Jump to content

AQ271C - Dunkelyder, varierende oljetrykk, og manglende turtall


timon90

Recommended Posts

Den sitter fast i oljepumpa. men er flyttbar. og skal sveises fast(liten perle) etter den er justert til den bunnpanna som står på. hei opp motoren hvis du har plass. ta av bunn panna. da ser du om det er sponing og du ser godt oppover sylindre og tilstand der nede.. det som er att hvis olje pickup en er passe treg nå så kan den være helt løs når motoren er varm. det måles ekstreme temperaturer der nede uten kjøler... og da kan den være helt løs.. sp motor v har fått inn motorer der den har ramlet av... :flag_bp:

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Link to post
Share on other sites

Røkka ta bånnpanna i dag. Så ikke noe sånn egentlig, men syns kanskje kammen så litt rufsete ut for å væra ny.

 

Fant også tre stk. 3-10 cm lange spon i panna, som IKKE er magnetiske. Har ikke bilde desverre, men de er tynne og bua, ganske flate og 3-10 cm lange. Mon tro hva det er fra.

 

dsc00922.jpg

dsc00923.jpg

dsc00927.jpg

 

Prøvde ta bilder med skikkelig kamera, men var dårlige lysforhold oppi der. Ser ikke kammen så godt som man burde.

 

En ny kam skal vel ikke bli ru og matt, men blank og fin?

 

Oljepickupen var der den skulle i allefall

Link to post
Share on other sites

Metall som ikke er magnetisk og buede i bunnpanna ?? Det lukter det lagermetall av. Ta av lageroverfallene et etter et og kontroler lagerskålene. Kammen kan være vanskelig og bedømme uten og ta den ut av blokken. Nå er de flest kamaksler til Us motorer rue og matte når de er nye.

Jeg synes jeg ser noen riper i sylinderveggen i under stempelkanten, stemmer det?

Redigert av Moyja (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja tenkte på lagermetall sjøl. Resten av demonteringa skal Minges få ta seg av, da det er de som har satt sammen greia. SKal ikke ha skylda for å klå på dems verk.

 

Titta på "ripene" sjøl. Er nok ikke så ille som det ser ut på bilde, og i følge step så er det normalt med litt merker, men ikke noe som er gravende. Komp er bra. Ligger mellom 11 og 12 bar på alle 8.

Link to post
Share on other sites

Skift lagrene i svinghjuls kåpa med samme du ha motoren ute.. det gjorde jeg.. der ifra kom det en dyp romle lyd med litt kakking når motoren gikk. lagrene hos meg snurret fint men var helt gåene. 20 minutters jobb og 300kr for 2 lager på en industrivare butikketc. C3 lager brukte jeg. må ha en lang innvendig og utvendig seegerings tang... :flag_bp:

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Link to post
Share on other sites

Skift lagrene i svinghjuls kåpa med samme du ha motoren ute.. det gjorde jeg.. der ifra kom det en dyp romle lyd med litt kakking når motoren gikk. lagrene hos meg snurret fint men var helt gåene. 20 minutters jobb og 300kr for 2 lager på en industrivare butikketc. C3 lager brukte jeg. må ha en lang innvendig og utvendig seegerings tang... :flag_bp:

 

Lagrene er helt nye :thumbsup: Bytta de før jeg satte inn motor.

 

Men en liten update på hva som skjer her da.

 

Holdt på i går, og fant antagelig årsaken til mye av problemene:

 

Fant ut at 4(fire) plugger var defekte. De 2 midtre på hver side var def. Må innrømme at det var ikke lett å høre med alt bråket som var fra før. Merka det mest på vibrasjoner.

 

Dette kan jo forklare følgende:

 

Bensin i olja

Veldig bensinlukt av eksosen

Bensinfilm på vannet

Høyt bensinforbruk

 

MEN: Hva gjør at 4 plugger går, når dem var nye for bare litt siden?

Tenning er juster etter boka, ca 6-8 grader på tomgang, og ca 30 på 3-3500 omdr.

 

Hva kan skje med motoren om den kjøres en liten stund på bare 4 sylindre? Skjærings? Hva med bankelyden, hva kan lage den isåfall?

 

Hva kan jeg ha gjort feil, som resulterer i alt dette?

 

Vil ikke klå på motoren sjøl enda, pga hvem som kan ha ansvaret her.

Link to post
Share on other sites

Det kan tyde på at coilen din ikke er helt god siden du har klart å blåse fire plugger. Alternativt at du rett og slett har fått et parti plugger med produksjonsfeil. Men det forklarer ikke helt bankelydene da, med mindre det har raslet å slått i drevet på grunn av at den har tent litt i hytt og pine...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det kan tyde på at coilen din ikke er helt god siden du har klart å blåse fire plugger. Alternativt at du rett og slett har fått et parti plugger med produksjonsfeil. Men det forklarer ikke helt bankelydene da, med mindre det har raslet å slått i drevet på grunn av at den har tent litt i hytt og pine...

 

Det banker nå også, når motor står løs på pall. Det er inni motor, og mistenker kamlager eller noe i den duren.

 

Men når du nevner coil. Den svetter litt olje. Men Har aldri hatt problemer med den ellers. Trodde det var sånn at den enten funker eller ikke funker jeg.

 

Kan det, i en kort periode forårsake mekaniske skader/skjæring pga sylindre som ikke det blir fyrt opp i?

Link to post
Share on other sites

Etter min motor kunskap så skal ikke en 4 takts motor ta skade av dette.den har jo seperat smøresystem som går uavhengi av tenning. blir jo mere pes på de sylyndre å rådelager som er i drift da. men de test turene du har kjørt så tror jeg mere på monterings feil. på feks kamlager.. få den til de som monterte lager og div så får de fikse opp dette.... :rolleyes: anbefaling bytt ut fordeler og coil med en my performance fordeler med innebygd coil. helt annen start og gnist, :thumbsup:

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Link to post
Share on other sites

Men når du nevner coil. Den svetter litt olje. Men Har aldri hatt problemer med den ellers. Trodde det var sånn at den enten funker eller ikke funker jeg.

 

Kan det, i en kort periode forårsake mekaniske skader/skjæring pga sylindre som ikke det blir fyrt opp i?

 

Svetter den olje, så kast den! Da er isolasjonen blitt dårlig, og coilen er ustabil. Men forårsake mekaniske skader, nei det kan den nok ikke. Her har nok to feil dukket opp omtrent samtidig, vil jeg tro...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jaja, en coil som har gjort jobben i 24 år må være lov å bytte ut. Jeg ga faen i noe "haj tekk" coil, og stakk på Biltema å fant en fin blå coil som sikkert er verdt de 109,- kr som jeg ga. Den er orginal nok :giggle:

 

Men ja, mistenker kamlager, men hva kan påvirke/forårsake problemer med kamlagrene da?

Link to post
Share on other sites

Hvem firma har overhalt motoren din?

 

Hvordan kjørte du inn motoren sa du? Jeg mener det der med innkjøring på tomgang er bare tull jeg da. kammen vil du bare gnage opp vis den bare ligger og lusker på tomgang!

Kammen trenger turtall for og få riktig smøring både på knastene og kamlagrene. oppstart med 2000rpm i 15 minutters tid er greit. kjenner flere som har drevet med v8 i 15-20 år og di er alle enig i att

motoren skal IKKE ligge på tomgang under innkjøring. skal dog ikke belastes eller, 2000-2500rpm er bra!!

 

Råde og rammelager er det ikke så mye innkjøring på! stempel ringer nesten viktigere..

 

Uansett håper dette ordner seg fort igjen, så du kanskje for båten ut igjen i år:) jeg er ikke helt ferdig med båten helt selv i år. overhalt en 351 windsor i vinter da båten sank i fjor. har alt elektrisk, feste motor/drev, og noe interiør igjen. har planer om og få den ut på sensommeren! kanskje vi får ut båtene på nogelunde samme tid? :)

Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords)

351Windsor (5.8L) V8

VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome)

Link to post
Share on other sites

Synes det ser ut som rust på veivskinkene? Det er i såfall sjelden man ser rust i en nyoverhalt motor. En ny kam skal være slipt. Den skal ikke ha spor. Kammen blir fort blankpolert på toppen. Umagnetisk metall kommer fra lagrene. Det er trolig ikke fra kamlagrene, hvis ikke de som har montert kammen har dunket lagrene i filler under monteringen. Men det ser du på størrelsen av bitene som du plukker ut. Tror jeg ville latt Minge få tilbake den motoren der. Eller send den til Sarpsborg Motorverksted og la dem montere nye lagere og sette inn veiv og kam. Jeg har hatt meget god erfaring med sistnevnte. Det blir bare tull og holde på selv. For mye 'dunking' og du ødelegger veivakslingen.

Link to post
Share on other sites

I dag har vi holdt på for fullt her.

 

Og jeg skammer meg, men er ikke min feil! Nok en plugg hadde gått føyka i dag(den 5.). MEN, satte inn 8 nye NGK plugger, fyra opp, og nå høres ikke noe banking, kun det som skal være av lyder! Helt utrolig, men det blei en helt annen motor. Hadde en jeg kjenner som driver og har drevet mye med V8 i båt, og han mente alt låt fint nå, og at det i allefall ikke gikk noe styggere enn noen annen V8 han hadde hørt. Tvert i mot.

 

Så nå håper vi at det er plugger som holder. I morgen skal jeg få tak i bytt pluggkabelsett og sette inn motor igjenn for å prøve.

 

Dette med spon og fremmedlegemer regnes foreløbig som avfall fra maskinering og innkjøring.

 

Om noen har verktøyet for å ta av DP propeller, så vil jeg gjerne kjøpe dette! Evt låne om det ikke er til salgs.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder innkjøring, så har jeg gjennom årene vårt på noen fabrikk besøk, på samtlige jeg har vært. på, lar de motorene gå på temlig høyt. turtall ved første. oppstart i bil, samtlige Daf motorer blir kjørt i benk for og sjekke kw og dreiemoment, så det er viktig med skikkelig oljetrykk med en gang

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder innkjøring, så har jeg gjennom årene vårt på noen fabrikk besøk, på samtlige jeg har vært. på, lar de motorene gå på temlig høyt. turtall ved første. oppstart i bil, samtlige Daf motorer blir kjørt i benk for og sjekke kw og dreiemoment, så det er viktig med skikkelig oljetrykk med en gang

 

En motor som denne: Kjør på 1100 rpm ubelastet turtall 1/2 til 1 time. Stans motoren, bytt olje og filter. Deretter er det bare tut og kjør, men varier turtallet litt nå og da. Hadde jeg funnet spon i bunnpannen, så hadde nakkehåra mine reist seg. Denslags skal ikke forekomme uansett. Tidligere erfaring: Disse motorene gikk dårlig på NGK-plugger, av en eller annen grunn som jeg ikke kjenner. Og har du ikke skiftet pluggkabler, rotor og fordelerlokk, bytt dette også.

Link to post
Share on other sites

Ja, pass på at du får riktig lokk og rotor. Marineversjonen at dette er på en del versjoner forskjellig fra bilversjonen. En bekjent sendte nesten samboeren i jordbane da det eksploderte nede i motoren da han skulle starte. Det var gass i fordeleren som tente. De slapp fra det med skrekken. Samboeren lå og solte seg på madrassen/setet som lå over motorrommet. Han var tydelig rystet i lang tid etterpå.

Link to post
Share on other sites

Nå har vi satt i motor igjenn, og sitter igjenn med kun 1 problem etter å ha gjort følgende:

 

Nye plugger(IGJENN), og disse er varmere, noe jeg ble anbefalt pga fare for soting.

Nye pluggledninger

Ny fin olje og filter

Ny svingningsdemper i framkant på veiva.

Pga lokk og rotor ikke var på lager skal jeg bytte dette seinere.

 

Nå går motoren bedre enn noen gang, men sitter igjenn med en romling i veiva(det området). Kjenner det ekstra godt om jeg holder i sjøvannspumpa samtidig som jeg gir gass.

 

Har jo vært inne på alt mulig når det gjelder denna jernhaugen, men nå sitter jeg med mistanke om veivlager, pga det kan føles som det "slår" i veiva. Fortsatt ingenting som tyder på rådebank, men er åpen for alt.

 

Oljetrykket ble veldig bra og stabilt etter jeg skifta ut olja med bensin i med ny.

De fleste mener jeg skal tute å kjøre, men jeg setter ikke båten på vannet før lyden er borte! Basta! Den skal IKKE være der.

Link to post
Share on other sites

Ingen skrøne, bensindamp er meget eksplosivt. Som de fleste vet. Skjedde rett etter besinfylling i Bergen. Jeg ville gjort som deg, funnet ut av bankingen. Den kommer bare til å bli værre. Og du kan ødelegge veivakslingen.

 

Det med bensindamp løses ganske enkelt med å kjøre vifte mest mulig. Jeg lar alltid vifta gå en stund før start, og lar den alltid gå under kjøring.

 

Ang. romlingen, så skal jeg få dette sjekket. Orker ikke leve i uvissheten og ha risiko for skader osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...