timlinn Startet 28.November.2004 Link til dette innlegget Startet 28.November.2004 Hei Går med planer om å lage meg en eksosdemper i syrefast stål. Motoren er 370 hk med 5 " eksos. Kjenner noen av dere til hvor jeg kan innhente info. om hvordan en slik demper bør lages, lengde, innmat med mer ? Om noen event. kunne sende meg en skisse blir jeg meget takknemlig, annehans@broadpark.no Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 28.November.2004 Link til dette innlegget Svart 28.November.2004 bensi..diesel...turbo??????? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 29.November.2004 Link til dette innlegget Svart 29.November.2004 Hva er det du tenker på med eksosdemper ? Er det en lyddemper eller lignende ?. Er det vannkjølt eksos ? Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Nibba Svart 29.November.2004 Link til dette innlegget Svart 29.November.2004 Det er mye som skal stemme skal du få en god eksos/lydpotte. Motorens hk, turtall og maks mottrykk . Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 29.November.2004 Link til dette innlegget Svart 29.November.2004 Hei Jeg har meget god erfaring med Halyard eksosanlegg som blir levert av Progress Ingeniørfirma. De vet hva de snakker og og gir god service. http://www.progressing.no/ mvh giver P.s. Kjøpte også Michigan propeller fra dem. Sitér dette innlegget Link to post
timlinn Svart 30.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2004 Hei Lyddemperen er til en Sabb Iveco 370 hk, maks 2800 rpm, vannkjølt eksos. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 1.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2004 Jeg har vært inne på samme tanken som deg her, har kikket litt på disse store gummislage eksospottene som blant annet Maritim selger Er det noen som har åpnet og kikket hva som er inne i disse slangepottene. Tenkte nå først på disse siden jeg har gratis tilgang på eksos slanger opp til 10-12" og gratis tilgang til et verksted som sveiser og maskinere det jeg trenger. Man må jo smi mens jernet varmt, til våren er det slutt på denne tilgangen. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
k73 Svart 1.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2004 Jeg bruker selv en ElastoMuffle på min 3-syl Mitsubishi, har også brukt samme merket på "gamlemotoren", en 1-syl Sabb. Demperen fungerer ypperlig! Den har en ekspanderende kon innvendig som ved eksostrykk slipper eksos og kjølvann ut. Mer info: http://www.progressing.no/Marineprodukter/...lastomuffle.htm K. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 1.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2004 Er det noen som har åpnet og kikket hva som er inne i disse slangepottene. Tenkte nå først på disse siden jeg har gratis tilgang på eksos slanger opp til 10-12" og gratis tilgang til et verksted som sveiser og maskinere det jeg trenger. Man må jo smi mens jernet varmt, til våren er det slutt på denne tilgangen.Jeg har en maken potte i min båt. Det er ikke mye inni den. Det eneste som er der er at det ene røret har et ca 90 graders bend ned mot bunnen av potta innvendig. Dette for at vannet i bunnen av potta skal dempe lyden. Så det bør være en enkel sak å sveise i sammen noe. Det eneste en bør tenke på er at det er retningsbestemt hvilken vei den skal stå i systemet. Men husker ikke nå hvilken vei som er riktig. Kan sikkert finne det ut ved anledning i tilfelle. Tenkte jeg skulle prøve å lage en tegning, men det er så mye sperrer på pc'en på jobben at jeg får det ikke til. Får heller prøve når jeg kommer hjem hvis det er interesse for det. Sitér dette innlegget Link to post
Flem340 Svart 1.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2004 Pyro AS har en potte slik som du beskriver. Jeg hadde selv en i min forrige båt, men istedet for gummi var det rustfritt alt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 Ikkje siste tråden dette ! Men sitter å kikker etter teikninger på eksosanlegg i rustfritt. Ønsker bygge å prøve noko slik denne sesongen. Nokon som har noko mål å føye til på teikninga over? Men så...slike eksosdempere, demper de lyden ombord, eller bare støyen i røret bak? (generelt) synest det er mykje eksos-resonans-støy ombord. Faktisk mindre på max en på marsj.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.