Jump to content

Evinrude 40hk 89' får for mye bensin, justeringsskrue finnes ikke

Mørebas 140 GT

Recommended Posts

Hei

Har en Evinrude 40 hk 1989 VRO.

Problemet tidligere var at motoren ikke fikk nok bensin(bensinpumpa funket ikke), jeg plukket bensinpumpa ifra hverandre ogra satt den sammen igjen.

Da pumpet den bensin til forgasserene som bare tusan. Så nå er problemet tvertimot, den får for mye bensin. Men er ikke mulig og justere bensin/luft på forgasseren?

Hva kan problemet være?

Div info:

- Får ikke pumpet bensinpumpa ontlig hard, det kommer bensin ut av den tynne slangene som er på toppen av forgassenen, ikke hovedslangen. Fyller sylinderene med bensin når jeg pumper for mye.

- Det er fin gnist på pluggene.

Mvh Tommy :)

Ka skulle man gjort uten havet, bært båtan?

Er ikkje sikker, men tror det at hvis det er hull, så suger den al bensinen inn i sylinderen gjennom pumpå..

Men som sagt er ikkje sikker på om pumpå står over en kanal som er tilknyttet sylinderen, men tror det. har du hatt ute pluggene? er det like mye bensin i begge sylindrene eller er det bare en av dei?

O Erland

med båtførerbevis

Høyres ut som akkurat det same problemet eg har hatt på min 50 hk. På min var det primer/choke solenoiden (svart sylinderforma dings med raudt handtak) som var "brent fast" i open stilling slik at det heile tida vart pumpa bensin gjennom denne og til desse tynne slangane på toppen av forgassarane som du seier. Det kan og hende at problemet skuldast at den raude spaken på solenoiden står i manuell stilling (90° i forhold til solenoide-kroppen), for då vil det òg gå bensin igjennom den. Riktig stilling for denne spaken er parallelt med solenoide-kroppen.

Så mitt tips er at solenoiden er "kaputt" eller at den raude spaken står i open stilling :smiley:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Så mitt tips er at solenoiden er "kaputt" eller at den raude spaken står i open stilling :smiley:

Tusen takk, det kan faktsik være mye mulig, for choken har plutselig sluttet å funke, så det kan være den har brent seg fast som du beskrev :)

Da skal jeg undersøke det i morgen ;)

Høres litt ut som at det er flotøren i forgasseren som ikke fungerer som den skal.

...

Jo, forsåvitt einig, men då skulle vel bensinen ha komt via hovudslangen ikkje primerslangene. Men det er uansett lett å teste ved å plugge tilførselen til choken/primeren, og viss pumpa framleis ikkje vert hard, så er det flotørrelatert. :yesnod:

my_ads.gif

Høres litt ut som at det er flotøren i forgasseren som ikke fungerer som den skal. Den skal jo hindre at for mye bensin renner inn.

Har skjekket, og dobbeltskjekket begge forgasserene, og flotren funker utmerket :)

Men er det ikke uvanlig at det ikke er luft/bensin blandingsskrue på forgasserene, er overhodet ingen justeringsmuligheter?

Redigert av Mørebas 140 GT (see edit history)

Har skjekket, og dobbeltskjekket begge forgasserene, og flotren funker utmerket :)Men er det ikke uvanlig at det ikke er luft/bensin blandingsskrue på forgasserene, er overhodet ingen justeringsmuligheter?

Er det sånn som dette forgassern din ser ut?

40 hk

I såfall ser det ut som det er skruen med nummer 335015 som det skal skrus på.

Er det sånn som dette forgassern din ser ut?

40 hk

I såfall ser det ut som det er skruen med nummer 335015 som det skal skrus på.

Den ligna veldig på den jeg har, men er overhodet ingen justeringsmuligheter, ingen skruer eller noen ting :confused:

Kan ligne mer på denne Forgasser

Redigert av Mørebas 140 GT (see edit history)

Det er ikke noen skruer å justere på denne ! justeringen blir gjort med å bytte dyser.

Men problemet ditt er vel at det kommer bensin ut av primer slangene , den røde hendelen skall ligge langs etter den sorte sylindern ! ikke stå på tvers!!!.

Når disse forgasserne har vært oppe kan det være lurt og bytte senter pakkningene som er i mitten av forgassern (små runde som ligger mitt inne i flotørhuset)

Og vist du har demontert vro pumpa ville jeg bytet til en annen pumpe , ømfintlige greier de pumpene !!

Bernt

I dag koblet jeg ut choke systemet, blendet slangene, og da funket den greit. Prøvde først å justere på den røde bryteren på choken, men skjedde igrunn ikke noe andrledes uansett hvor den pekte. Det sprutet ut bensin av primerslangene i pulser på ca hvert 3 sekund. Så da koblet jeg det like godt ut :)

Godt at du fant ut av det :smiley:. Virker nesten som denne delen er eit "svakt ledd" på desse motorane, har lest om fleire på nettet som har opplevd akkurat det same.

Ikkje spesielt lett å få tak i ny(les:brukt) denne choken heller :nonod: .

Viss du ikkje får tak i ny så har eg ein Reodor-Felgen-patent som du (og alle andre som måtte ha behov for den) skal få heilt gratis hos meg :wink::

Få tak i to plastsprøyter frå apoteket eller liknande. Sprøytene kopler du på primerslangane som går inn på toppen av forgassarane (kan hende du må mekke til noko overgang mellom sprøytespiss og slange). Fyll så sprøytene med oljeblanda bensin og gje forgassarane ein "desj" før kaldstart. :drink:

Har benytta meg av denne patenten når eg har testkjørt og justert motoren min i tønne, og det funker fett :yesnod: Systemet kan med fordel gjerast permanent ved å trekke primerslanger fram til cokpiten, og integrere sprøytene i dashbordet :giggle:

my_ads.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...