Christensen Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Hvis man kunne avlagt denne prøven på nettet er jeg sikker på at mange ville tatt seg bryet med å få bevis på plass. Mye enklere å sette seg en halvtime ved pcn enn å reise land og strand for å avlegge prøve, samt at man slipper å ta seg fri fra jobb etc! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Poseidon Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Hvis man kunne avlagt denne prøven på nettet er jeg sikker på at mange ville tatt seg bryet med å få bevis på plass. .... Javisst, javisst Derfor har man lagt til rette for netteksamen og en lang rekke forhandlere og kurssteder tilbyr denne muligheten. På Telenor Maritim Radios hjemmeside finner du en lang liste med mulige steder for netteksamen. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
AndersH Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Jeg har kjøpt båt hvor det allerede var radio, men har ikke sertifikat. Jeg har i tilknytning til luftfartsmiljøet i flere år jevnlig brukt flyradio på en liten "flyklubb flyplass" og har en viss forståelse av enkel bruk, men har aldri trykt på transmit knappen på VHF'en i en båt. Jeg har den på på K16 dersom det er reell mulighet for å høre den (feks. om jeg seiler og ikke går for motor) siden den er montert nede uten ekstern høyttaler. Jeg ville nok brukt den dersom jeg var i havsnød. Jeg har kjøpt nettkurs fra http://www.batforerproven.com og har såvidt begynt å lese på det. Tenker å få tatt prøven innen 2012 sesongen starter. Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Christensen Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Javisst, javisst Derfor har man lagt til rette for netteksamen og en lang rekke forhandlere og kurssteder tilbyr denne muligheten. På Telenor Maritim Radios hjemmeside finner du en lang liste med mulige steder for netteksamen. Beklager min dårlige research!!! Bøyer meg i støvet og lover å avlegge eksamen innen kort tid!! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
AndersH Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Derfor har man lagt til rette for netteksamen og en lang rekke forhandlere og kurssteder tilbyr denne muligheten. På Telenor Maritim Radios hjemmeside finner du en lang liste med mulige steder for netteksamen. Ett av eksamens stedene: Balestrand Øl & Dykkarservice Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Sjøtunga Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Ett av eksamens stedene: Balestrand Øl & Dykkarservice De har kanskje fått litt pepper for navne- ogh logovalg, for de modererer seg litt i presentasjonen av seg selv: Litt om firmaet Firmaet heiter Balestrand Øl & Dykkarservice, men leverer likevel ingen tenester som er knytta til øl. Øl er likevel inkludert i firmanamnet for å kunne ha eit unikt og lett gjenkjenneleg firmanamn, og for å kunne gi positive assosiasjonar til firmaet. Det vert presisert at alkohol og dykking er to heilt forskjellige ting som ikkje let seg kombinere. Minner meg forresten litt om den gamle tradisjonelle bluesteksten: If the river was whiskey and I was a duck, I would go to the bottom and never come up. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
catano Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Hei. Tar sjangse å si jeg IKKE har sertefikat og bryr meg heller ikke om det selv om jeg sikkert får kritikk. Det er jo lytteplikt dersom man har vhf og hvorfor skulle jeg da ikke også kunne svare? (bare se men ikke røre) Det er jo en regel som slår seg selv i foten at dersom man har radio skal man lytte og for å kunne bruke skal man ha sertifikat. Jeg er ikke i tvil om at dersom jeg virkelig skulle få bruk for den og kaller på evt Stavanger radio for assistanse er det å hjelpe viktigere en og kontrolere lovligheten. Selv den av dere som blir mest forba.... av mine utsagn her hadde ikke brydd seg dersom det var jeg som kom til assistanse ved nød mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Pjolter Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Ja, det stemmer Den store forandringen kom med "Rottedirektivet" som Norge ble påtvunget fra ITU i Geneve. Dette førte til at Telenor og PTT måtte rette seg etter de reglene som gjelder store deler av Europa. Men la oss se det positive: VHF-systemet er blitt bedre, det er delvis automatisert, pensum er forenklet, lærebøkene er myyyye bedre. Det viktigste er allikevel at Telenor Maritim Radio gjør en strålende jobb for å oppmuntre til at flest mulig skal benytte seg av det fantastiske "gjensidige sikkerhetsnettet" som ligger i VHF-tjenesten. Her må jeg enda en gang komme med en anbefaling til eventuelle etternølere om å få orden på konsesjonen slik at MMSI-nummeret kan legges inn i VHF-apparatet; det er først når dette er gjort at man har fullt utbytte av de store fordelene som ligger i DSC, GMDSS og "den røde knappen"! Vil bare føye til at man må koble til en GPS antenne til VHF`n hvis dette ikke er innebygget i dag da. :-) Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Salt Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Det er jo en regel som slår seg selv i foten at dersom man har radio skal man lytte og for å kunne bruke skal man ha sertifikat. Neida, den slår seg ikke i foten. Ikke mer enn regelen om for å bruke bil skal man ha førerkort (som dokumentasjon på kunnskap og avlagt prøve). Og det hindrer sjølsagt ikke at jeg også vil være glad for enhver som kommer for å hjelpe om jeg har sendt ut nødsignal eller melding med behov for hjelp. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
egilwh Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Det er jo lytteplikt dersom man har vhf og hvorfor skulle jeg da ikke også kunne svare? (bare se men ikke røre) Det er jo en regel som slår seg selv i foten at dersom man har radio skal man lytte og for å kunne bruke skal man ha sertifikat. Å lytte er også å bruke, så dersom man har eller låner en båt med vhf uten en person med sertifikat ombord, så har man egentlig ikke lov til å slå den på. Som en del av sertifikatet, så underskriver man en taushetserklæring, og uten signering av denne, så har man faktisk ikke lov til å lytte. Selvfølgelig hjelper man/tar i mot hjelp uten å sjekke at vhf-sertifikatet er i orden! På samme måte, så ville jeg takket ja til hjelp av en bilfører som ikke hadde sertifikat, evt. en som hadde for høy promille. Det rettferdiggjør likevel ikke å kjøre bil uten sertifikat eller å kjøre med promille? Å drifte et vhf-nettverk koster penger, dette betaler man gjennom lisensen. Bruker man vhf uten å betale, så snylter man på de som betaler. Så enkelt er det, og dersom man synes at det er rettferdig, så får man vel gjøre det..... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
catano Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Hei. Klart jeg kan betale lisensavgift eller en avgift for å bruke. Men da vi er i 2011 og jeg ikke kommer fra Afrika ser jeg ikke problemet med å trykke snakke slippe knappen og lytte og å ti still dersom andre snakker så hva er problemet. Det å sammelikne det å snakke i vhf og bilkjøring er jo to verdner. Hva er egentligt problemet? mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Christensen Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Vedr taushetserklæringen: det er jo ikke til å unngå at flere enn radiooperatøren i en fritidsbåt hører trafikken på VHFèn. Hvordan stiller man seg til dette?? Er taushetserklæringen nødvendig og har den noen hensikt?? Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
egilwh Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Det å sammelikne det å snakke i vhf og bilkjøring er jo to verdner. Sammenligningen gjaldt din rettferdiggjøring, ikke sertifikatbehovet. Og hvis man er fra Afrika? Hva har det med VHF å gjøre? Er taushetserklæringen nødvendig og har den noen hensikt?? Det er jo i og for seg et poeng at medpassasjerer kan "medlytte", men kan ikke uttale meg om hvorvidt taushetserklæringen er nødvendig eller ikke. Poenget var at den faktisk er der, og at den er nødvendig for å få lov til å bruke utstyret og at "lytting" også er bruk. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Whistler Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Gjelder taushetsplikten all trafikk i det maritime VHF-båndet? Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
catano Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Hei. Fra Afrika var en annen måte og si man ikke trenger spes mye kunskap om teknise duppeditter for å hontere vhf. Det var på ingen måte å diskriminere noen på, men min måte å beskrive at dette klarer alle uten sertifikat. jeg blir mer skeptisk til at de fleste har stemt på de har sertifikatet for å kunne bruke dette enkle apparatet. Men hva er egenntlig vitsen og tenker da på at sommere 2009 delte Maritim ut bruksrett ved salg av vhf,det sier jo sitt om behovet for sertifikatet. mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
egilwh Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Taushetsløftet lyder som så: Jeg lover på ære og samvittighet- å holde hemmelig for uvedkommende alt jeg får kjennskap til av teletrafikk, innholdet i korrespondansen og hvem som har korrespondert. - å hindre uvedkommende å skaffe seg kjennskap til slik trafikk eller til tjenestedokumenter som gir opplysninger om trafikken. - og ikke på noen måte gjøre bruk av trafikk som ikke er adressert til meg. - Ref. RR Art. 18.4 & Art. 47.17 Ja, det gjelder all trafikk. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
egilwh Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 og tenker da på at sommere 2009 delte Maritim ut bruksrett ved salg av vhf Her forstår jeg ikke hva du mener.... Maritim som i båtutstyrspusher, eller Maritim som i Maritim Radio? Og hva mener du med "delte ut bruksrett ved salg"? Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
catano Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Hei. Maritim båtbutikk ja. I bergen var det de delte ut bruksrett sammen med radioen, tror det var et prøveprosjekt. Ssamma det det som betyr noe for meg i denne samenheng er at jeg kan gi hjelp og få hjelp uten at en blir straffet av ikke å ha sertefikat. Og videre tør jeg påstå at siden en bruker vhf så lite, ser da bort fra bruk på L1 med mer har de fleste som tok sertifikatet for mer en et år siden har glemt det meste ogg sitter bare igjen med det samme som de som ikke har såkalt bruksrett. mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Mix Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Akk og ve... Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Sitter på nettet nå og tar VHF-kurs og båtførerprøven. Link Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.