Sjøtunga Startet 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2011 (redigert) Som motorbåtmann så hilser man ikke på seilbåtfolk, det sier seg jo selv, det blir som om bilister hilser på syklister uttales det av en "kjekk" ung mann i videoen på linken (spol fram til ca 1:10 fra slutten). Egne erfaringer tyder på at han ikke har ubetinget rett, selv ikke i indre Oslofjord, men det er kanskje noen her inne som er enige med ham? Redigert 15.Juli.2011 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Hakkannen Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Til dels enig med ham, men kommer veldig an på situasjonen tenker jeg. Møter man noen i et smalt sund, uansett båttype, synes jeg det er på sin plass å hilse. Men ser ikke noen grunn til å "tvangshilse" til alt og alle hele tiden, i alle fall ikke hvis det er en viss avstand. Da kan man like gjerne skru fast en gummihånd med en vibrator inni langs rekka. Men møter man noen forholdsvis nærme synes ikke jeg det skader med et lite nikk, uansett båttype. Nå har jeg gått over til en tupperware (noe som for seg selv er et lite nederlag som tidligere trebåtbygger), så nå er jeg egentlig litt usikker på hvordan hilsekutymen er blant tupperwareklanen. Enten det er seil eller ikke. Men i trebåt er det i alle fall vanlig å hilse på andre trebåter, enten det skulle være motor eller seil. I kystkulturmiljøet hilser klassiske båter på hverandre, enten det er trebåt eller stålbåt. Så tror "hilsereglene" varierer en del, alt avhengig av hvor man er i landet og fra hvilken "klan" man kommer Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Den skal han få stå for selv! Det er tradisjon å hilse på sjøen, men at denne typen driter i det overrasker ikke veldig...... Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Hilse på en PINNEBÅT Nei, det har jeg sluttet med, for de overser meg totalt. MEN hilser de først, klart jeg hilser tilbake. (Huff, nå har jeg vel tråkka i salaten..... Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
kintii Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Jeg fikk nettopp båt igjen i år etter 2 års opphold. Har bare vært ute på sjøen 2 ganger, men jeg hilser alltid på alle båtfolk, seil eller motor så sant de er innen en viss rekkevidde. Dog så er det vel bare 1/6 som genuint hilser hyggelig tilbake mens 2/6 ser rart på meg og hilser stivt mens resten av halvparten ikke gjør annet enn å se rart på meg Jeg tar meg ikke ned av den grunn, jeg har snusen under leppa, kaffien i handa og sola i ryggen så de kan gjøre hva de vil for meg. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Faxen har rett, stort sett hilser pinnebåteiere aldri, hilser en på dem får en er skumt blikk tilbake som lurer på hva slags tulling var det Hilser de, hilser jeg naturligvis tilbake Hilser jeg dog først og ingen hilsning kommer tilbake bortsett fra ett olmt blikk, da får de smake hekkbølgen Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Astor Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 (redigert) Sier det samme som Faxen og Contraband. Før hilste jeg alltid til lua men svært få i seilbåt gadd å hilse tilbake. Men hilser en i seilbåt først hilser jeg selvsagt tilbake. Jeg er en hilsene båtmann og liker at folk koser seg på fjorden. Redigert 15.Juli.2011 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
SeaRaymond Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Hilse på en PINNEBÅT Nei, det har jeg sluttet med, for de overser meg totalt. MEN hilser de først, klart jeg hilser tilbake. Faxen har rett, stort sett hilser pinnebåteiere aldri, hilser en på dem får en er skumt blikk tilbake som lurer på hva slags tulling var det Hilser de, hilser jeg naturligvis tilbake Her må jeg si meg helt enig. De står der stort sett beint opp og ned i samme helling som masta og letter ikke ett øyebryn, regn som sol, vindstille som storm. Nei, det er ikke som før, det blir mindre og mindre hilsing på sjøen, jeg prøver å holde det ved hevd men tør påstå 70% enten ignorer eller ikke ser. Noen gangen ser de, og da bare med ett slik blikk at en nesten føler seg dum, derav mister man også selv litt av behovet for denne gesten mot fremmede båter. Har vel noe med samfunnet generellt, og at før var det "bare" båtfolk i båt. Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 (redigert) Det er jo ikke så lett å se om folk hilser i disse motor båtene da. Enten sitter de inne i et styrhus med liten innsikt eller så sitter de høyt oppe på toppen, hvor det er vanskelig å få kontakt. Spøk til side . - Jeg pleier å hilse på de fleste jeg (hvis jeg ser de da), med mindre de da enten kommer i mot meg i x knop eller kjører forbi meg i x knop. Da har jeg nok med å klargjøre meg for den store tsunaminen av en hekk bølge som venter. Det er på sjøen som på fjellet. Husk å behandle alle du møter på din vei opp med respekt. Det kan være du trenger dem på din vei ned. (Gjelder vel for næringslivet også ) Men arrogant drittsekker finnes sikkert i alle typer båter. Redigert 15.Juli.2011 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Hilse på en PINNEBÅT Nei, det har jeg sluttet med, for de overser meg totalt. MEN hilser de først, klart jeg hilser tilbake. Faxen har rett, stort sett hilser pinnebåteiere aldri, hilser en på dem får en er skumt blikk tilbake som lurer på hva slags tulling var det Hilser de, hilser jeg naturligvis tilbake Her må jeg si meg helt enig. De står der stort sett beint opp og ned i samme helling som masta og letter ikke ett øyebryn, regn som sol, vindstille som storm. Nei, det er ikke som før, det blir mindre og mindre hilsing på sjøen, jeg prøver å holde det ved hevd men tør påstå 70% enten ignorer eller ikke ser. Noen gangen ser de, og da bare med ett slik blikk at en nesten føler seg dum, derav mister man også selv litt av behovet for denne gesten mot fremmede båter. Har vel noe med samfunnet generellt, og at før var det "bare" båtfolk i båt. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Hvem er dette mon tro? Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 (redigert) http://www.youtube.com/watch?v=WdqqehDWD2E Vinke lanche Redigert 15.Juli.2011 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
S/Y Emma Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Eg plar helse på dei fleste båtane eg passerer. Men ofte er det vanskeleg å sjå om førarane av cabincruiserane ser meg, der dei sit bak reflekterande vindauge... Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
avmønstret5 Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Har seil i utlandet de siste 4 år og her hilser vi seilbåter alltid på hverandre. Motorbåter hvor en sitter bak sotfargede glass eller i styrehus er i prakis ikke hilsbare. Har nå en "hjemmebåt" (snekke) og har testet herværende båtliv noen dager sammen med barnebarna. Vi la oss ved en brygge på ei øy. Der lå en seilbåt som vi hadde en hyggelig prat med. Så kom ei snekke som la seg klin inntil oss selv om her var god plass, med tilhørende fendergnikking om natte. For dem var vi usynlige. Ingen motorbåt folk hilste under fart, men vi oppfordret barna til å vinke og da vinket de fleste (ikke alle) tilbake. Den kan se ut som en del mangler mye av den sosiale kompetansen på sjøen som var en selvfølge langs kyste tidligere. Etter det jeg leser i pressen mangler det også solid både på på kunnskap om navigasjon og sjømerker. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Faxen har rett, stort sett hilser pinnebåteiere aldri, hilser en på dem får en er skumt blikk tilbake som lurer på hva slags tulling var det Pinnebåteiere har skjønt det. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
SveinHa Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Hilsing var mye vanligere før. Har vært "sjøfarende" i rundt 30 år og har tydelig sett at jo flere nyrike i millionbåter som dukker opp jo mindre av båtkulturen viser og det gjelder i et langt større omfang enn bare hilsing. Noen stor forskjell på pinne vs ikke pinne kan jeg ikke si å ha merket så mye til. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
quantumduck Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Nå er det jo langt fler av oss på fjorden enn det var for 30 år siden også, trenger egentlig alle hilse på alle? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Nei, alle trenger ikke hilse på alle men et vennligsinnet vink når en er i nærheten av andre har aldri skadet (selv om det av og til kan se slik ut). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Farco Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Har "vanket" på fjorden nesten året rundt og dermed fått med meg utviklingen sånn ca. siden 1969. Det er ikke bare vinkingen, men også generelt graden av sjømannskap som tilsynelatende er omvendt proposjonalt med økningen i antall båter/båteiere. Ifølge VG idag, har 6 av 10 båtførere liten eller ingen kunnskap om navigasjon, og 5 av 10 båtførere har liten eller ingen kunnskap om sjømerkerkene. Kanskje ikke så rart om de samme folka har liten eller ingen kunnskap om vinketradisjonene på sjøen? Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Coast Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Her var det mye rart å lese. Etter å ha ferdet på sjøen i 30 år og hilst både fra motorbåt og seilbåt så har jeg ikke oppdaget noen stor forskjell på om det er motorbåten eller seilbåten som ikke hilser tilbake. Om man hilser eller ikke beror nok mer på mennesketypen heller enn hvilken type båt man fører. Hilsing på sjøen er en fin skikk, og her bør ikke være noen forskjell mellom båttypen. Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
quantumduck Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Nei, alle trenger ikke hilse på alle men et vennligsinnet vink når en er i nærheten av andre har aldri skadet (selv om det av og til kan se slik ut). Ja, det er det jeg mener, i dag er man jo i nærheten av noen andre nærmest hele tiden. Jeg gidder rett og slett ikke sitte og hilse kontinuerlig, kall meg gjerne asosial, men for meg blir det absurd. Jeg hilser dersom jeg ser noen hilser først, evt. om vi har øyekontakt v. passering, dersom jeg møter noen på en litt øde strekning osv. Men i plastsuppa i indre ditt/datt/led midt i fellesferien? Nei takk. Syns ikke det er hverken dårlig kultur eller sjømannskap, og jeg ønsker ikke at alle jeg møter skal hilse på meg heller. Too much rett og slett. Sitér dette innlegget Link to post
Trond mjøs Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 hilsing er vel strengt tatt avhengig av hvor nærmt man kommer. Og hvor godt kapteinen ser . Men det er trist at man skal få rare blikk fordi man er hyggelig og inkluderene. Da jeg kjøpte båten trodde jeg hilsing var vanlig. Og dette seilbåt vs motorbåt fenomenet synes jeg er noe forbanna tull! Man ser litt det samme med motorsykler. Da jeg kjøpte min første motorsykkel i 1994 hilste alle, uansett. Nå er det færre og færre som gidder løfte hånden fra rattet, spesielt hvis du kjører japansk og en harley kommer rullende. Synes det er tull og jeg. Trond Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Man ser litt det samme med motorsykler. Da jeg kjøpte min første motorsykkel i 1994 hilste alle, uansett. Nå er det færre og færre som gidder løfte hånden fra rattet, spesielt hvis du kjører japansk og en harley kommer rullende. Synes det er tull og jeg. Hilser stort sett på alle jeg også når jeg er ute og kjører, men på lange dagsetapper i f.eks. ferie hvor mange andre er ute også, blir det i overkant mye «Winche-Lanche». Syns det er en fin skikk med hilsing, men jeg tillater meg å «synde», utfra tankegangen gjør mot andre som du vil andre skal gjøre mot deg, er det mye trafikk blir det too much. Mye bedre å gjøre opp for «syndene» i havn, ved å være litt ekstra behjelpsom osv. Sitér dette innlegget Link to post
Coast Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Og dette seilbåt vs motorbåt fenomenet synes jeg er noe forbanna tull! Helt enig. Dette er det samme våset som "Folk i båt" og "Båtfolk". Noen synes selvfølgelig at de er langt bedre enn andre både når det gjelder valg av båt og i sjømannsskap og dermed så oppstår disse kunstige skillene. Nei, hils, ta hensyn og utvis vanlig høflighet på sjøen! Den store fellesinteressen for alle er nemlig båtliv og sjø. Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
NorSiglar Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Hilser generelt til alle jeg har øyekontakt med, fin kvittering på at jeg vet at øyekontakten er gjensidig :-) (ergo, jeg er sett og jeg har sett. jentungen på 3 står på rekka dagen lang og er like skuffa over alle som ikke hilser, enten det er båter eller andre ting(pinner, fugler, grunner og alt mulig annet) i og på vannet. Var forøvrig stor stas da politibåten passerte og politimennene ombord både hilste og satt på blålysene for henne. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.