Jump to content

Prosedyre for nødbytte av dieselfiltre, hvordan?


Bitteliten

Recommended Posts

En ganske vanlig årsak til motorstopp er tette dieselfiltre som følge av at bunnslam i tanken virvles opp i grov sjø og tetter dieselfiltre.

 

Hvordan er prosedyren for å bytte filtre i en slik situasjon? Jeg tenker da på vannutskillere (ofte kalt racor filtre). Er det bare å åpne opp, ta ut gammelt filter, sette inn nyttt, stenge lokket og starte, eller er det triks vi bør ha med oss for å unngå feks lufitng av diesel systemet?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Hvis filteret har gått tett i litt sjøgang tar det mest sannsynlig ikke lange stunden før filter nr 2 og er tett. Det aller viktigste er å regelmessig drenere ut bunnfall og vann. Synd vi som båteiere ikke er mye mer nøye med dette. Er og et tankekors at endel nye fritidsbåter leveres uten mulighet til å drenere bunnfall.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Det enkleste er å ha montert et duplex filter (dobbel-filter) slik at du enkelt kan skifte fra urent til rent filter med et håndgrep (også om motor er i drift).

 

Men har man et enkelt-filter så kan det være lurt å ha stående en liten tett fyllekanne med ren diesel og slangetut for å fylle etter et evt. ny-innstallert filter.

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

-ergo, ha alltid en liter med diesel på dertil egnet flaske.

 

Lurte litt på en ting. Ta for eks. en D6 motor, eller hvilken som helst annen motor, hvor mye diesel går ut av tanken i forhold til forbruk. Sagt på en annen måte, hvor stor er returen i forhold til forbruk?

 

Det jeg tenker på da er alternativet å ha en 25liter reservekanne med diesel som man vet er fri for drit og denne har koblinger som kan settes rett på finfilteret dersom filter og slanger blir fylt av drit i rom sjø...

 

Dersom returmengden eksempelvis er like stor som forbruket, så vil en 25 liter reservetank holde til et forbruk på 12,5 liter, såfremt ikke returen går tilbake til reservetanken også.

 

Dersom vannutskillerfilteret blir akutt tett, pga mye sjø, da er det vel stor sannsynlighet for at det skjer på nytt innen rimelig kort tid?

 

jaggu kom det ikke et par kommentarer før meg. :)

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Det aller viktigste er å regelmessig drenere ut bunnfall og vann. Synd vi som båteiere ikke er mye mer nøye med dette. Er og et tankekors at endel nye fritidsbåter leveres uten mulighet til å drenere bunnfall.

 

Enig, skjønner ikke at noen tør å legge fra kai uten å vite at det bare er ren diesel de har på tankene hvis en har motorbåt, seilbåter kan jo heise seil

hvis de får motorstopp på grunn av dritt i dieselen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Svaret på spørsmålet i første innlegg er JA, hvis høyt montert filter (høyere enn dieselpupa)og kran mellom filter og tank slik at diesel ikke renner tilbake på tanken mens du holder på.

Den lille luften du tilfører i operasjon takler motor fint.

Har funket fint på 3 av mine båter. (40-41-KAD300)

 

Jeg hadde før en 1/2 liters cola flaske med diesel i reserve for å toppe opp filteret, men har funnet ut at det ikke er nødvendig.

Link to post

Dobbelfilter med vender er en god løsning, men eg har berre sett dette til bruk på motorer som ikke har stort forbruk. Noen motorer har mye returdiesel og andre nesten ingen ting. Dette er forskjellig frå motor til motor og ikke berre knytta opp i kor mange hester motoren er på. Viss du har stor flow vil du merke det straks viss du har fylt urein diesel.Trur både Volvo og Yanmar har stor dlow mens feks. Perkins har liten flow, dette kan sikkert variere innenfor dei forskjellige merkene også. Normalt vil du merke det viss filteret begynner å tette seg, slik at du kan komme deg i havn, men viss det er mye bunnfall på tanken eller andre uhumskheter hjelper det kansje ikke med berre et filterskift. Dette er i allefall noe av det viktigeste sikkerhetsfaktoren vi med motorbåt tar hensyn til.

Link to post

Den kanna med diesel bør man nok rullere på relativt ofte da så den har god diesel.

 

Ikke noe stort problem, diesel tåler å stå noen år uten å forringes. Ikke som med bensin, som i praksis er ødelagt etter 3-4 måneder. Så om du bytter diesel på flaska hvert fjerde år eller så, så burde du ligge veldig godt an!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Traff en svensk toller på ferie utenfor Grebbestad i fjor. Kom i snakk om denne dieselen med biodiesel innblanding. Han hadde fått papirer på at han kunne fylle grønn diesel på båten sin og betale avgift i etterkant for å slippe å bruke den andre dieselen på sin motor. Usikker på hvilken motor han hadde, men båten var en Nidelv 320. Synes det hørtes litt rart ut, men han var helt klar på at biodiesel-innblanding ikke var noe for hans motor.

Link to post

Hva får dere til å tro at dere ikke fyller biodiesel på ordinære marinaer? Det er vel kun til landbruksformål det distribueres diesel uten bio innblanding. I tilegg har vi også det forholdet at myndighetene har bestemmt at det skal min. 7% bioinnblanding i både diesel og bensin. Nå klarer mange bensinmotorer ikke så høy andel så oljeselskapene kompenserer med å rdusere innblandingen i bensin og øke den i autodiesel jeg har hørt helt opp i 10-11% bio innblanding. Landbruksdiesel er fritatt for dette for bønda sine traktorer tåler ikke blandings diesel... fatt det den som kan

Link to post

Fikk oppleve dette i fjor da jeg fikk vann i diesel etter fylling et sted. Måtte bytte filter og tømme vannutskiller 5-6 ganger

Har CAV og finfilter.

"prosedyre" for bytte av begge

1) Bytte finfilter

2) Prime filteret med en liten håndsugepumpe/oljebyttepumpe til 79,- på biltema.

3) jokke litt på nikkepumpa/lufte dette

4) Starte opp, sjekke at motoren for luftet seg og går ok.

5) Skifte grovfilter/cav filter

6) Bytter alle pakninger i dette, obs forskjellige o-ringer med fargekode på+bytte av o-ringen i midten inni filteret(kjøpt o-rings kroker i sett på BT)

7) Filteret settes sammen etter alle kunstens regler(veeeldig nøye)

8) Prime cav/grovfilter med håndpumpe.

9) Ny lufterunde på finfilter. pkt 2

10)Ny oppstart

11) Ved antyding til jaging tilbake til pkt 6

 

"Prosedyre" for nødbytting vil vel være og drenere vannutskiller og bytte innsats+prime grov-filteret med håndpumpa.

Link to post

Hos meg med singel installasjon:

2 Racor FG 500 som jeg kan sjalte inn (bytte) om behovet skulle oppstå. I tillegg har jeg bunntapping av tankene (2x600 liter.) Jeg har gjennom årene fylt ganske mange tusen liter diesel.

I mitt oppsett inngår noen "manifoiler" (http://reversopumps.com) som gjr meg mer fleksibilitet, men som også krever at jeg er påpasselig med hva jeg holder på med. Jeg må ALLTID huske at jeg har returen i til styrbord tank. Den viktigste komponenten ((i tillegg til at jeg har 2 Racor FG 500) er allikevel at jeg har en undertrykksmåler integrert i systemet, noe som gjør at jeg kan "lese" av at filteret begynner å tettes. For meg, med en saktegående båt som brukes hele året, så er det viktig å vite at jeg har TO solide buffere: undertrykksmåleren og en mulighet til å sjalte inn et filter #2. Jeg kan da også skifte filter i Racor-enhet nr. 1.

PROSEDYREN hos meg er å stenge til/fra ventilen til enheten. Deretter skrur jeg opp og tar ut filterinnsatsen. Inn med ny ("smøre" ny pakning med diesel), og toppe opp med ferdigfiltrert diesel på egen kanne. Dersom jeg har mye diesel på tankene, så er overflaten på tanken høyere enn Racor-enheten, og jeg kan forsiktig åpne på innløpet og diesel fylles direkte fra tanken.

Jeg har kun EN gang hatt behov for å sjalte mellom de 2 RACOR-enhetene underveis, og dette var på Rhinen og "min egen feil" siden jeg hadde fått et tydelig forvarsel på undertrykksmåleren GOD tid i forveien.

Hadde jeg hatt 2 motorer, så ville jeg ha gardert meg slik at ikke begge KUNNE stoppe samtidig på grunn av skitne filtere. La meg tippe at en RACOR FG 500 enhet koster rundt 2,5K. "Billig" sikkerhet, etter min mening.

Ønsker man å få en oversikt på dashboard, så kan man eventuelt montere et lite kamera i maskinrommet med skjerm på dashboard.. Det går sikkert an å trekke en gummislange opp og ha undertrykksmåleren montert på dashboard.

Undertrykksmåler gir en bedre økonomi på lang sikt. I stedet for å bytte på x antall måneder/år, så kan man bytte ved behov. Jeg har for øvrig en gammel V10 16 liters Mercedes-Benz OM403 i min båt.

Oppsummering: "Nødbytte" av dieselfiltre kan unngåes....

Redigert av PelleFant (see edit history)
Link to post

I dag har jeg byttet filtre på mine racor for første gang. Før jeg gjorde dette pratet jeg med en erfaren vp mekaniker. Han sa at det var viktig, men ikke nødvnedig, å fylle på diesel i filterhuset etter at nytt filter var satt inn. Det er dieselnivået når man skrur på lokket som bestemmer hvor stor del av filteret som brukes for beholderen fylles ikke opp av diesel fra tanken. Man eliinerer også risikoen for at luften toppen av filteret skal komme videre, men det er ikke vanlig at det gjør det.

 

Så et spørsmål :smiley: på mine filterinnsatster er det en utsparring i topplokket der det står emergency bypass. Ser ut som om det er noe sm kan trykkes inn her. Er det slik at om man er i nød og ikke har tid til å bytte filter kan man trykke inn dette hullet med en skrutrekker og da går dieselen utenom filteret?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Jeg ville nok heller lage en prosedyre for "Hvordan holde drivstofftanken ren,slik at man slipper problemer i løpet av sesongen med tette filter".

 

Det er ikke så mye som skal til bare man gidder,noen båter er nok værre en andre,men allikevel så er denne posten en av de viktigste når vårpussen skal tas.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Husk også at blank diesel i Sverige inneholder mye biodiesel. Det er noen dritt å ha på anken over vinteren. Fyll grønn diesel om du kan er rådet jeg får.

 

Men spørsmålet om emergency bypass står ubesvart :yesnod: kjapt google søk ga dette

 

Improved bail with 2 opposing handles, emergency bypass tab for emergency situations when servicing a clogged element is not a option, you can puncture the bypass tab for a temporary solution to keep engine running (service the element as soon as possible). It is recommended that you always keep a spare element available.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Nå har jeg heldigvis tilgode å bytte filtre ute på havet, men prosedyren er vel som følger :

 

Motor : Volvo Penta TAMD40A

Forfilter : CAV796

Finfilter : Volvo Spin-On

 

1. Få ut drivanker for å stabilisere båten.

2. Hent 4 liters vindusspyler kannen som er skjært åpen, og gir et kar for dieselsøl under filteret

3. Løsne toppskruen på CAV796 filteret, fastnøkkel 10 mm. (eller var det 11 mm ?)

4. Bytte grovfilteret, skru til.

5. Starte motor, og la den gå på 1200-1400 rpm til gangen er jevn.

6. Bytte finfilter på motor, type spin-on.

7. Starte motor, og la den gå på 1200-1400 rpm til gangen er jevn.

8. Få inn drivanker, og søk havn for etterkontroll av filterene, og avstressing.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...