Jump to content

22O V varmeelement for luftvarmeropplegg

sumo

Recommended Posts

For noen år siden så jeg annonsert et 220 V varmeelement som man kunne montere inn i kanalen for luftvarmeropplegget (av Webastotype o.l.)  Det var også en sirkulasjonsvifte, slik at men kunne bruke eksisterende kanalopplegg for distribusjon av varmluft uten å starte dieselvarmeren når man var tilkoblet landstrøm.  

Jeg vet ikke om dette ble noen suksess, og har ikke klart å finne ut hvem som solgte det.  Noe slikt hadde passet midt i blinken ombord i Baylineren i vinter, så derfor lurer jeg på om noen kjenner til dette, og om det fremdeles er å få tak i.

Hvis jeg forstår rett ville det da i praksis bli omtrent som en vanlig vifteovn, bare med den forskjell at denne står inne i en kanal?

Vifteovner har man jo syv slags advarsler mot  -  med minst like mange gode grunner....

Tenk bare om viften skulle stanse i løpet av vinteren, mens elementet fortsatte å varme  -  "brannbombe de luxe"  :nonod:

Hvis båten allikevel ligger stille, kunne ikke da en elektrisk oljeovn være et like bra alternativ?

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hvis jeg forstår rett ville det da i praksis bli omtrent som en vanlig vifteovn, bare med den forskjell at denne står inne i en kanal?

Tenk bare om viften skulle stanse i løpet av vinteren, mens elementet fortsatte å varme  -  "brannbombe de luxe"  :nonod:

Hvis viften stopper, har man jo en vanlig stråleovn :yesnod:

Nei, det må selvsagt være en form for sikring som forhindrer overoppheting dersom viften stopper.

Mener også at dette var testet i Praktisk båtliv/Båtliv/Sjøsport, men har heller ikke klart å finne det igjen.  Fordelen med dette ville være at en kunne få varmen fordelt rundt i båten med det eksisterende opplegget, og slippe å ha flere ovner rundt om i skuta (tenker å bo i båten i vinter)

Hvis viften stopper, har man jo en vanlig stråleovn :yesnod:

Nei, ikke helt....

En vanlig stråleovn er nemlig dimensjonert for å ha stillestående luft rundt elementene og lage sin egen konveksjon. Det er også derfor stråleovnene er utstyrt med skilt som advarer mot brennbart materiele innenfor f.eks 1 meters avstand.

En vifteovn med vifte som stopper blir noe helt annet; den er nemlig dimensjonert for å ha en temmelig god luftstrømning forbi hele tiden. Derfor er den alltid utstyrt med en termosikring som (ideelt sett) skal løse ut ved overoppheting. Men slike termosikringer/termostater er ikke akkurat verdens mest pålitelige innretninger.....

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

En vifteovn med vifte som stopper blir noe helt annet; den er nemlig dimensjonert for å ha en temmelig god luftstrømning forbi hele tiden. Derfor er den alltid utstyrt med en termosikring som (ideelt sett) skal løse ut ved overoppheting. Men slike termosikringer/termostater er ikke akkurat verdens mest pålitelige innretninger.....

mvh

Poseidon

Nå mente jeg dette med at man har en stråleovn dersomom viften stopper, som en spøk - selvsagt må man her ha et pålitelig system som slår ut ved overoppheting dersom man skal kunne bruke dette sikkert. Men skal man trekke det du sier videre, er dieselvarmere skumle greier også, der har man jo en forbrenning som vi ta i vei dersom viften stopper og de forskjellige sikringssystemene ikke virker.............

Vedr. firmaet i Svolvær; noen som vet mer om dette?

Det man egentlig snakker om her, er vel et el. varmebatteri for ventilasjonskanaler. De finnes i et utall utførelser og effekter, og da skulle vel et ventilasjonsfirma være plassen å henvende seg. Disse batteriene har både overhetnings-termostat på ca. 60 gr. og branntermostat på ca. 90 gr. Der er en del slike batterier i drift i div. bygninger OG båter. Bare tenk på hva som finnes av ventilasjons-anlegg rundt om.

Redigert av jonol (see edit history)

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...