Wathne Startet 18.Juli.2011 Del på Facebook Startet 18.Juli.2011 Er det noen som vet årsak til at det kommer en lydalarm når man drar gassen til tomgang i forover eller revers. Motoren går fint på tomgang i fri og giret fungerer som det skal. Lydalarmen som nevnt kommer kun nå motor har kjørt en stund. Er den kald kommer det ingen lyd. Gjennom sesongen har det gradvis blitt verre, dvs lydalarmen blir lenger. Står den den i fri er det ingen lyd. Er det noen som har vært borte i dette ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Svart 18.Juli.2011 Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 Det kan være lavt oljetrykk. Lyser oljetrykkelampa? Sjekk at den virker, når du slår på tenninga. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Wathne Svart 19.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Tusen takk for svar/forslag. Alarm ved før oppstart er normal, lamper, oljetrykk og lading lyser. Lamper er slukket etter oppstart. Det er olje på motor. Syntes det er ett merkelig proplem. Alt er jo egentlig normalt bare irriterende å ha den lyden når man legger til. Kan oljetrykksgiver være problemet ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Athene Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 (redigert) Dersom årsaken til alarmen er en av giverne bør også tilsvarende varsellampe lyse. Om ingen av lampene lyser vil jeg gjette på en feil i "logikken" inn på summeren. Dersom dette er standard Yanmarkobling er det en svært enkel krets. Summeren får +12v via tenningsnøkkelen og har i tillegg 3 innganger fra giverne. Bare to er i bruk, - oljetrykk og vanntemp. Når en av disse inngangene legges til minus vil summeren aktiveres. Har du et multimeter kan du måle hvilken av inngangene som ligger til minus når problemet er der og så følge ledningene tilbake. (De er vel fargekodet). Alternativet er å klippe ledningene inn på giverinngangene (ikke +12v-inngangen)til summeren gir seg. Da har du funnet "jordfeilen", - og må følge ledningen tilbake til du finner hvor den ligger til minus... Redigert 19.Juli.2011 av Athene (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirT Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Se hvilke alarmlamper som lyser. Men for meg høres det ut som om motoren din går varm. Sjekk kjølevannskretsen. Du kan ha nesten tett sjøvannsfilter eller inntak. Sjekk impeller kan hende denne er skadet/utslitt. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post Share on other sites More sharing options...
Wathne Svart 22.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 Igjen tusen takk for gode inputs. Det er ny impeller og filter så jeg tror motor og temp er nok normalt. Ingen alarm for kjølevann når motor kjøres. Har sett litt nærmere på problemet. Når gassen trekkes tilbake til tomgang i gir kommer altså alarmen på et sekund og i samme sekund lyser oljetrykkslampen for så bli borte. Setter jeg den i revers for eks. med litt pådrag for så å komme tilbake til tomgang i revers så kommer alarm og lys (olje) igjen på ca 1 sekund. Står den i fri på tomgang er alt normalt. (Dette skjer ikke når motor er kald) Kun etter at jeg har kjørt en stund. Det er normalt med olje på motor (ny olje i fjor ved vinterkonservering) Så et eller annet problem i oljetrykkskretsen. Har Yanmar 3GM30F en giver som kan skiftes ? Logisk kanskje å begynne med den. Eller er det noe annet man kan gjøre på den kretsen ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 Hei Me har to 2GM20F, som er svært lik din motor. Eg har skifta oljetrykksgjevar. Det er svært enkelt. Gjevaren kostar ein bagatell. Det var ikkje naudsynt å tappa ut olja først. Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hafrsfjord Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 ............. Det er normalt med olje på motor (ny olje i fjor ved vinterkonservering) Så et eller annet problem i oljetrykkskretsen. Du vet det sikkert fra før. men Yanmar presiserer at det ikke er antall liter olje, men peilepinnen som avgjør om det er nok olje: Sitat: I smøreoljetabellen bak i boken er det angitt omtrent oljevolum for bunnpannen. Dette vil variere med installasjonsvinkelen. Husk derfor: Peilepinnen bestemmer oljenivået. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wathne Svart 22.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2011 Har skiftet oljetrykksgiver. Problemet ble selvfølgelig ikke borte. Altså når motor er kald er alt normalt. Når den blir varm kommer alarm for lavt oljetrykk og lampe på. Noen ganger står det på hele tiden og noen ganger "intermittent". Motor går på ca 950 omdreininger og kommer turtallet på litt over 1000 så går alarmen ut. Motor går normalt, ingen ulyder og motor har olje. (filter og olje var skiftet ifjor høst) Spørmålet er vel om motor har lavt oljetrykk på tomgang eller om det er en feilvarsling. Er det noen som har noen flere tips som kan sjekkes/skiftes før jeg kjører den på verksted. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 22.August.2011 Del på Facebook Svart 22.August.2011 Det kan tyde på at oljen er i tynneste laget. Hvilken viskositetsgrad har oljen du har på motoren? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
dante Svart 22.August.2011 Del på Facebook Svart 22.August.2011 Kan være olja blir i varmeste laget - sjekk oljekjøler. Jeg ville satt inn et manometer og sjekket hva trykket faktisk var. På en 41 B jeg hadde var tomgangen noe for lav og kunne gi blink - på denne er det en føler bakerst på styrbord side som gir alarm på 0,7. Får håpe at det er tett oljekjøler, feil olje eller jordfeil - og ikke slitne rammelager. Det kan jo faktisk også være oljepumpa som begynner å bli slakk også! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
volfro Svart 22.August.2011 Del på Facebook Svart 22.August.2011 Eller kanskje overtrykksventilen som har satt seg fast, knekkt fjør eller lignende? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wathne Svart 25.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2011 Tusen takk for bra forslag. Oljen jeg har brukt er 15W40. Er det en annen viskositet som er bedre ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Regina III Svart 26.August.2011 Del på Facebook Svart 26.August.2011 Jeg tror du nå (midlertidig) bør koble til en mekanisk trykkmåler og få en virkelig sjekk av oljetrykk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 26.August.2011 Del på Facebook Svart 26.August.2011 Støtter Regina III der. Jeg har en mekanisk oljetrykksmåler jeg hadde i en bil i ungdommen en gang som jeg bruker til å sjekke denslags med. 15W-40 er bra, om den virkelig er så slitt at den ikke holder trykket så kan 20W-50 være et alternativ. Men sjekk først hvilket trykk du egentlig har, det er ikke uvanlig at givere tar kvelden... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.