sumo Startet 28.November.2004 Link til dette innlegget Startet 28.November.2004 For noen år siden så jeg annonsert et 220 V varmeelement som man kunne montere inn i kanalen for luftvarmeropplegget (av Webastotype o.l.) Det var også en sirkulasjonsvifte, slik at men kunne bruke eksisterende kanalopplegg for distribusjon av varmluft uten å starte dieselvarmeren når man var tilkoblet landstrøm. Jeg vet ikke om dette ble noen suksess, og har ikke klart å finne ut hvem som solgte det. Noe slikt hadde passet midt i blinken ombord i Baylineren i vinter, så derfor lurer jeg på om noen kjenner til dette, og om det fremdeles er å få tak i. Sitér dette innlegget Link to post
sumo Svart 2.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2004 Ingen som har hørt om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 2.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2004 Mener å ha lest om noe sånt i Praktisk Båtliv for en del år siden. Tror de hadde en test av det. Har lett etter artikkelen da jeg var interessert i noe sånt selv, men uten resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 2.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2004 Hvis jeg forstår rett ville det da i praksis bli omtrent som en vanlig vifteovn, bare med den forskjell at denne står inne i en kanal? Vifteovner har man jo syv slags advarsler mot - med minst like mange gode grunner.... Tenk bare om viften skulle stanse i løpet av vinteren, mens elementet fortsatte å varme - "brannbombe de luxe" Hvis båten allikevel ligger stille, kunne ikke da en elektrisk oljeovn være et like bra alternativ? mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
sumo Svart 2.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2004 Hvis jeg forstår rett ville det da i praksis bli omtrent som en vanlig vifteovn, bare med den forskjell at denne står inne i en kanal? Tenk bare om viften skulle stanse i løpet av vinteren, mens elementet fortsatte å varme - "brannbombe de luxe" Hvis viften stopper, har man jo en vanlig stråleovn Nei, det må selvsagt være en form for sikring som forhindrer overoppheting dersom viften stopper. Mener også at dette var testet i Praktisk båtliv/Båtliv/Sjøsport, men har heller ikke klart å finne det igjen. Fordelen med dette ville være at en kunne få varmen fordelt rundt i båten med det eksisterende opplegget, og slippe å ha flere ovner rundt om i skuta (tenker å bo i båten i vinter) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 2.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2004 Hvis viften stopper, har man jo en vanlig stråleovn Nei, ikke helt.... En vanlig stråleovn er nemlig dimensjonert for å ha stillestående luft rundt elementene og lage sin egen konveksjon. Det er også derfor stråleovnene er utstyrt med skilt som advarer mot brennbart materiele innenfor f.eks 1 meters avstand. En vifteovn med vifte som stopper blir noe helt annet; den er nemlig dimensjonert for å ha en temmelig god luftstrømning forbi hele tiden. Derfor er den alltid utstyrt med en termosikring som (ideelt sett) skal løse ut ved overoppheting. Men slike termosikringer/termostater er ikke akkurat verdens mest pålitelige innretninger..... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Flid Svart 2.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2004 Det var/er et firma i Svolvær som for en tid tilbake annonserte denne varmeren du leter etter. mvh jan-h Sitér dette innlegget Link to post
sumo Svart 4.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2004 En vifteovn med vifte som stopper blir noe helt annet; den er nemlig dimensjonert for å ha en temmelig god luftstrømning forbi hele tiden. Derfor er den alltid utstyrt med en termosikring som (ideelt sett) skal løse ut ved overoppheting. Men slike termosikringer/termostater er ikke akkurat verdens mest pålitelige innretninger..... mvh Poseidon Nå mente jeg dette med at man har en stråleovn dersomom viften stopper, som en spøk - selvsagt må man her ha et pålitelig system som slår ut ved overoppheting dersom man skal kunne bruke dette sikkert. Men skal man trekke det du sier videre, er dieselvarmere skumle greier også, der har man jo en forbrenning som vi ta i vei dersom viften stopper og de forskjellige sikringssystemene ikke virker............. Vedr. firmaet i Svolvær; noen som vet mer om dette? Sitér dette innlegget Link to post
jonol Svart 5.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2004 (redigert) Det man egentlig snakker om her, er vel et el. varmebatteri for ventilasjonskanaler. De finnes i et utall utførelser og effekter, og da skulle vel et ventilasjonsfirma være plassen å henvende seg. Disse batteriene har både overhetnings-termostat på ca. 60 gr. og branntermostat på ca. 90 gr. Der er en del slike batterier i drift i div. bygninger OG båter. Bare tenk på hva som finnes av ventilasjons-anlegg rundt om. Redigert 5.Desember.2004 av jonol (see edit history) Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
aqad Svart 5.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2004 Jeg har tatt en Defa bil varmer en kupe ovn, denne har jeg montert inn i røroplegget til båten. Fungerer meget bra, ovnen er helt kald når den står og sviver, og skulle vifta stoppe så er det termo bryter på varmeelementet som kutter strømmen. Er jo nede i båten av og til for å sjekke og tømme avfukteren, men det har fungert godt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.