larsen2000 Startet 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2011 Er det "vanlig" å sette på håndbrekken på hengeren når man sveiver båten opp og ned i vannet? Har en 16 fot med 50hk. Holder det å ha bilen i gir med håndbrekket på? Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Påløpsbremser på tilhenger har god effekt forover og dårlig effekt bakover, det er derfor du klarer å rygge opp en bakke. Å sette på håndbrekket på en tilhenger er det samme som at påløpsbremsen går på. Når du står i oppoverbakke (utsettingsrampe) og vil hindre hengeren å rulle bakover, så hjelper tilhengerens bremser fint lite. Noe hjelper det, men ikke mye. Tror jeg leste i instruksjonsboka for campingvogna mi at håndbrekket kun har 10% effekt bakover. Har du en liten bil med forhjulstrekk kan det hjelpe å stoppe motoren i gear (brems på forhjulene) og dra til håndbrekket(brems på bakhjulene) så har du i alle fall 4 hjul som holder litt igjen. Lykke til. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Tintin Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Når båten skal ut, settes alt av bremser på som finnes. Bil i gear, håndbrekket på, og hengerbremsen på. Når båten er på vei ut, gir den rimelig godt løft bak i bilen,så håndbrekket der yter fort lite det også. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Fjellmatros Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Setter bilen i park, (automat) og håndbrekket på. Håndbrekket på tilhengeren bruker jeg ikke. Dekkene på tilhengeren står akkurat i vannet og der er det såpeglatt, i tilleg til at påløpsbrems frir ut bakover. Har båt på ca 900 kg som sjøsettes, aldri noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 15.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 (redigert) Tusen takk for tips, da sparer jeg meg håndbrekken på hengeren :-) Redigert 15.Juli.2011 av larsen2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.