Hekkbølgen Startet 16.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2011 Er det noen som kan hjelpe meg videre i ferien? Er det noen som vet om man får kjøpt impeller til Volvo Penta MD22 i Tønsberg/Horten område på en søndag?? Fikk lekkasje i lokket på sjøvannsfilteret som resulterte i at sjøvannspumpa ikke klarte å trekke inn vann og deretter varmegang i impelleren. Reserveimpelleren jeg selvfølgelig hadde ombord, hadde samme produktnr som den gamle, men var 1 mm større i diameter som igjen resulterte i at den stakk ut 1mm fra impellerhuset. Og da fikk jeg det ikke tett. Har prøvd med ny papirpakning og o-ring pakning, men det drypper ut vann fra impellerlokket. Ligger i nødhavn i Åsgårdstrand, og har tilgang til bil. Begge impellerne har nr 21213660 på eska, men på selve impelleren står det 21213650. På innsiden står det 15 på den gamle som fungeret fint i 60 timer, mens reserven står det 17. Kjøpte en 3. idag lørdag med samme prodsuktnr (21213660 på eska og 21213650 på selve impelleren), men den er like stor som reserve impelleren. Men den 3. hadde tallet 18 på innsiden?? Skjønt er det noe forskjell på hvilken vei impelleren står?? Forslag til tiltak?? Fikk tips om å ha på vannfast akselfett eller sika til ingen nytte. Kjedelig start på ferien.. Som kuriositet tok La-Sa i Oslo seg 252 kr for impelleren, mens Vallø motor i Tønsberg tok 443 for samme impeller.. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2011 Du skriver diameter, men jeg regner med at det er tykkelse/bredde du mener? Nå skal den jo være litt bredere enn huset for å tette skikkelig, men én millimeter er tydeligvis for mye siden du ikke får det tett. Har du målt med skyvelære at tykkelsen er forskjellig, eller er det kun det at den stikker 1mm lenger ut du har observert? Tenker på om du kanskje ikke har fått dyttet den helt inn i huset, f.eks. pga splint som ligger feil. Hvis det bare drypper med den tynne 'matpapir' pakningen bør det være mulig å få det tett ved å lage en tykkere. Sjøkart skal være bra pakningsmateriale. Som en nødrep. mener jeg, til butikkene åpner igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 17.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 Takk for svar. Ja det er tykkelsen jeg mener. Har målt med skyvelær. Vallø motor sa jeg skulle bruke o-ring pakningen som lå med i eska. Men det er ikke noe spor til den i impellerhuset eller lokket. Så det blir liggende å bygge mye mellom lokk og huset. Da kom det ikke noe vann til impelleren. Blir vel ikke tett nok og det trekkes luft da kanskje..?? Når jeg brukte papirpakning jeg fikk med fra La-Sa ble det tett nok til at det kom vann til impelleren, men ikke tett nok for det drypper sjøvann ut fra impellerhuset. Har fått tips om at Kaldnes motor på Hvasser har åpent søndager fra 11-14, så jeg får ta en kjøre tur dit i bilen. Noen andre forslag? Slangene er åpne, jeg klarer lett å blåse luft gjennom de. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 17.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 Har fått byttet impeller nå. Sjefen på Vallø motor var i område og åpnet butikken på en søndag. Bra service :-) Men det ble ikke tett av den grunn.. Byttet til nytt papirfilter som fulgte med. Kan varmegangen ha skadet impellerhuset så det ikke blir tett eller hva gjør jeg galt?? Skal jo litt til før messing blir så varm at det blir deformert. Ser greit ut, men jeg er ikke noe mekaniker. Tips? Får vel skru av hele sjøvannspumpa og ta det med til VP forhandler å få deres mening i morgen. Men skulle gjerne ha kommet igang med ferien.. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 17.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 Har samme motor som deg (MD 22) Min impeller har holdt i 6 sesonger nå. Jeg tar den aldri ut av motoren om vinteren, men lar den stå i frostvæsken. Dette skal visstnok gjøre at gummien holder seg myk. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 Skal jo litt til før messing blir så varm at det blir deformert. Vil tro det er mer sannsynlig at lokket ikke er helt plant lenger etter at du forsøkte å få det tett med den o-ringen. (Hvis det er 'fagfolk' som gav deg det rådet kan man virkelig lure ). Tørk lokket helt rent og legg det på en glassflate/speil, sjekk at det ikke er noen sprekker imellom. Skulle det være det kan du slipe det plant med vannslipepapir imellom lokk og glass. En ting til, kan du ha skadet anleggsflaten på pumpa med skrutrekker el.lign. når du skulle ha ut impellerne? For jeg antar at du har demontert/montert dem noen ganger.... Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 17.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 Takk for gode tips. Problemet er løst!! Jippi!! Endte opp med å skru av hele sjøvannspumpa( hele og hele fru Blom, fire skruer..) Vanskelig å se om det er tett/glippe på undersiden når den står montert på motoren. Og da så jeg en bitte liten glippe på undersiden. Fikk lagt sjøvannspumpa plant på dørken og knikka begge flatene rene og finsiktet med papirpakningen og skrudde på. Litt lettere å få papirpakningen til å fungere når den ligger rett ned mot dørken enn på høykant på motoren.. jobbe med tyngdekraften og ikke imot. Nok en gang takk for gode tips. Suverent forum. Ferien fortsetter fra Åsgårdstrand i morgen i 8-9 knop med snekka :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.