Jump to content

Har du VHF-radio og sertifikat?


Eureka

VHF  

271 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Siden vi er så godt igang med diskusjonen rundt VHF kan vi jo like godt kjøre en poll på det.

 

Ulempen med en slik poll, som innebærer en viss bekjennelse av synder, mangleden sertifikat, så er det jo en viss fare for at tråden fort raser ned på lista og blir borte ettersom det nødvendigvis ikke blir så mange innlegg. Dog, skriv gjerne noen velvalgt ord, limrik eller dikt av og til så pollen heves opp og vi får en status på hvordan det ligger ann hos BP-medlemmene.

 

pollen er anonym:)

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Kan virkelig anbefales å ta et VHF kurs, veldig godt verktøy å ha tilgang til. Litt flaut å fortelle om men måtte kalle opp Lyngby radio for 3 uker siden da vi ikke hadde nok motorkraft til å komme inn i Skagen havn...3 knops motstrøm + stiv kuling rett imot med kun 17 hester på en 48 foter. Etter 5 timers kamp på stedet hvil valgte jeg å be om slep.

.

Link to post

Alle som bruker båt som er så stor at man kan overnatte i den, burde ta VHF-sertifikatet og få konsesjon til radiostasjon ombord. Ingen ulempe om flere ombord har sertifikatet, heller.

Jo, vi har hatt behov for hjelp der "tilfeldige" båter kom til og var klare til å plukke oss opp inntil redningstjenesten kom.

Vi har hatt VHF i tjue år eller noe slikt. Trygghet for oss, og for andre.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post

Men slik har det ikke alltid vært. Jeg tok sertifikatet som 17 åring for 50 år siden da jeg hadde fått sommerjobb som telefonist på hurtigruten Sanct Svithun. Men da jeg skulle kjøpe VHF til egen båt for 20 år siden, fikk jeg ikke utlevert håndsettet før jeg kunne komme tilbake og vise frem konsesjonspapirene!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Gikk til innkjøo av ny VHF med trådløs håndsett som rekker ca. 100 meter rundt båten. Den siste er ganske kjekk da rekkeviden på lytte og sende er betraktlig bedre enn den gamle håndholdte da basen ombord har antennen øverts i masta.Merket er Northstar.

Det jeg la mest vekt på var displayet og hvor tydlig teksten kom fram i dagslys.

Radioen står på K-16 alltid når vi er i båten med dw på 77 som er blitt BP-kanalen i Oslofjorden. Vi "sparer" mange for ekstra oppkall på 16 ved å lytte på denne båt/båt-kanalen som selvsagt også er benyttet av langt fler enn oss her på BP. Hvorfor vi ikke benytter oss av L-kanalene er fordi mange har eldre apparater uten L-kanalene innstalert.

 

Lagt til: Det håndholdte er en fullgod VHF med Distressknapp og alle basens fasiliteter. Fordelen syntes jeg er at man slipper å dra en masse ledninger på nytt.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Her er situasjoner der jeg har snakket med Bodø og Vardø radio:

1252248020821_980.jpg

Jeg var på tur til Tromsø med seilbåt (kurs sammen med 8 andre). Svarte på Mayday Relay. Alle 3 ble plukket opp fra sjøen før vi rakk bort. Bilde tatt av meg (rettighet VG).

B_tbrann_447317c.jpg

Fra min arbeidsplass på ei øy i Altafjorden så jeg sort røyk bak et nes. Det var tåke, men røyken var ikke å ta feil av. Satt båt på sjøen og dro mot røyken. Fant en brennende båt, men så ikke folk. Ringte Vardø Radio på telefon 120. Båteieren hadde gummibåt og hadde kommet seg velberget i land. Jeg slepte båten i land. Utrolig hvor fort det brenner opp.

Mobilbilde tatt av meg.

Redigert av Anna Nym (see edit history)
Link to post

Alt på stell. Skulle bare mangle. Husker vi for noen år siden lå å fløt utenfor Hvitsten/Oslofjorden midt i leiea etter å ha gått tom for diesel (var boblet i løpet av natta). Båter skar 10-15 meter forbi oss uten så mye som å kaste et blikk til siden. Var da jeg bestemte meg for å anskaffe VHF/sertifikat. Hadde vel fått kontakt med noen som hadde hatt litt mer forståelse. Men ganske utrolig, fint vær, rolig sjø og flust med båter forbi oss. Ingen brø seg om sønnen min som sto på dekk å veievet med tampen i hånda. Lå vel slik å duppet en 20 min tid før et eldre ektepar kom opptil oss. Far var nok litt engstelig for sin fine båt, og ville ikke gå så tett opptil. Kona prøvde etter beste evne å få tak i tampen, men var vel litt engstelig for det hele hun også. Men fikk nå hektet oss på etter hvert å dratt oss inn til Son. Men de gjorde nå i hvertfall det man skal gjøre. Bry seg i det minste.

Trond Haug

Link to post

VHF er et must som sagt så mange ganger før både for egen sikkerhet og andres. vi måtte kalle opp rs engang pga tømmer som fløt i sjøen i breialandet.Hvis du er alene og skal krysse fra Færder til Arendal eller Arendal Smøgen er det greit og kalle opp Tjøme radio og si i fra at du er på vei over og skjekker forbindelsen både før underveis og etterpå det synes de på trafikkstasjonen er veldig bra at de kontaktes.

så VHF er ikke noe og lure på.

Link to post

Jeg vikarierte en gang et halvt år i min ungdom for Skipsradiokontrollen i Stavanger som det den gang het, og det var mye rart å finne rundt på fiskebåter og mindre fraktebåter.

 

Husker en gang det nesten ikke var strøm på batteriet i en fiskebåt, noe jeg påpekte. Da kom det fra skipperen at han skulle hente kannen med svovelsyre og helle på litt på batteriene! Det hadde han ikke gjort den siste uken, men etter en skvett, skulle alt bli bra igjen. Jeg plomberte senderen, og åpnet ikke plomben før etter at han hadde kjøpt og installert nye batterier.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Kjøpte min første VHF i 1984 og jeg er rimelig sikker på at det på den tiden var slik at jeg måtte ha VHF sertifikat for å få kjøpt den. De som leverte (Sailor) kom ombord og testet installasjonen før den kunne brukes. Etter det har jeg kjøpt båter med VHF ombord uten at det er blitt kontrollert så noe må ha blitt mindre strengt.

Link to post
.... så noe må ha blitt mindre strengt.

 

Ja, det stemmer :yesnod:

Den store forandringen kom med "Rottedirektivet" som Norge ble påtvunget fra ITU i Geneve. Dette førte til at Telenor og PTT måtte rette seg etter de reglene som gjelder store deler av Europa.

 

Men la oss se det positive: VHF-systemet er blitt bedre, det er delvis automatisert, pensum er forenklet, lærebøkene er myyyye bedre. Det viktigste er allikevel at Telenor Maritim Radio gjør en strålende jobb for å oppmuntre til at flest mulig skal benytte seg av det fantastiske "gjensidige sikkerhetsnettet" som ligger i VHF-tjenesten.

 

Her må jeg enda en gang komme med en anbefaling til eventuelle etternølere om å få orden på konsesjonen slik at MMSI-nummeret kan legges inn i VHF-apparatet; det er først når dette er gjort at man har fullt utbytte av de store fordelene som ligger i DSC, GMDSS og "den røde knappen"!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Kjøpte ny VHF for 1 1/2 uke siden. Sendte inn konsesjonsøknad på internett fredag kveld, konsesjonsdokument var i posten tirsdag formiddag. Installerte VHF torsdag kveld og testet sambandet på arbeidskanal mot mot Rogaland radio.

Det eneste problemet som jeg fikk var at forhandleren leverte ut en VHF som allerede var programmert med MMSI nummeret til en annen konsesjon. Dette medfører at jeg må levere inn VHF radioen for omprogrammering eller få den byttet i en ny VHF radio.

 

MVH

Fiks

Link to post
Er det bare jeg som synes det er rart at alle og enhver kan kjøpe VHF når en må ha kurs for å bruke?

 

Kanskje en liten misforståelse?

 

Man må ikke ha KURS for å bruke en VHF.

Man må derimot bestå en liten prøve for å vise at man har tilstrekkelig kjennskap til bruken av VHF.

Når prøven er bestått får man utstedt det som idag heter "SRC-sertifikat".

Da er det fritt frem, så sant VHF'en har "konsesjon" eller "lisens" som det idag ofte kalles.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...