Jump to content

Princess V48 - erfaringer

LINO

Recommended Posts

Heisan,

Går og vurderer kjøp av en Princess V48, da dette i mine øyne er en utrolig lekker båt både design messig og utforming/plass messig.

Er dog litt usikker når det kommer til størrelse og anvenlighet langs kysten, da jeg ved flere anledninger har fått formaninger om at dette er altfor stort og vi vil ikke finne plass langs kysten i ferier etc.

Klarer ikke helt å akseptere dette, men det er kanskje noen her inne som kan bekrefte eller avkrefte dette på en saklig måte:-)

Videre lurer jeg på om det er noen som har erfaringer med denne båten og kan gi litt input på svakheter ved disse båtene...og sterke sider hvis man har noen gode poenger.

Når jeg sammenligner mot Windy som lenge har ligget mitt hjerte nærmest, så føler jeg at man ved en Princess V42/48 etc. får mye mer båt for pengene, men de faller kanskje fra hverandre fortere også???

V48 er selvfølgelig også en veldig kostbar båt, og kommer ikke til å slå til om jeg ikke føler at jeg kan få en meget god handel, men med dagens antall bruktbåter i markedet, burde det la seg gjøre i mine øyne. Hva som dog er en god deal er sikkert varierende i manges øyne.

Om båtmarkedet og de økonomiske tider vil få seg et oppsving de nærmeste årene er noe jeg evt. får gamble på. Dog er jeg veldig usikker på hvor vanskelig det evt. vil bli og bli kvitt en båt til 3 mill + når man evt. skal avhende den om si 3 til 4 år, når båten da er 10 år +?

Båt kontra hytte er jo sjelden noen god investering, men med båt slipper man også å sitte på samme plassen resten av livet:-)

Håper det er noen som kan gi meg litt god input!

Mvh,

Erling Reinemo

Mine tanker er.

Har ikke egen erfaring med denne båten. Pricesses er populære og av god kvalitet. Etter min mening ikke på høyde med de beste, men bra kvalitet.

V48 er nok ikke den mest kurante Princessen. V42 og P serien opp til 50 er nok de mest kurante tenker jeg,

V48 er en stor ht båt av gamle stilen. Lekre linjer. Cockpiten er av gamle stilen med stor solseng. Om du sammenligner med nye V52 ser du nye stilen der cockpit mer er en salong med bakdør. Stor jollegarasje er deilig, og tar mye plass. Men om de ombord like rsoling er det jo flott! Og du går aldri tom for lagringsplass

Vår båt er 42 fot, og vi opplever at den er på grensen av hva vi får inn i normale gjestehavner på svenskekysten. Noen ganger må vi ligge på storbåtkaiene. Det er helt ok da båten vår er tung nok til ikke å skvalpe (ca 14 tonn fulllastet).

V48 har rette aksler og krever store motorer, ergo går det nok et par hundre liter i timen på marsjfart.jeg husker at det var stor overgang for oss fra windy 37 til nordwest 420mtp diesel. Fra 65 til 120 liter i timen på marsjfart krevde litt mental tilvenning.

Vi går greit inn i de fleste gjestehavner med vår 43 foter. Det er sjelden du treffer på båser med utriggere i gjestehavnene og da blir bredden (vår er 4m +) sjelden noe problem selv om V48 kanskje er bredere en vår Ph43?

Ellers er jeg enig i at V serien til Princess er noe av det mest linjelekre som går på sjøen. Hvor praktiske de er er en annen sak. Sjøl ville jeg tatt skrittet fullt ut og heller valgt en flybridgebåt. Det ser ut som om de fleste som liker seg på sjøen ender opp med flybridge før eller siden.

48 fot er jo en relativt lang båt, og det kan skape problemer i noen gjestehavner hvor avstanden mellom utliggerne er tilpasset 30-35 fotere. Et eksempel er i Tanum, hvor jeg ikke ville våget å gå inn med min 43 foter. Samme er tilfelle mellom utliggerne på Oscarsborg, men der er jo ei brygge reservert for båter på 45+. Slik reservering for større båter finner du forresten i flere gjestehavner etter hvert. Siste vi var innom i så måte var Horten Gjestehavn nå i ferien.

Ellers er min erfaring at Princess er fullt på høyde med det meste hva angår kvalitet. De er godt skrudd sammen og tilpassninger mellom paneler og rammer, belistninger og finish for øvrig er av ypperste klasse. Støpekvaliteten og gelcoatfinish er også av 1. klasse, selv om baksiden av GRPén ikke er belagt med gelcoat/toppcoat. Det at overflaten ikke er forseglet kan gi en karakteristisk styrenlukt i båten, som vel forsvinner med årene? En annen ulempe med dette er at panelene blir vanskelig å holde rene. Skulle det ryke en septikslange og du fyller kjølsvinet med suppe er lukta vanskelig å bli kvitt.

På min tiårskomne P35 fra 1991 var det elektriske anlegget under pari. Regner med at Princess har forbedret seg her?

Uansett lykke til med kjøpet av en fin båt.

Lagt til:

Ser at B´liten har kommentert dieselforbruket. På ferieturen i år som gikk nedover svenskekysten har jeg i snitt brukt 2,l/Nm. Båten veier 14,5 tonn og er bestykket med 2XTAMD74P. Med dette forbruket har jeg gått på en maskin i 7kn@1000RPM mye av tiden. Med andre ord, dieselforbruket bestemmer du mye selv. Billigst går du med dobbelinstallasjon og kun én motor i drift.

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...