Kjetil1 Startet 17.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 17.Juli.2011 Har fått brukt båten litt nå, og har lagt merke til at motorene har ulik temperatur på tomgang/lave turtall etter oppstart. Jeg starter opp maskinene i god tid før avgang, rusler rolig ut av havna og holder meg på tomgang og opp til 1000-1100 omdreininger til de er blitt varme. Men når babord maskin kommer opp på 60-70 grader ligger styrbord maskin fremdeles på 40, selv om jeg har sakte fart lenge er tempen ulik. Men når jeg drar på, kommer styrbord maskin etter på tempen og begge blir liggende helt likt på like over 80. Har dette noe å si, er det normalt, eller er det noe jeg bør foreta meg? Kan man forresten merke når kompressorene kobler ut på øvre turtall, eller er de med hele tiden? Kanskje dumme spørsmål, men hører jo godt ved pådrag at de begynner å ule ved ca 1750 omdreininger, og når jeg slakker rolig av uler de igjen et stykke over 2000 omdreininger... Er bare vant med bensin-påhengere og en gammel TAMD40, tror jeg den het, den jeg hadde i en 78 Scand 24... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
SeaRaymond Svart 17.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 (redigert) Det med kompressorene tror jeg nok er normalt. Tipper den motoren som er kaldest har påhengt varmtvannstank, defroster eller annet, dette vil jo inntil det blir varmt virke som ekstra "kjøling" på motor inntil driftstemperatur er nådd og termostaten i motorens kjølekrets åpner. Eller for¨å si det littt enklere, den motoren som har påhengt varmtvannstank etc vil ta lengre tid å nå sin drifttemperatur fordi varmeutviklingen fra motor ikke bare har sitt eget system og varme, men altså varmtvannstanken i tillegg. Begge dine motorer utvikler jo sammme varmen ved likt pådrag ettersom motoren er like. Redigert 17.Juli.2011 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 17.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 Det er antageli pga. VV tank og evt defroster. Opplevevde det samme på 2 x D6 der SB motor hadde tilkoblet VV tank og defroster. Den hang en bit etter BB under oppvarming. Stengte jeg kranene på kjølevannsløyfen til bereder og defroster oppførte de seg identisk. Hvordan er om motorene går på tomgang etter en tur når de har oppnådd full driftstemp? Synker tempen på SB motor da? Gjør den det, ville jeg tatt en kikk på termostaten. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
jsw Svart 17.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 For å finne ut når kompressoren koblet inn og ut ved henholdsvis økende og synkende turtall på min KAD43, åpnet jeg motorrummet og brukte gassen i fri. Lyden kom ved 1600 o/min og forsvant ved 2800 o/min ved økende turtall, Ved synkende turtall hørte jeg det samme ved 2.450 (inn) og 1.450 (ut). Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
Kjetil1 Svart 18.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Det hørtes meget fornuftig ut. På styrbord side ligger varmtvannsbereder. Takker for det, da slipper jeg tenke mer på den saken . Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
spjærøy26 Svart 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 kan også være servo som gir litt mer motstand på den ene motor Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.