Ficher Startet 28.November.2004 Del på Facebook Startet 28.November.2004 Noen som vet hva den to sylindra Sabben fra 1977 heter .... 2G eller 2 GH. ( 16 eller18 HK) Dette er en saltvannkjølt motor, starter lett og det kommer lite røyk fra den. Noen som har erfaringer med denne type motor ? Er det noe fare med dette kjøpet, etter som motoren er saltvannkjølt.... det er jo Sabb ? Mulig det ikke blir motor bytte med ny Sole diesel ,etter som jeg er kommet over denne båten med en solid SABB. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.November.2004 Del på Facebook Svart 28.November.2004 Den akn for så vidt hete det ene eller det andre.. 2G er den "tunge" modellen, beregnet på fiskebåter, livbåter m.m. Kom i forskjellige utgaver mellom 16 og 22 hk. 2H er beregnet på fritidsbåter, og er ca 100 kg lettere samt har et litt høyere max turtall. Modellbenevnelsen står på skiltet bak på motoren, sammen med serienummer og årsmodell. Begge to er gode motorer, enkle og pålitelige og varer lenge! Nå er den riktignok 27 år gammel, men hvis den er skikkelig vedlikeholdt så har den potensiale til å vare lenge ennå. Jeg har selv en 2H, saltvannskjølt, produsert i 1977, men ikke montert i båt før i 1979. Disse motorene ble produsert for lager, så det var visstnok ikke hvert år de produserte dem. Jeg har vært mehget godt fornøyd med min, selv om jeg har hatt en del problemer denne sesongen med den. Måtte skifte toppakning, samt at jeg måtte få overhalt dieselpumpen og skifte dysene. Men noe må man jo regne med etter 25 års drift. Var ute på første prøvetur med nye dyser og nyoverhalt pumpe i dag, og den gikk som ei kule!! En stor fordel er også at alle deler fortsatt lar seg skaffe til disse motorene. Forskjellen på 2H og 2G ser du lettest på toppdekselet, ventilløfterarmen på 2G ligger oppå dekselet mens 2H har den inni med hendel i forkant. Forøvrig så ligger det manualer i dokumentasjonsdatabasen til disse motorene. Bilde av min 2H ligger inne på min båt i erfaringsdatabasen, båten er en Sagen 730. Lykke til med ny båt, hadde jo vært kjekt med en til med Sabb her da! :smiley: Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
M/S Bastard Svart 28.November.2004 Del på Facebook Svart 28.November.2004 2g er 16-22 hk! 2h er 18 mener jeg. Bra motor, savner Sabben min jeg Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 28.November.2004 Del på Facebook Svart 28.November.2004 Noen som vet hva den to sylindra Sabben fra 1977 heter .... 2G eller 2 GH. ( 16 eller18 HK) ...... Hei Ficher! 2G: eldre utgaver = 16-18hk / nyere = 18-22hk 2H: 16-18 hk 2H-motoren på bildet er min egen. 2G derimot (den grå øverst) er en jeg hadde lyst til å kjøpe - men den glapp! Men 2G'en kjenner du jo, du hadde vel en slik en i din gamle "Vågen"? Er personlig veldig fornøyd med min Sabb (2H), den er fra 1972 og saltvannskjølt. Men, det er jo ikke alt gull som glittrer, som det heter. Det jeg mener, er at Sabb er jo ikke noe "vidundermotor", men like avhengig av godt stell som andre motorer..... Lukter jeg er "kupp"? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
index Svart 28.November.2004 Del på Facebook Svart 28.November.2004 Er personlig veldig fornøyd med min Sabb (2H), den er fra 1972 og saltvannskjølt. Men, det er jo ikke alt gull som glittrer, som det heter. Det jeg mener, er at Sabb er jo ikke noe "vidundermotor", men like avhengig av godt stell som andre motorer..... Jeg er enig i at det ikke alltid er bra fordi om det heter Sabb, alt slites ut med tiden og en saltvannskjølt motor på 27 år har nok størstedelen av levetida bak seg uansett hvordan man ser på det. Men når det er sagt så er det overraskende mange saltvannskjølte Sabber fra 60-tallet fortsatt i drift, så det tyder på at Sabb har hatt en heldigere konstruksjon i forhold til innvendig korrosjon på sine saltvannskjølte modeller enn enkelte andre merker. Så det er slett ikke usannsynlig at en slik motor kan overleve i 10-15 år til med godt stell. Fordelen med Sabb ut fra mitt synspunkt er at de har valgt en enkel konstruksjon, med få og tildels overdimensjonerte deler som ikke ryker så lett. Samt at selv om noe ryker, så vil den stort sett bringe deg hjem. For eksempel så kan det nevnes at hvis innmaten i den vridbare propellen ryker, så vil den automatisk stille seg med fulle vinger forover slik at man i alle fall kommer seg til lands. Og det er jo ikke dumt når man befinner seg langt til havs... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ficher Svart 28.November.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2004 Er nok en 2H fra 1977 jeg har sett , husker luftinntaken på nederste bilde til Walter ( han brukte startgass inn der ). Skal jeg kjøpe denne Båten, kommer jeg til og bygge motoren om til ferskvannkjøling . Har en kompis som er veldig god til dette. ( Walter du har tlf. nr til han ) Nå er det store dilemma hva båt jeg skal kjøpe. Samme pris på båtene men........ 1 - har en gammel salvannkjølt Volvo Penta, hvor jeg kommer til og bytte ut med NY Sole Mitsubishi 44 hk . ( ca 90 000 for denne jobben , og mye dyrere båt) men VELDIG kjekt med ny Motor da 2 - har "Gode" gammle Sabben , og båten blir ca 90 000 kr rimeligere........... men da har jeg ikke den gode magefølelsen som med NY motor . og litt minre fart. Takk for svar gutter. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 28.November.2004 Del på Facebook Svart 28.November.2004 ......Skal jeg kjøpe denne Båten,......Har du sagt A så får du si B også, og ikke spenne oss på PINEBENKEN, Ficher! Hvilken båt (med Sabb) er det det dreier seg om? Alt. 1 var en Viksund 25 Combi Alt. 2 ....???..... Ikke det at jeg er nyskjerrig, jeg vil bare vite det........ Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Ficher Svart 28.November.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2004 Nr 2 er en Viksund 25 Combi ja, uten rigg, nr. 1 har rigg . Du har ikke tenkt og bygge din Sabb om til ferskvannkjøling ? Denne...... http://www.boat.no/viksund/viksund-25-comb...1970-1975-3.JPG Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 29.November.2004 Del på Facebook Svart 29.November.2004 ... Du har ikke tenkt og bygge din Sabb om til ferskvannkjøling ?Joda, har "tenkt" på det - men ting tar tid. Har foreløbig fått tak i en rørkjølesløyfe som jeg skal montere i vinter. Siden er det å finne ut om tørr eksos / våt eksos, osv.... :o) Motoren min er direktekjølt. D.v.s. saltvann når den er på sjøen her. Men båt og motor har hele sitt liv (fra 1972) vært på Randsfjorden / Steinsfjorden i Buskerud (Hønefoss) så egentlig har den gått med ferskvannskjøling hele tiden (untatt det siste året)! :o) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/S Bastard Svart 29.November.2004 Del på Facebook Svart 29.November.2004 Når skal du skru av vannsløyfa da Walter, November er over i morra Sitér dette innlegget Link to post
Hundai Svart 4.Februar.2014 Del på Facebook Svart 4.Februar.2014 Har en lite brukt/så godt som ny starter til Sabb 2G om noen har interesse av å kjøpe billig. Sitér dette innlegget Link to post
Hundai Svart 4.Februar.2014 Del på Facebook Svart 4.Februar.2014 Har en lite brukt/så godt som ny starter til Sabb 2G om noen har interesse av å kjøpe billig. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 4.Februar.2014 Del på Facebook Svart 4.Februar.2014 Har en lite brukt/så godt som ny starter til Sabb 2G om noen har interesse av å kjøpe billig. Hvis det kan hjelpa, so har Sabb samme delenr på starter til G, 2G, og 2J. (men ikkje 2H.) Men du Hundai bør fortelja om den starteren er 12 eller 24 volt. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.