Jump to content

Nytt medlem, fersk båt eier av Marex 24 SunCab


Gtir_man

Recommended Posts

Hei der..

 

Tenkte å prøve oss på båtlivet da vi syns sjøen er utrolig digg...

Har aldri eid båt før,er egentlig litt grønn når det gjelder båt, men når vi bestemte oss havnet vi på en flott Marex 24 Suncab. 1983mod.

Første overnattingsturen var nå onsdag til torsdag og det var skikkelig kos.. grei plass også til 4 personer (2 voksen og 2 barn - 8 og 1.5 år)

 

Utstyr:

Raymarine kartplotter, Humminbird ekkolodd, El lensepumpe, boss marine stereo, 2.5Kw diselvarmer, Yanmar 3Dmg motor, porta potti

Alt trekt om i hvit sky 2010, ++++++

 

Ny manuel pumpe do fulgte med, samt presseingstativ +++

 

Så vurderer også og få mpntert septiktank til den nye doen.

 

Savner badeplattform også, noen som har tips om hva som passer ?

 

 

Tøffer rundt i Grenlands fjorden i første omgang, masse flotte steder der...

 

Bilder :

04_1259922421.jpg

04_869919878.jpg

04_2096765201.jpg

04_1849616989.jpg

04_1094967646.jpg

04_420420636.jpg

04_360244678.jpg

04_126214582.jpg

04_41097174.jpg

 

 

Noen erfaringer om hva som bør gjøres med båten eller annet utstyr ? tips mottas med stoor takk..

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da er opptak av båten bestillt til Torsdag. :( Men å få den hjem i hagen skal bli greit så jeg kan begynne på noen oppgraderinger.

 

Wc / Septik skal monteres .

 

EL eller manuell toalett ? har et TDC manuelt som fulgte med båten, er dette bra ?

 

 

El anlegget skal oppgraderes litt (sikringer/led osv..)

 

Badeplattform

 

Uten om det har jeg fryktelig lyst på et el ankervinsj akter. men koster litt så må tenke på det en stund..

 

SKal prøve og legge ut biler etterhvert som jeg kommer igang :)

Link to post
Share on other sites

En pen båt du har fått tak i. Dersom du følger opp med bilder av det du gjør og utfordringer du møter på så får du garantert mange gode innspill og råd her. Bilder og tekst liker vi :) Skal du ta vinterklargjøring og service også selv? Når det kommer til vinterklargjøring av båt, utstyr og motor kommer det nok et dusin med tråder om det fremover her, så det er bare å følge med. Dessuten er det meste debattert før, så søk i søkefeltet og du finner gamle tråder.

 

Septikktank er et must, så du får muligheten til å ligge i gjestehavner hvor dofasilitetene ikke er så lett tilgjengelig på land. Når du først er i gang kan du med fordel montere det som må til for å tømme septik ved tømmestasjon.

 

Selv har jeg manuelt Jabsco toalett og er fornøyd med det. Har ikke erfaring med elektrisk toalett, men har ikke savnet det heller. Jeg prissetter manuelt toalett ved at det kan brukes uten at strømmen er krudd på. Det bråker mindre og du kan selv til en hviss grad regulere mengden med spylevann selv. Det er kjekt nå septikktanken begynner å bli full :)

Vedlikehold/ bruk av maritimt toalett er et kapittel for seg selv og er også mye diskutert og det meste er erfart. :)

Ser frem til mange fine bilder og dokumentasjon i denne tråden. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Hvilken av plattformene er det du har montert på din nidelv ?

 

Det blir mye finere med plattform, også praktisk med tanke på bading med barna osv..

 

Vinterklargjøringen tar jeg selv.. Kjører båten opp til skien i ferskvann så tar jeg den opp der. så har jeg ivertfall skyldt det meste saltvannet bort.

 

Har ny olje + impeller, sinkanoder liggende så bør gå greit dette..

 

Polering osv skal gjøres før den blir pakket inn.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer og velkommen.

Badeplattform er en kjekk løsning, og siden du gjerne vil ha elektrisk ankersystem bak, er jo plattformen nesten ett must.

Når det gjelder toalett er det utrolig greit å ha. Men støtter de som mener at manuelt holder, så sett heller på en elektrisk kvern for å pumpe det ut fra tanken og sikkert greit å forberede for landtømming. Selv har jeg begge deler, men ender mest med å bruke kverna.

 

Ellers så båten flott ut for alderen

Link to post
Share on other sites

Kan vel få montert ankervinsjen inni bak ? har masse plass der.. Kun ha ankeret på den holde armen festet på plattformen ?

 

Så Manuelt toalett til septik og el kvern ut fra septik.. Er det egentlig noen begrensinger på hvor jeg kan montere septiken, eller bør en kanskje holde seg inna for noe mål med tanke på lengden på septik slangen fra do til tank ? ser jo form meg at 38mm blir tett jeg da.. hehe

Link to post
Share on other sites

Toalettet er i eget rom,styrbord side har ikke plass til tanken under toalettet, men 2 meter unna på babord side er det plass.

 

Fins det noe veileding for montering av septik og wc i båt ? har leitet litt men finner ikke no spesifik eks,tegninger, må vel ha vannlås ++ på slangene som tar inn vann og ut med møkk.

 

 

Fulgte ikke noe med toalettet.

Link to post
Share on other sites

Hvis du går på Jabsco sine sider, har de owner manuals for bruk og installering av toalett, septik slanger, vannlås etc. jeg er ikke sikker på om de viser hva som gjelder rundt kvern, men kvern skal sitte mellom uttak på tank og uttak i båt, så pumpes det ut i en egen 25 mm ledning. Kvern er ofte = inntak 38mm utkast 25mm.

 

2 meter er ikke noe problem i det hele tatt, det er bruken av toalettet som er utfordringen og oppdra de andre i familien til å skjønne at dette ikke er hjemmetoalett. Her bør ikke tørkepapir, tamponger og slikt finne veien ned i toalettet for å få det lettvint bort.

 

Dette får du fint til

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Ser bra ut i ettermiddag/kveld !

Må forresten si at skuta du har fått tak i ser utrolig velholdt ut ! Oppdatert og oppgradert ! Viktig det der. Mange som bare lar ting skure og gå, uten å vedlikeholde treverk, puter og maskin ! Supert utgangspukt for mange flotte år på sjøen ! Bare husk på å være fornøyd med det du har (en stund) eller så kan du lett haven i en kjent båt-sykdom :giggle:

Link to post
Share on other sites

Da er båten trygt i hagen hjemme.. Overasket hvor lite det er grod på den :) er ikke rare jobben på den..

 

Men ser at disse "finnene" som er over propell er ganske løse.. glassfiber ? som bare er støpt på der.. Må nok lage en avstiver arm opp i skroget.

 

Ellers vask og polering som må gjøres. Sinkanoden er også nesten ikke tæret i det hele tatt..

 

Legger ut bilder i løpet av helgen..

Link to post
Share on other sites

Hei

Hærlig båt, vi fam. på 4 startet ordentlig båtliv med en slik båt. Kjempe fin uteplass med plass til mange.

-minnes at det var stivere på den fastmonterte finne". Den var noe myk...

Vi hadde en 36 hk motor ,men den gikk temmelig lavt" med hekken på full gass. Ca. 8.5 knop på topp.

Skal sende deg bilder av finnen" med stivere, har det på en anne pc..

Lykke til, dette er en fullgod start på båtlivet.

 

mvh

ss

Link to post
Share on other sites

Sånn så den ut da den blei tatt opp, ikke mye groe her ;-) 4fa1906c-dab9-fa3f.jpg4fa1906c-dad0-5302.jpg4fa1906c-dae1-a68a.jpg4fa1906c-daf5-897b.jpg

 

Skal begynne å ta vekk dørkeplater for å finne en plass til septik

 

Gjør det noe om det ligger litt vann bunn av båten i vinter ? Den heller litt fremover i bukkene så lensepumpa fikk ikke ut alt.

 

Det kommer forresten inn via akselen, men kun når motor går, da rister det litt i akselen der pakkning greiene er, drypper vann. Men når den ligger i bås er den tett !!

Link to post
Share on other sites

Noe av invetaret er demontert slik at jeg får utforsket litt. Må få målt opp diesel tanken for å finne ut volumet . Skottet ved siden av tanken er tomt men ikke mulig å komme til da førerstol står over ;-(. Men fant helt ny fenderholder inni der ;-).

 

Wc passet perfekt på toalett rommet selv om varmeren står montert der .

 

Tror jeg skal få plass under til septiktank.

 

4fa1906c-e3a7-7cfc.jpg

 

4fa1906c-e3ba-4ece.jpg

 

4fa1906c-e3d2-10b1.jpg

 

4fa1906c-e3e6-c8eb.jpg

 

4fa1906c-e407-fc0c.jpg

Link to post
Share on other sites

Disse septiktankene er de nermeste jeg kommer .. Men aner ikke om noe passer.. skulle nesten hatt "lånt" med seg hjem for å få prøvd..

 

Går ut i fra at 24 L tanken går , men må også ta høyde for utløps stussen og slangen som sikkert ikke har god bøyeradius..

 

septik.jpg

 

Noen i grenlandsområdet som har peil på dette/har montert før som kunne stikki nesa innom for en titt og tips ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...