Anonym Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Ombord hos meg hilser vi alltid på andre seilbåter. Ellers hilser vi også alltid når det er unger som vinker, og for det meste også på snekkefolket. Øvrige motorbåter er det ikke så ofte vi hilser på, da er det heller om å gjøre å sikre alt ombord i påvente av hekkbølgen. Sitér dette innlegget Link to post
guge Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Jeg har en liten seilbåt innerst i Oslofjorden og hilser til stort sett alle slags båter som er i hilseavstand. Jeg synes de fleste hilser tilbake uansett båttype. Av de få som ikke hilser tilbake er det vel flest hurtiggående motorbåtfolk, men de beveger seg fortere og det er kanskje best for oss alle om de konsentrerer seg om navigasjonen, istendenfor å nistirre på alle båtene de passerer, det blir jo også for mange å hilse på. Det er vel slik at man hilser på de man synes man har noe til felles med. I hjemmehavna hilser jeg på alle, på fjorden hilser jeg i det minste på de som er i nærheten, dernest de som har lignende båt som meg, enten det er fordi den har seil, er liten eller langsom. Kommer det en RIB forbi i 50 knop regner jeg vel med at de har nok med å holde seg fast, så da er vel hilsing fra min side overflødig. Sitér dette innlegget Link to post
Trond mjøs Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Hilser stort sett på alle jeg også når jeg er ute og kjører, men på lange dagsetapper i f.eks. ferie hvor mange andre er ute også, blir det i overkant mye «Winche-Lanche». Hils på den fremste, det må da være innenfor . Er det mye trafikk pleier jeg kun å løfte fingrene fra styret mens håndbaken hviler på. Ikke nødvendig å vifte rundt med armer å ben Sitér dette innlegget Link to post
MagnarA Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Hilser alltd på de som innen rekkevidde for hilsing. Synes det er en fin skikk. Det blir etterhvert mangelvare i vårt travle samfunn. Jeg blir nesten litt overrasket når noen hilser på meg. Min gamle mor lærte meg at å hilse hører til grunnleggende folkeskikk. Så gammel er jeg. Opplevde forresten en svært hyggelig gest fra en cabincruiser på 50 fot i går. Jeg gikk for seil i farvannet utenfor Strømstad. Jeg var på vei sydover og den nevnte båt på vei nordover, han slakket av farten og gikk aktenfor meg i stedet for å krysse foran meg som jeg hadde forventet. Da Hilste jeg veldig mye!!! Han hilste tilbake fra sin flybridge. Jeg synes vi skal ta oss tid til å hilse når vi er innen rimelig nærhet av en annen båt. Fortsatt god sommer til alle! Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Kan man regne med at en myk båt-trafikkant hilser, når man selv kvitterer med en hekksjø som skaper stor ulempe hos den man hilser på? NEI! Store båter som opptar unødvendig mye plass, slik at andre ikke får plass i gjestehavner, og som nesten alltid kun har to-tre personer ombord fordelt på sine 45+ fot, er ikke noe jeg gidder å hilse på iallefall!!! Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Trond mjøs Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Store båter som opptar unødvendig mye plass, slik at andre ikke får plass i gjestehavner, og som nesten alltid kun har to-tre personer ombord fordelt på sine 45+ fot, er ikke noe jeg gidder å hilse på iallefall!!! Bil som båt, man kjøper ofte etter det man har råd til. Noen har større lommebok enn andre, det må en nesten finne seg i. Men en viktig tommelregel: Båtgleden er ikke propesjonal med størrelsen på båten! Selv om man har hatt anledning til å kjøpe seg en stor flott båt må man jo få bruke den selv om det kun er skipper og kone/mann ombord. Du skal være ille rik hvis du har en båt for hver anledning Trond Sitér dette innlegget Link to post
Børsy Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Hvorfor hilse??? For mange år tilbake, passerte 2 lastebåter hverandre på Vestlandet, de vinket SELVFØLGELIG til hverandre..............ett opprop på VHF ca 2 timer senere på en av den vinkende som ikke kvitterte, satte igang ett søk, men hans venn,HILSER"n kunne over VHF fortelle tidspunkt (ca) når VI hilste. Resultat, alle berget. Personelig, synes jeg det er både hyggelig å høflig, uannsett hvordan BÅT du har. Hilsen Bjørn Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 (redigert) Eg plar helse på dei fleste båtane eg passerer. Men ofte er det vanskeleg å sjå om førarane av cabincruiserane ser meg, der dei sit bak reflekterande vindauge... OT, av og til er nynorsk fin lyrikk, derblant i dette tilfellet. -det syntes jeg ikke da jeg flyttet til Ulsteinvik i 1990 og ble påprakka nynorsken. Var en tur ute på sjøen i dag. Holdt 23 knop, stø kurs og hadde fjell og berg 100 meter unna på SB side og 600 meter fjord på BB siden. Forut møtte jeg en båt på 18 fot som holdt samme hastighet og ganske så nært i kurs. Ettersom det ville være unaturlig å legge seg ytterligere mot SB side for å gi han litt mere rom for å håndtere min hekksjø, hold jeg kurs og fart. Ikke søren om han la seg ut.. Neinei, så var det bare å hilse da.. men ikke pokker om han hilste. Dog gav han meg blikket, blikket som kan drepe, blikket som får injektorene på D6'n til ryke, olje til å sprute og frostpluggene til å sprette. Og han snudde seg, så stygt på meg...og ikke søren om han hilste...så traff han hekksjøen.... Enten var han forbanna ellers så lurte han på om han traff kjentfolk. Ikke vet jeg med den non-verbale kommunikasjonen var ikke lett å tyde. Jeg hilser på seilere, og noen hilser tilbake. Det er like ofte motorbåter som ikke hilser, som seilere. tror ikke det er båttypen det kommer ann på, men typen i båten. Redigert 15.Juli.2011 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 15.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 tror ikke det er båttypen det kommer ann på, men typen i båten. ...og jeg tror at du kanskje er inne på noe der... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
quantumduck Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Store båter som opptar unødvendig mye plass, slik at andre ikke får plass i gjestehavner, og som nesten alltid kun har to-tre personer ombord fordelt på sine 45+ fot, er ikke noe jeg gidder å hilse på iallefall!!! Seiler ofte alene med mine 38 fot, selv om plassutnyttelsen da ikke er optimal. Tror neppe jeg kommer til å legge merke til om noen lar vær å hilse av den grunn, noe jeg skal klare å leve ekstremt godt med. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Hilser på alle eg, og får som regel hilsen tilbake. Har aldri merka noen forskjell på motor/pinnebåt. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 16.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2011 Hilser også på alle, sammme hvilken båt de kommer i. og 95% hilser tilbake. Men utavdem som ikke hilser tilbake, så ser du en grei trend i hvilken type mennesker det er, De som "tror de er hevet over alle andre" Da ler vi godt hver gang de bare ser dumt tilbake på oss. Ha en forstatt flott Hilsesommer. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
nives Svart 16.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2011 Har 1 regel eg noenlunde prøver å følge. Får eg øyenkontakt med mannskap på andre Fritidsbåter ,hilser eg. Uannsett Hva matriale eller type båt dette er. De som har blikket fester mot fjerne strender, får derimot ingen hilsing. Opplever ikkje at det er større forskjell, i hilsing, mellom båttyper. Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Mouche Svart 16.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2011 Det kan virke som om de som er "flinkest" til å hilse og også mest opptatt av at det SKAL man, holder til i strøk med noe mindre båttetthet enn hva som er tilfelle en varm sommerdag i Blindleia eller Middagsbukta - tilfeldig? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
enter4u Svart 16.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2011 Til daglig er båten min i Vansjø (ferskvann) og der hilser alle. Men etter ei uke i sjøen har jeg gitt opp å hilse. Syns folk er overlegne. Enten det er seilbåt eller motorbåt Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 16.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2011 Hilser på alle jeg tror jeg har øye kontakt med. 90% hilser tilbake. Av de som ikke hilser erseilbåtfolk over representert. Har også litt med hvor og når. Off season hilser så og si alle. Har jeg ved en feiltagelse forvirret meg nedover Svenskekysten og går i hovedleia mitt i Juli. Forventer jeg ikke at alle hilser. Da er fokus mer på å vike for seilbåter som krysser i trange sund med masse båt, samtidig som en må passe på å ikke bli påkjøørt av noen i halvplan med Sunamibølger som kommer akter i fra og som må rekke Systembolaget før det stenger. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
EIRINA Svart 16.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2011 (redigert) Hei morsom diskusjon jeg har vært båtmann i ganske mange år kjørt stor sykkel i mange år vært bussjåfør lenge ,alle de kategoriene hilser på hverandre. Selv våre nye landsmenn som kjører buss hilser og smiler men når vi kommer til sjøen og er i båten da er det så som så med hilsingen er ikke det litt rart. Går dette på uvidenhet eller ovelegenhet eller bare at de ikke vil hilse dette gjelder både motorbåt og seilbåt men seilbåtene er slappest med handa.mange der snur ryggen til enkelte motor årer ser dumt på deg og spør seg selv hvem f... Var det for en?det er de kapteinen jeg ikke vil kalle båtfolket . Ha en flott hilsene sommer Redigert 16.Juli.2011 av A-Joda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 16.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2011 På sjøen hilser vi. Som regel er det en sammenheng mellom skipperens alder og "hilseviljen". Om det er seilbåt, motorbåt eller noe annet synes jeg ikke utgjør den store forskjellen. Hvorfor hilser jeg alltid, jo det er en fin gest og skaper en god stemning. Man har vel et slags fellesskap. Hilser ikke folk tilbake så er det deres sak og det ødelegger ikke dagen min, men det er alltid hyggelig med folk som hilser tilbake. Kjørte Kreppa for en ukes tid siden og møtte en flotilje på 10-12 båter. Satt der med "vinkehånden" og de fleste vinket tilbake. Nå har jeg et lite "våpen" om bord, en 2-åring som alltid hilser det han klarer på alle og da hilses det tilbake i 99% av tilfellene ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
kimosabi Svart 16.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2011 (redigert) Det er nok av folk som hilser men det er klart at det har kommet mange Lacoste mennesker på sjøen som ikke "tar seg bryet" med å hilse tilbake også. Henrik Thorstensen i Aftenposten-reportasjen, er involvert i "Gatebil" miljøet og sa det nok med et lite glimt i øyet, så det er vel ikke så mye å bry seg om hva han sier. Spesiellt når man ser hva slags biler de slipper utpå på "Gatebil" arrangementene sine. Redigert 16.Juli.2011 av kimosabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 17.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 Jeg hilser på alle, også "montebellotypen" . Og det koster meg ingenting selv om jeg er høyt på strå i arbeidslivet(sitter høyt oppe i en lastebil ). Tar også en prat i havner omkring og vi alle er vel litt reserverte i begynnelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Havbein Svart 17.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 Vi hilser stort sett på alle når en sitter på flyen , men kun halvparten av seilbåtene hilser tilbake. Litt mere respos når det er ungene som vinker. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 17.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 Generellt mht. hekkbølger: Kan jo være at den du forventet ville hilse har nok med å møte den tsunamien du lager, men fortsatt ikke vet om. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
CB. Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 i Blindleia eller Middagsbukta - tilfeldig? Hilser faktisk på alle om jeg kjører gjennom middagsbukta , hilser sågar med hatten og bukker høflig i god Olsenbanden stil. Er det noen blondiner ombord roper jeg ofte "takk for sist" Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Lett match Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Generellt mht. hekkbølger: Kan jo være at den du forventet ville hilse har nok med å møte den tsunamien du lager, men fortsatt ikke vet om. Det gjør i alle fall jeg, synes det å gi fingern til en som passerer med noen meters klaring og lager bølger slik at vi må holde på saker å ting så de ikke detter i dørken er litt over kanten. Det å ikke hilse i en sånn situasjon er jo også uhøffelig (men ikke så ille som å gi fingern) Jeg trodde at folk skjønte hvorfor jeg ikke hilser tilbake, men etter å ha lest flere innlegg her begynner jeg å bli i tvil. Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Her oppe på nordvestkysten er naturligvis båttettheten en brøkdel av den lenger sør / øst i landet. Jeg hilser på de som er nære nok og som oftest hilses det tilbake uavhengig av motor eller seil. Litt artig er det å observere at langturseilere fra Nederland, Tyskland, Danmark og UK svært gjerne hilser Til og med en og annen sjarkskipper stikker hodet ut av døra og hilser. Forøvrig registrerer jeg at Faxen, Contraband, SeaRaymond og naturligvis Astor, lykkelig kaster seg på sin yndede "pinnebåt" stigmatisering. Her males det atter en gang med bred pensel Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.