Jump to content

AQ271C - Dunkelyder, varierende oljetrykk, og manglende turtall


timon90

Recommended Posts

Satte inn ny motor i båten(ny blokk), som er skrudd sammen av verksted. Topper osv har jeg gjort sjøl, og alt har funka fint, helt til i dag.

 

Det første jeg reagerer på, er at jeg ikke får mer enn 4000 omdr på fullt. Dette tenkte jeg kanksje skyltes propellene, som ikke er strøkne.

 

Men her om dagen syns jeg at jeg kjente en svak svak vibrasjon, som fulgte turtallet, uavhengig om den stod i fri. Tenkte dette var pga vibrasjonsdempern som gjorde, da denne kan ha sett sine bedre dager. Men neida.

 

I går fikk jeg max 3000 omdr på fullt, og etterhvert begynnte den å dabbe av. Satte i fri, og den gikk strøkent. Mistenkte tett bensinfilter.

 

Og da jeg skulle dra til brygga i dag, holdt jeg ca 3000 omdr, da den mister all kraft og stopper. Prøvde å starte igjenn, og etter litt kommer den seg, men nå hører jeg en svak svak romle/dunkelyd fra motor, i tillegg til litt varierende oljetrykk. Trodde kanskje det var drivknute, men utelukker det enn så lenge. Høres heller ikke ut som rådebank.

 

 

Er det noen kloke hoder her som har noen som helst formening om hva dette kan være? Sikkert vanskelig uten å ha sett og hørt det, men vi gir det et forsøk.

 

 

Alt er forøvrig innkjørt og servet etter alle kunstens regler.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville først og fremst ha sjekket at tenning er OK. Deretter tatt av ventildekslene og sjekket at vippearmer og støtstenger er hele og sitter som de skal. Hvis alt dette er OK, er det egentlig bare å plukke ut motoren og demontere den, før du påfører den enda mer skade...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Når eg ser den øverste videoen så er det første som slår meg at det høres ut som den ikkje går på alle 8. samt plystring i ei reim. Når en hører videoen kan det likegodt være sjøvannspumpa, servoen et reimhjul osv da det er svært vanskelig å høre hvor høy og hviken kraft den har denne kakkelyden i forhold til totalen da lyden er så skarp og kjip når en bruker tlfkamera.

Ellers er vel lageret i transomen en klassiker.

Du får ta veien innom biltema og få med deg et stetoskop og høre hvor det kommer fra

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prøv en oppstart uten reimer, da får du luka vekk eksternt utstyr, men den låt ikke pent desverre!

Varierende oljetrykk er ikke bra, kan være et lager som er rivd!! ikke kjør den lenge!!!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Jeg ville først og fremst ha sjekket at tenning er OK. Deretter tatt av ventildekslene og sjekket at vippearmer og støtstenger er hele og sitter som de skal. Hvis alt dette er OK, er det egentlig bare å plukke ut motoren og demontere den, før du påfører den enda mer skade...

 

Tenninga er nyjustert, og sånn den skal være. Har vel innsett at motoren må ut uannsett, så jobber med saken for å få den opp på en henger så fort som mulig.

 

Når eg ser den øverste videoen så er det første som slår meg at det høres ut som den ikkje går på alle 8. samt plystring i ei reim. Når en hører videoen kan det likegodt være sjøvannspumpa, servoen et reimhjul osv da det er svært vanskelig å høre hvor høy og hviken kraft den har denne kakkelyden i forhold til totalen da lyden er så skarp og kjip når en bruker tlfkamera.Ellers er vel lageret i transomen en klassiker.Du får ta veien innom biltema og få med deg et stetoskop og høre hvor det kommer fra

 

Er vel 99% sikker på at den går på alle 8. Det kan være noe reimgnissing også, men ikke noe som er verdt å bruke tid på for å løse. Men jeg må si at sjølom det er filma med dårlig mobilkamera, så er lyden bortimot 100% lik virkeligheten.

 

For meg høres det ut som lyden kommer fra blokka, f.eks veiv eller kam. Sjekka svinghjul og det sitter som det skal.

Link to post
Share on other sites

Det er jo nesten umulig å sette noen diagnose ut ifra noen videoer, men det høres for meg mer ut som om noe er alvorlig løst et eller annet sted, sannsynligvis i bunndelen, og det kan jo være nær sagt hva som helst.

Det kan også være at du har spunnet et lager, eller skjært ramme eller rådelager på andre måter, og da er det rådebank.

Varierende oljetrykk tyder også på at det er slakk i lager, og at den ikke holder oljetrykket, særlig hvis oljetrykket blir dårligere på økt turtall.

Det er vel bare å begynne med å ta av ventildeksler og kjenne på vipper og støtstenger for å se om noe der er løst, etter det så er det av med bunnpannen og samme prosedyre der, hvis det da ikke skulle dukke opp en annen forklaringen på lyden underveis?

En grunn til varierende oljetrykk på de motorene er enkelte ganger at en av pluggene til oljegalleriet er på vei ut, og dersom en av pluggene forsvinner helt, forsvinner også oljetrykket, men mens den er bare delvis på vei ut så oppleves det gjerne at oljetrykket oppfører seg helt merkelig, kan være verdt å sjekke ettersom disse pluggene sitter på utsiden av motoren både foran og bak. Sitter også plugger til galleriet opp mot toppen og ut mot oljefilteret, men det er sjeldent de er noe problem.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bra innlegg fra index og adeneo. Bare et lite tillegg, du skal ha en saftig rådebank før en V8 mister kraften.

 

Jeg ville plukket av ventildekslene og sveivet motoren rundt for hånd og sett at ventilspillet er som det skal være. Skru ut pluggene og sjekk at en bit av dem ikke har falt ned på stempelet. Deretter er det bare å plukke av toppene og sjekke videre.

 

Rådebank er ganske karakteristisk ved at det holder tyst om du øker turtallet, men banker når du brått slakker av gassen. Ikke start motoren mer enn absolutt nødvendig før du er sikker på at du har funnet feilen.

Link to post
Share on other sites

Nei, tuller jo ikke mer enn nødvendig med den da. Båten skal opp så fort en annen båt blir tatt av hengern jeg skal bruke. Noe stempelgreier kan også forklare om det er litt bensin i olja også.

 

Hvordan er det med ansvar og sånnt i.o.m at det er et motorverksted som har satt sammen blokka? Tenker da om det viser seg at det er lager eller stempel som har gått, evt noe annet i bunndelen for den saks skyld.

 

Det er jeg sjøl, sammen med en utdanna mekaniker som har satt på topper og alt det eksterne, og alt er gjort etter boka, med riktig moment og alt.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Synd å høre at dette ikke fungerte slik man håpet. Lenge siden jeg har skrudd, men jeg satte sammen en 351 Windsor tidlig på 90-tallet. Fikk beskjed av min "mentor" i denne sammenhengen at jeg måtte kjøre inn motoren og være nøye med dette. Han sa 10 timer på tomgang, hvilket er jævlig mye for en som har ventet på å få dette i i en 21 Fletcher. Tok derfor av gasswiren så jeg ikke skulle bli fristet. Deretter 30 timer forsiktig blandet kjøring uten toppfart og kun korte sekvenser i plan.

Kan det være noe her eller er det ikke slik lenger.

Hvis den skulle vært innkjørt etter en bestemt prosedyre, har vel verkstedet begrenset ansvar. Dette betinger vel selvfølgellig at verkstedet leverte en prosedyre ved overlevering.

 

Har ingen faglig bakgrunn for å uttale meg, tenkte bare litt når jeg leste dette.

Redigert av Marida (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det jeg fikk beskjed om ved innkjøring, var at det skulle tilsetter minst 1 liter for mye olje(hadde på 7 liter), pluss en liten flaske med zing-tilsetning for den nye kammen. Deretter skulle motoren gå på ca 2-3000 omdr. i ca 20 min.

 

Dette ble gjort, og deretter byttet jeg olje(fylte på 6 liter) og nytt filter. Jeg har alså kjørt motoren max 5 timer totalt, etter den kom i båten, og har ikke hatt noen som helst andre problemer annet enn div. elektrisk samt finjustert tomgang og tenning.

Link to post
Share on other sites

Ja, min. ca 1 liter mer enn det det egentlig skal være. Snakket med Step her på forumet, og han kjørte også med litt mer olje enn beskrevet, litt også pga litt større filter. Men ÉN forb***a liter for mye, det kan umulig ta livet av en motor.

Hørte om en som hadde fylt OPP en lastebilmotor med over 50 liter olje, som ikke havarerte.

 

Tviler uannsett på at Minges sier noe som kan skade motoren, for er det noen som KAN GM V8, så er det dem :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg har 8 liter på min 5,7 men har eksternt filter og bowman kjøler. annbefales.

5,7 på 3500-4000 omdr i en daycruiser har målt olje temperaturer opp til 170 grader. på 260hk motor.ref sarpsborg motor.. uten kjøler....

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Link to post
Share on other sites

Veit det er anbefalt med kjøler. Skal prøve å skaffe meg det etterhvert.

 

Fikk meg henger i dag da, og dro opp jævelskapen

 

dsc00740.jpg

 

Og med en gang alt var på plass startet jeg demontering av drev.

 

dsc00741.jpg

 

Her fant jeg ingenting gæærnt. Alt var strøkent. Ingen tegn til vann eller andre problemer her. Startet opp uten drev, og hva skjedde så?

 

Jo, ulyden forverret seg vesentlig. Dette styrker min mistanke om demperplate/svinghjul eller noe i den duren. La merke til at det var så og si null lyd når jeg kjørte over sjøen på tomgang i dag.

Link to post
Share on other sites

Niks. Kless ny SACHS demperplate ble montert! Men uannsett ser jeg ikke helt hvorfor det er så :eek: å montere på en gammel/brukt demperplate på en ny motor. Er den i god stand så funker jo den sikkert like bra.

 

Svinghjulet derimot, er det samme som har sitti på siden 1987

Redigert av timon90 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tok ut motoren for 4 dager siden . da lot jeg svinghjuls kåpa bli igjen i båten. løsnet rundt blokka. sjapp og enkel måte å ta ut motoren på.. hos meg hadde vp montert olje picuppen feil. fine motorer med tanke på delepriser da.. lykke til følger spent med... annbefaler bowman kjøler på det sterkeste,,,, :flag_bp:

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...