Masserarti Startet 17.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 17.Juli.2011 Heisann! Når jeg er ute å seiler, så er jeg avhengig av noen som kan kjøre båten opp mot vind mens jeg heiser og tar ned seil. Derfor har det ikke blitt mye solo seiling, og siden jeg bruker båten endel alene så lurer jeg på om noen har noen ideer om hvordan jeg kan låse rorkulten på enklest mulig måte.. Autopilot koster mye penger, og bruker strøm to ting jeg ikke har mye av.. Forslag til andre metoder for å låse roret i en fast posisjon? helst så billig og enkelt som mulig. Emil. Sitér dette innlegget Link to post
Guroby Svart 17.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 Lastestrikk er billig og bra:) Sitér dette innlegget Link to post
Falk Svart 17.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2011 Hva skjer dersom du slipper roret under motorgange? Dreier båten én bestemt retning? Min båt med innenbordsmotor dreier mot styrbord og jeg har derfor en liten taubit med løkke montert på styrbord side av båten (ca ute på rekka). Løkka trer jeg innpå rorkulten for å holde den igjen. For å finjustere, og evntuelt endre kurs, kan rorkulten heves eller senkes. Tilsvarende system bruker jeg også under seil. Det blir da litt mer justeringer på lengden på tauet alt etter vindstyrke, men båten holder ganske jevn "angrepsvinkel" på vinden. Ved vind inn fra babord brukes tau festet på babord ripe, ved vind fra styrbord brukes tau festet på styrbord. Gi et hint hvis dette var uforståelig, så kan jeg prøve meg på en skisse... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Gå inn på http://seasea.no/ og let opp artikkel nr 3090 - roderlås, og du ser hva du er ute etter. Dette kan du også lage til selv. Lykke til! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
moosewine Svart 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Du kan ikke bare ta med deg storseilfallet bak til cokpit og dra opp seilet derfra mens du holder rorkulten med albuen? Fungerer fint hos meg! Sitér dette innlegget . Link to post
jørn Svart 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Er vell ikke noe å si på prisen på rorkultpiloter nå om dagen? Link Sitér dette innlegget Link to post
Masserarti Svart 18.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Storseil fallet er ikke ført tilbake til cockpit, kun ut gjennom masta og igjennom en blokk så må opp på dekk. Mouche sitt forslag var mitt i blinken, billig og enkelt blir nok å bestille en sånn! 4000 kr er mye penger i mine øyne! pluss at det krever elektrisk opplegg noe jeg ikke har i det hele tatt i båten enda. Takk for hjelpen! Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Du trenger ikke nødvendigvis ligge rett i vindøyet, det holder at seilet får blafre fritt nok til at du ikke har press i det. Jeg synes ofte det er lettere når vinden kommer inn forenom tvers, så ligger ikke bommen og slår frem og tilbake rett over cockpit og hodene til de ombord. En ting som muligens kan funke: Legg deg på kurs som om du skulle seile full kryss for styrbords halser (hvis storseilfallet ditt er på styrbord side) og slå av motoren. Etterhvert som farten avtar må du styre mer og mer mot styrbord for å holde kursen. Når rorkulten ligger nesten helt i borde på babord side, legger du den helt ut i borde, legger rorkultforlengeren ned på benken og går frem og heiser storseilet. Nå vil baugen ha falt litt ned, men vinden som får tak i storseilet du er i ferd med å heise vil gi båten båten litt fart som er nok til å dreie baugen mot vinden igjen, friksjonen mellom rorkultforlenger og benk er forhåpentligvis stor nok til at roret ikke sentrerer seg. Når seilet blafrer igjen, vil båten drive bakover og baugen dreie med vinden, men da får vinden tak i seilet og dreier baugen opp... Denne kontroll-loopen vil forhåpentligvis holde båten stabil med vinden inn forenom tvers og drivende sidelengs til du har fått opp seilet. Så er det bare å kveile fallet pent opp, gå rolig tilbake til cockpit, sentrere roret og hale inn på skjøtet, og så seiler du fornøyd avsted. Fungerte fint med europajolle; din båt er annerledes, men muligens likevel verdt et forsøk. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Masserarti Svart 18.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Det kan funke! Men er også greit å ha muligheten til å låse roret når man seiler også, når man skal hente noe f.eks. Eller seiler lengre stykker.. da er det ikke alltid nødvendig å sitte ved roret! Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Jeg har et opplegg tilsvarende det Mouche linket til og det fungerer relativt greit. Det består av et lite tau og en mekanisme som du kan stramme for å øke friksjonen på roret. HVis rorkulten din er av tre er det greit å montere, bare et par små skruer... Sitér dette innlegget Link to post
Masserarti Svart 18.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Har du bilder? Rorkulten min er av tre ja! Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Hadde ingen gode bilder av mitt eget oppsett, men det var beskrevet på denne linken Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 19.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2011 Den gang jeg seilte BB11 seilte jeg mye alene og da laget jeg to fester på hver side av dekket på høyde ca 10 cm inn på rorkulten og satt et litt grovt tvinnet tau i mellom. Når jeg ville låse roret så slo jeg en enkel løkke på det som går over hverandre og tredde det inn på rorkulten. Du må tilpasse taulengden så den da blir passe lang. Dette holder til å heise seilet med. Prøv deg litt frem. På denne måten henger det alltid klart til å brukes på et øyeblikk. Sitér dette innlegget Link to post
SIR DAY Svart 7.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2012 Meget aktuell problemstilling, selv om autopilot frister mye også da, denne ser både robust og grei pris på: Autopilot hos Maritim Ellers ser jeg for meg løsning med en kalesjekrok på rorkulten, ett tynt skjøte bakenfor dette, fra styrbord til babord med knute for hver 3 cm. Dette skal så vidt være langt nok over så man kan tre det inn på kroken. For å holde skjøtet inne i karabinkroken, ser jeg for meg å bruke noen kraftige gummistrikker. Blir litt som ovennevnte rorlås, koster bare 300 kr mindre.... Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
SIR DAY Svart 8.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2012 Så dukket det opp en riktig Petter Smart-løsning!!! Så enkel og genial!!! Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.