Jump to content

Hvilken lukket båt er å foretrekke? Viknes/Saga/NB

Inter 9000

Recommended Posts

En fordel med Viknes og NB ift Saga er mye større uteplass (der man som oftest befinner seg), større fartspotensiale.

Betyr utseende mye så synes nok de fleste at Saga`n er penere å se på.

Byggekvalitet tror jeg mye det samme.

Ellers så er det litt vanskelig å si så mye mer da alle de tre har forskjellige modeller/størrelser. oppgi mer spesifikk type/størresle så får du sikkert flere svar... .

har ikke mye erfaring med båtene, men var ombord i en ny Saga 315 under messe i vår. Stort sett greit inntykk, men det overrasket meg at sittegruppen inne var såpass trang som den var. -og det som var "værst" med den sittegruppa var gradinbrettet på BB side som jeg først dunket hodet i, deretter satt og hadde rett i bakhodet.Ingen god løsning. Det skal sies at jeg er 189 cm høy, men jeg tror nok at selv en person på 180 ville måtte sitte med huet inntil den.

pirk, ja, men viktig detalj.

Hallo,

Har selv Saga 315 for 3. sesong. Meget fornøyd med den. Den brukes ca 9 av 12mnd i året på vestlandet.

Fordeler med Saga 315: Sann halvplaner som gjør at den kan kjøre retningsstabilt i alle hastigheter (f.eks 10-12knop mot ruskevær). Komfortabelt for hele familien. Bra fordeling ute/inne areal når en tenker litt lengre sesong enn bare høy-sommer. Forstår ikke den ene kommentaren her ifm høyde: jeg er selv 190cm høy og har ikke et eneste problem med høyde i hele båten. Dersom valget faller på en slik så vil eg anbefale motor med minimum 260hk. Litt marginalt med 225 som jeg har når en er ferielastet. Min marsjer da på 16knop med ca 1,9liter/nm. Maks fart til skroget er uansett ca 21-22 knop pga kjøl, så ikke vits i å ta helt av med motorstr. Annen fordel er førsteklasses service fra Saga, +++

Bakdeler: Kun 3 stk som jeg har notert meg; sjøegenskap når en tar igjen større bølger (f.eks ta igjen med 45 grader, skjærer ut som andre halvplanere. Går en direkte med bølgene så skvulper det ikkje i kaffekoppen i 2-3m bølge og 12 knop. Mot sjø går den mykt). Den andre er tankarrangementet: diesel og vann på hver sin side, som de fleste andre båter. Da blir det litt slagside i vinterhalvåret. Til slutt så lager den en del bølger så en må vise litt mer hensyn enn med planende båt.

De andre har jeg ikke inngående kjennskap til, men gjennom familie, venner og bryggesnakk så er følgende notert:

NB 870: mye plass for størrelsen, helplaner, lettdrevent skrog= mindre drivstofforbruk, driver som en kork v fiske, hardere i motsjø enn Saga 315, har planingsterskel og kan da ikke kjøres noe særlig i mellomfartsregisteret, sikkert bedre i medsjø med vinkel enn Saga/halvplaner.

Viksnes: 880 har hatt en del problemer med soting som jeg ville sjekket opp grundig. Større uteområde enn de andre 2, bra om sommer i fint vær, kanskje ikke så bra i ytterkant av sesongen? Ellers kjenner jeg ikke båttypen godt nok til å uttale meg, bortsett fra at den ser ut som en sjark ;)

Jeg ville også tatt med Nimbus, feks Nimbus 28 i en slik sammenligning. Bra båter det og.

Når det kommer til stykke så er alle disse bra til sitt bruk. En må først finne ut hvilke bruksmønster en ønsker, deretter lese tester og prøve båter, så finner du nok noe bra. Dersom jeg en gang skal ha en planende båt så skal det være en med så godt som umerkelig planingsterskel hvertfall. Lykke til.

De andre har jeg ikke inngående kjennskap til, men gjennom familie, venner og bryggesnakk så er følgende notert:

NB 870: mye plass for størrelsen, helplaner, lettdrevent skrog= mindre drivstofforbruk, driver som en kork v fiske, hardere i motsjø enn Saga 315, har planingsterskel og kan da ikke kjøres noe særlig i mellomfartsregisteret, sikkert bedre i medsjø med vinkel enn Saga/halvplaner.

Viksnes: 880 har hatt en del problemer med soting som jeg ville sjekket opp grundig. Større uteområde enn de andre 2, bra om sommer i fint vær, kanskje ikke så bra i ytterkant av sesongen? Ellers kjenner jeg ikke båttypen godt nok til å uttale meg, bortsett fra at den ser ut som en sjark ;)

Dette er jo ikke riktig. Både Viknes og NB er halvplanere. Størst uteplass har NB 870 av de tre. Saga`n er trang på akterdekk når man skal ha sitteplasser der.

Saga`skjærer dog sjøen mer som et fotregningsskrog enn de to andre. Siden kjølen er større og båten lavere så driver nok også som du riktig skriver, Saga`n mindre av enn de to andre.

Alle kan kjøres i alle hastigheter uten problem, men NB`n fungerer best når trimplan benyttes. I hvertfall på årsmodeller før 2007.

Foreslår at Sollux selv tar en kikk i alle båtene og prøvetur da det er til dels store forskjeller på dem. Sett opp en prioritet-liste over hva som viktig og mindre viktig som du tar med deg når du ser på og prøver båtene.

Mht til soting så har det mest med motorvalg og gjøre og i alle tre kan man velge de samme motorer, men NB har vel i det lengste styrt unna D-serie. Soting har man i større og mindre grad på mange motorer, men 340 Hk på Viknes 1030 er vel kanskje mest omtalt. 222 Hk Yanmar kan også sote.

Redigert av olpi (see edit history)

kjenner folk som har eldre NB og Viknes, her vil jeg si at Viknes virker å ha bedre byggekvalitet på det tekniske, så som elektrisk, røropplegg osv.

Nyere båter kan jeg ikke uttale meg om

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Bra fordeling ute/inne areal når en tenker litt lengre sesong enn bare høy-sommer. Forstår ikke den ene kommentaren her ifm høyde: jeg er selv 190cm høy og har ikke et eneste problem med høyde i hele båten.

Ståhøyde er noe av det viktigste for komforten ombord. Men ståhøyde er jo også veldig relativt.

Som nevt har jeg begrenset erfaring med Saga 315, men jeg opplevde ihvertfall det at dersom jeg satt i sittegruppen oppe med ryggen mot BB side, så bygget gardinbrettet såpass mye ut at jeg fikk det i bakhodet når jeg skulle lene meg tilbake. Utformingen av sittegrupper er viktig i slike båter siden det ikke er noen sittegruppe/ oppholdssted under dekk. Der bør være stort fokus på komfort og de små detaljene som gjør stor forskjell. Derblandt at en vegg/vindu bak ryggen i sittegruppen ikke må være kliss oppi ryggen. (det tenker ihvertfall jeg) Har man utegaven med benker/ sittegruppe på akterdekket, så har man selvfølgelig større muligheter.

Når det er sagt, så liker jeg Saga 315 og 415 godt, selv om det er en helt annen type båt enn det jeg har.

Tidligere i sommer lå jeg ei gjestehavn ved siden av et eldre, hyggelig ektepar i slutten av 60 åra. Den forrige båten hadde de hatt i 30 år, og det var en Saga. Ifjor kjøpte han seg ny båt, en Saga 415. -og den skulle de ha i 30 år til. :) Han var godt fornøyd med båten, 415, men som med alle båter, gjore han seg tanker om løsninger som kunne hvert annerledes. Skapplass og stuerom var det i massevis. Det ble rett og slett for mye oppbevaringsrom og for lite plass å oppholde seg, da særlig under dekk. Uansett hvor man snudde seg så opplevdes det som at der var en dør eller skillevegg der.

-og det er nok noe av utfordringen med slike båter. Det er svært få som har oppholdsrom under dekk, og noen har kanskje muligheten for valgfri løsning f.eks. ikke ha skillevegg og dør inn til den ene cabinen.

Jeg var også ombord i en K3 1030, og jeg må innrømme at den overrasket meg stort og nærmest tok pusten fra meg. Dette var utgaven med skikkelige sittebenker på akterdekket og teakpakke.

-men da er vi jo oppe i en annen klasse enn det trådstarter etterspurte.

Redigert av Eureka (see edit history)

Ståhøyde er noe av det viktigste for komforten ombord. Men ståhøyde er jo også veldig relativt.

Her er du inne på den viktigste ting.

Resten er: Stor uteplass med tak over, separat dusjrom, 5 køyer(om man har små barn som trenger søvn), aggregat for lengre opphold i uthavn, dør til å kunne lukke av mot akterdekk.

Når jeg tenker meg om så er dette en Viknes 1030 K3 i grove trekk.....

Jeg var også ombord i en K3 1030, og jeg må innrømme at den overrasket meg stort og nærmest tok pusten fra meg. Dette var utgaven med skikkelige sittebenker på akterdekket og teakpakke.

-men da er vi jo oppe i en annen klasse enn det trådstarter etterspurte.

Jeg snakket med en som hadde VIknes 1030 K3 i sommer, han hadde en bekjent med Nord West 42. Det var større plass i både salongen og på akterdekket til Viknesen !

Plassen i salongen kan til dels tilskrives utformingen av frontvinduene.

På akter-dekket hadde de bord som kunne dekkes til 8 personer !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det er ikke mange av dem, men det ligger en 1080 Suntop i Stavern. Tittet på den i sommer og der hadde jeg i hvert fall vært "i mål".

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg liker også Viknes 1030 godt (1080 er ikke oppnålig så tenker jeg lite på :rolleyes: ).

Plassmessig synes jeg den er helt topp. Utseende er ikke spesielt pent, men det blir man jo vane med.

Mht byggekvalitet på båter så skal man imidlertid være litt obs på årsmodeller der produksjonen gikk for fullt (og vel så det). Ikke alt er da gjort like bra. Dette gjelder flere båtprodusenter hvor ting har gått litt for fort, at kanskje nye folk som ikke er helt "på nett" er tatt inn i produksjonen osv.

Internkontroll er fine greier, men fungerer ikke alltid like godt når alt skal skje fort, jævla fort.

PS!

Nå har sola kommet her, og da kommer vinden også for fullt ser det ut til. Vanlig norsk sommer m.a.o.

Fikk ny Viknes 880 nå i våres, med 295 Yanmar, og soting har ikke vært noe problem sålangt. BY motoren er vel så å si helt røykfri.

Sjøegenskapene er veldig bra, oppfører seg sånn sett som andre halvplanere. Prøvde NB ifjor sommer, og skroget tåler mere fart, men måtte slakke av endel tidligere

pga sjø. Er vel ca 20 cm bredere også, så det gjør sitt. Får litt igjen i bredden inne i kabinen, men synes selv designen er en smule "gammelmann" (Med fare for å tråkke noen gamle menn på tåa her)

Men smaken er som baken..... :discuss:

Det ble gjort noen forandringer med skroget til 880 ifjor høst, forøvrig til det bedre.

Kvaliteten synes jeg generelt er veldig bra, som det sikkert er på de andre også.

Synes det er en god bruksbåt, er veldig fornøyd uteplassen, driver med fiske/dykking ved siden av ferieturer, så det er en båt som passer vårt bruk veldig bra.

Såvidt jeg kan se er det en grunn for at sagen er tranger på akterdekk.

Den kan du gå helt rundt å ned på platform.

De andre må du kneppe deg inn i kalesjen på siden.

Det er jo hele tiden veiing av fordeler og ulemper.

Men er jo utrolig greit å bruke kalesjen bak.

Ville fortrekke en Yanmar skulle det blitt saga.

Mvh Richard

Gleder meg til våren.....

Brodern har en 315 med 240 Hk Yanmar (noe større motor tregner du ikke i den).

Fin båt, men jeg synes uteplass blir snau. Badeplattformen er stor og fin, men akterveggen der mange fester påhengeren blir liten når det er trapp ned på hver side og akterporten tar mye plass i åpen stilling.

Såvidt jeg husker så er vel Saga 315 og Viknes 880 325 cm bred, mens NB er 330 cm så stor breddeforskjell er det ikke. At de på Saga lar dollbord å gå på hele veien er et valg de har tatt, men det går ut over plass på akterdekk. Både lengde og bredde på akterdekk er mindre på Saga`n.

Innredningen i Saga`n er penere enn i de to andre synes jeg. Det går også an å dusje på toalettet på den som er en god del større enn i f.eks NB`n. Stueplass i NB`n er enorm, men skapsplassen er dårlig i kabinen, men bra i pentry.

Det er trangt i maskinrom på Saga`n, og motoren ligge inne under salaongdørken, mens den i NB`n og vel også i Viknes ligger i forkant under akterdekk. Lukt fra motorrom kommer derfor ikke inn i salongen på de to sistnevnte. Man slipper også kline med løse dørkplater inne i båten for å komme til motor.

Hva man velger kommer an på flere ting. Noen ser f.eks mest på de kosmetiske, mens andre ser mest på det praktiske.

Som før nevnt bør du sette opp en liste over hva som er viktig og sjekke det i båtene. Foreta også prøvekjøring.

Redigert av olpi (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...