Jump to content

Er ikke 29 knop egentlig lite for en Askeladden Chaser med 50 hk?

janstian

Recommended Posts

Tror ikke du skal ha så store forventninger om mere fart på denne båt/motor. Mercury/Mariner sine 50hk(fire-takt) er vel ikke akkurat verdens sprekeste motorer. Hadde en 475 for noen år siden med en 50hk Mercury fire-takt,og hvis ikke det satt en person i baugen så hadde jeg nesten problem med og få båten i plan. Nå er jo 475 litt tyngre en Chaseren, men allikevel med noe extra last pluss et par personer extra, så er det vel ikke akkurat Chaseren noen "racerbåt". Men det går jo an og sjekke at båten har riktig propell, mye groing under skroget, mye vekt, etc, så kan det jo være du får et par-tre ekstra knop?

Kjører i ferskvann ja, skroget er helt strøkent og fritt for groer. Ligger på rundt 6000 o/min så kanskje jeg kan hente litt på å bytte til stålpropell med annen stigning.

Får den i plan med fire personer så uten større problem.

Redigert av janstian (see edit history)

2001 Askeladden Chaser 445 (solgt)

2005 Askeladden Chaser 445 m/ Mercury 50 hk 4-stroke

6000 omdreininger på topp høres greit ut. men mulig du han hente ut litt mer fart med en stålpropell. Båten er vel ikke av de letteste 14-15 foterne akkurat , med rundt 330kg? så det legger nok en demper på farta

ang effekt/fartsøkning i båt: etter mine observasjoner så vil man med en effektøkning på 20% , kunne forvente å få en fartsøkning på rundt 10%

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...