Jump to content

Strekningen Lyngør - Kragerø. Tips for turen?

Møkkalasset

Recommended Posts

Sitter og studerer sjøkartene og vurderer å sette baugen i retning Kragerø denne uken. Har ikke traffikert strekningen øst for Risør tidligere. Noen tips om hvor jeg bør kjøre og steder å besøke? Stikker maks 90 cm dypt, marsjer i 8 knop og ønsker å gå mest mulig innaskjærs. Alle tips mottas med takk. Også om steder jeg bør styre unna, f.eks. farlige umerkede grunner m.m.

Jeg har nyeste kartbrikke til Garmin 526 S og erfaringene med denne så langt er at den er temmelig nøyaktig.

Ta turen innom perleporten utenfor Risør.. Flott sted. Men mellom Lyngør og Kragerø er det ikke så mye du kan kjøre innaskjærs. Jeg kjører vanligvis inn med Stangholmen fyr når jeg skal til Risør og inn Portør når jeg skal til Kragerø.. Innkjøringen til portør krever konsentrasjon. :thumbsup:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Mellom Lyngør og Kragerø går jeg som regel innom Risør. Det er langt og ofte humpete på utsiden, og har man god tid er jo et stopp i Risør alltid hyggelig. Jeg går sydfra inn Stangholmgapet etter å ha rundet Høybåen (den røde staken). I Risør-området er det jo mange fine uthavner, bl.a. Bommen (Pjolter Bay) i jolleavstand fra Risør, Perleporten, det jeg kaller Store Vardøya og flere til.

Videre nordover går jeg ut Grønholmgapet, fortsetter ØNØ-over og runder østmerket før jeg dreier NØ-over og følger kysten på litt god avstand. Det er greit å ha en kompasskurs å gå etter, men ofte kan du se fyret på Jomfruland som en hvit strek, og gå mot det. Jeg bruker så innseilingen til Portør, du kan lese om den her. Bruk medet som er beskrevet. Forhåpentligvis har du også en ledstrek i kartet ditt på plotteren.

Kragerøskjærgården er jo en eneste stor perle med Portør (uthavn og liten gjestehavn), Kragerø by - kjempetrivelig by med god (men gjerne full) gjestehavn, Jomfruland (gjestehavn) som bare må oppleves, uthavner som Vestre Rauane (godværshavn), Skutevikskilen og flere til.

Kragerøskjærgården er uren mange steder, men følger du de merkede ledene går det bra. Flotte leder er Langårdsund/Kreppe lengst inn mellom Gumøy og Langøy, Skåtøysund N av Skåtøy og videre S av Oterøy mot Jomfruland (ferja går her) og Ormeleia som går forbi Korset ytterst på Skåtøy og mot Jomfruland. Denne er umerket på de trangeste stedene, men er beskrevet mot slutten av denne seilingsbeskrivelsen.

Velkommen til Kragerøskjærgården :flag_bp:

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...