Jump to content

Taue båt etter skip


Sjøsniken

Recommended Posts

Er det noen som vet om det er tillatt og forsvarlig å bli tauet etter lasteskip langs norskekysten som et alternativ til dyr frakt med lastebil eller skipslast? Vet noen om noen lasteskip som har gjort eller gjør dette dersom man spør? Det måtte da vært en billig og super måte å få fraktet båten fra a til b raskt og effektivt? Noen som vet noe om dette?

Link to post

Lasteskip går jo relativt raskt til vanlig og måtte i tilfelle redusert farten betraktelig for at slepet skulle vært forsvarlig. Vil tro du skal ha en sterk båt med gode pullere på for at den skal tåle belastningen å bli slept i vanlig lasteskipfart (hvis det ikke er snakk om en lett og liten båt med planende skrog, type jolle). I tillegg vil et slep etter et lasteskip være vanskelig å kontrollere for mannskapet, de må jo hele tiden følge med på om båten skjærer ut til sidene, har blitt slukt av dragsuget etter lasteskipets propeller, osv. Planende båter oppfører seg anderledes enn deplasementbåter, de siste er omtrent umulig å slepe over en viss fart.

 

Nei, ikke for å være negativ, men tror svært få om ingen hadde tatt den jobben dessverre. Hadde blitt noe annet om det var snakk om slep etter en båt av mer gunstig størrelse som kan ta mer hensyn til slepet underveis. Da kan man jo spørre seg om det ikke heller hadde vært like greit å gått strekket selv hvis det ikke er snakk om for lange strekk.

 

Men det beste måten å finne ut av det på er å ta kontakt med de som formidler frakt langs kysten, da får du skikkelig svar. De vet også gjerne om andre løsninger som kan være bedre å bruke.

Link to post

Jeg har snakket med diverse rederier og alle sier at skipene deres gjør 10 knop, men ingen vil ta stilling til om de tillater seg å slepe en mindre båt. Dragsug bak skipet kan jo være et problen, men når jeg ser folk stå på vannski 5 meter bak danskebåten begynner jeg å tenke muligheter. Jeg kommer ikke fra tanken om at det hadde vært supereffektivt og billigere båttransport enn noe annet og jeg er interessert i å høre om noen har gjort dette før. 3,5 døgn kontinuerlig gangtid fra lofoten til oslo til halv pris hadde ikke gjort meg noe. Kunne gjerne vært ombord selv i slepet hele turen og ligget og solt meg og sett på utsikten.

Link to post

men når jeg ser folk stå på vannski 5 meter bak danskebåten begynner jeg å tenke muligheter.

 

5 meter ? Vis du faller da så blir du jo sugd under vann og kan drukne. Tror 20 meter ++ er mere realistisk å stå på vannski etter en svært skip

 

Og VIS de noen gang ville tauet en båt bak, så kan e ikke tro de ville vært ansvarlige får skader og andre ting som kan oppstå

Link to post

Mange år tilbake berget vi noe Colin Archer-lignende i tre, rundt 40 fot, utenfor innløpet til Cuxhaven.

Moderat bris, men en del strømsjø.

Trosse, kanskje 50 meter, i den vanlige trepullerten forut.

 

Vi klarte bare 10 knop med sol og vind i ryggen, men det gikk ikke lang tid før de kravlet forut igjen og gjorde tegn til redusert fart.

 

Når det nevnes 3,5 døgn Lofoten-Oslo med 10 knop er nok det utaskjærs, direkte, og der er det ikke ofte kystflåten går.

Innaskjærs, og i en eller annen rute går det like ofte uken, og det er nok ikke mange som der vil plages med et slep.

 

Mulighetene er nok større for transport som dekkslast, spesielt om der også kan stilles med krybbe, kanskje finne en som returnerer nesten tom ?

Mvh

Kaldfisk

Link to post

Vi har slept 25fots arbeidsbåt (http://www.facebook.com/photo.php?fbid=220749727969412&set=pu.162222710488781&type=1&theater) ca 350nm med chasebåten Mare Verde (http://www.marinetraffic.com/ais/shipdetails.aspx?MMSI=356215000), og tror de måtte senke farten ned til 5-6 knop for at det skylle gå rimelig sikkert for seg. Det var ikke en løsning vi ønsket, men vi hadde ikke noe valg. Så lenge det er en kran ombord som kan løfte båten så vil jeg anbefale dette. Og det er sannsynligvis lettere å få et rederi med på dette. Om du stiller med krybbe og alt som trengs av godkjent sikrings utstyr.

Link to post

Ingen rederier er interessert i båt som dekkslast nedover, kun oppover kysten fordi skipet da er tomt for last og man snakker om mye arbeid med å losse båten av og på skipet i havnene som bergen og stavanger. Det går an men er visst heller ikke veldig interessant for dem ser det ut til. Alternativet er lastebilfrakt pålydende en brutto månedslønn og vel så det. Jeg får vel belage meg på å måtte betale skjorta, men dersom noen har en egnet lastebil med kran de vil leie ut ett par døgn kan jeg selv ordne med sjåfør. Send meg gjerne en mail.

Link to post

Vi har slept 25fots arbeidsbåt (http://www.facebook.com/photo.php?fbid=220749727969412&set=pu.162222710488781&type=1&theater) ca 350nm med chasebåten Mare Verde (http://www.marinetraffic.com/ais/shipdetails.aspx?MMSI=356215000), og tror de måtte senke farten ned til 5-6 knop for at det skylle gå rimelig sikkert for seg. Det var ikke en løsning vi ønsket, men vi hadde ikke noe valg. Så lenge det er en kran ombord som kan løfte båten så vil jeg anbefale dette. Og det er sannsynligvis lettere å få et rederi med på dette. Om du stiller med krybbe og alt som trengs av godkjent sikrings utstyr.

 

Hvorfor var det utrygt å taue denne båten i 10 knop? Brukte dere ikke strekk i tauet?

Link to post

Kunne gjerne vært ombord selv i slepet hele turen og ligget og solt meg og sett på utsikten.

Da blir det vel nærliggende å spørre hvorfor du ikke får med et par-tre kompiser til og tar turen helt for egen maskin? Det vil kanskje ta lengre tid, men for en tur!

 

Ikke uvanlig at gummibåten forsvinner når det er dårlig vær og mye sjø. Den vippes rundt og plutselig fungerer den som drivanker. Da ryker slepelina som en sytråd. Med det være du nesten må kunne forvente å få underveis tror jeg nesten jeg tør garantere katastrofe. Kanskje det hadde funka på flatt vann, men det får du nesten helt sikkert ikke hele veien.

Link to post
Hvorfor var det utrygt å taue denne båten i 10 knop? Brukte dere ikke strekk i tauet?

 

Problemet har ingenting med "strekk i tauet" å gjøre.

 

Har du hørt om "skroghastighet"? Hvis du tar kvadratroten av vannlinjelengden i fot og multipliserer den med ca 1,4 kommer du til et tall som er den omtrentlige "skroghastigheten". Hvis det f.eks dreier seg om en båt med vannlinjelengde 25 fot blir skroghastigheten ca 7,4 knop. Med sleping over denne hastigheten vil båten begynne å oppføre seg helt uforutsigbart. Stabiliteten blir dårlig, den slenger fra side til side og problemet øker med farten. Ideen med å være ombord for å sole deg og se på utsikten kan du iallefall glemme; du ville knapt nok klare å holde deg oppreist!

 

Dette er forhold som fraktekarene kjenner til. Kombinert med at de er lite lystne på å følge med både natt og dag på en eller annen liten "hoppetusse" som henger i et tau forstår jeg svært godt at proffe sjøfolk svarer nei på dine forespørsler. . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Jeg kan ikke tenke meg at noe rederi går med på dette. Slik last skal være på dekk og forsvarlig sikret. Hva om fartøyet må gjøre en full akterover-manøver og får slepelina i propellen, knuser fartøyet som ligger på slep etc. Dessuten har de fleste kystfrakterne en rekke anløp på veien langs kysten og man kan ikke manuverere til/fra havn med et slep på en effektiv og sikker måte. Nei du må nok forberede deg på å betale den fraktregningen dette koster som stykkgods plassert på dekk med f.eks. Nor-Lines. Tipper at du uansett tjener betydelig på å seile båten selv, om du regner drivstoffutgifter kontra fraktkostnader.

Link to post

Har sett en del kystfiskere blitt slept inn av Kystvakten. Og når slepet er fremme i baugen blir skroget presset ekstra ned i front. Fremfor om propelleren driver båten, som vil presse nesen opp.

Dette fører til at båtene graver seg ekstra godt ned, og pulerten må tåle ekstremt mye. De gangene jeg har vært med på slep har vi gått godt under 10kn.

Har også vært med å slepe en ca 40ft seilbåt fra Bjørnøya til Svalbard. I begynnelsen skjærte båten rett ut til en av sidene, og slepet gav seilbåten kraftig slagside. For å kunne holde en grei fart måtte mannskapet på seilbåten gå døgnvakt for å passe roret hele tiden for å holde båten rett bak. Slapp de roret et lite øyeblikk skjærte båten ut til siden.

 

Det lar seg nok gjøre. Men vil tro noen bør være ombord i slepet hele tiden. Også med tanke på å ta i mot tampen igjen hvis slepet ryker. Og om båten din kun har vanlige pullerter som står med en liten stålplate under glassfiberen tror jeg det beste er å la være. Disse er konstruert for å holde båten til brygga, ikke et slep over mange dager.

Jara Wynja

Link to post
Saken er faktisk den at ideen er genial, og absolutt alt går an om man vil det.

Men da er det bare å prøve å få overtalt disse sjøfolkene til å slepe båten for deg da, det går jo an om man vil det. Tror du har bestemt deg allerede og egentlig ikke er helt fornøyd med rådene du har fått. Uansett, lykke til, håper du finner ut av det og at turen går greit. Enten om det måtte bli på den ene eller den andre måten :smiley:

Link to post

Hadde ikke vurdert tanken engang. Det jeg ville gjort var og høre med med noen offshorerederier og høre om de har en supplybåt eller anchorhandler som skal sørover med tomt dekk og som kunne tatt den med seg. Tror ikke du kommer helt til Oslo, men Bergen eller Stavanger burde gå, og da er du jo bare en kosetur unna for egen maskin.

Link to post
.... Saken er faktisk den at ideen er genial, og absolutt alt går an om man vil det.

 

Saken er vel egentlig at du stilte et spørsmål som i og for seg var ganske tilforlatelig.

Men siden du ikke hadde fått noen fraktebåter med på den ideen som du nå fremstiller som "genial", forsøkte jeg å gi deg en forklaring på hvorfor.

Det er helt tydelig at du ikke likte/forstod den tekniske forklaringen min, eller erfaringstilbakemeldingene fra andre - som kanskje heller ikke er "geniale" nok.

 

At fartøyfolk ikke har svart på dine henvendelser er kanskje ikke så rart, etter som de heller ikke er "geniale" nok og at jeg har drevet med slepebåter i snart 20 år betyr selvfølgelig heller ikke noe når du først har bestemt deg :saint:

 

Men jeg ønsker deg iallefall en lærerik tur :giggle:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Er det noen som vet om det er tillatt og forsvarlig å bli tauet etter lasteskip langs norskekysten som et alternativ til dyr frakt med lastebil eller skipslast?

 

Hvorfor skulle denne typen frakt bli rimeligere enn å bli med som "dekkslast" ? Rederiene "leker ikke butikk" og ønsker vel ikke å etablere noen form for "free ride".

Ingen ønsker heller å ha en båt på slep som bare kan skaffe dem problemer når vinden setter inn. Å ta en fritidsbåt på slep i dårlig vær er ikke noe man ønsker om en skal holde en ruteplan.

Skaff deg frakt på dekk, da kommer båten trygt frem til en rimelig penge.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...