Jump to content

Mercury M402 40Hk 1978mod: Hva skal statoren lade?


RanaPlast15

Recommended Posts

Har konstantert defekt CDI tenningsmodul på Merc'en ,og lurte på da hva statoren egentlig skal produsere av spenning?

 

Vil helst ikke at for høy spenning skal ta knekken på den nye modulen om det er tilfellet..

 

Målte ene kretsen til rundt 11AC og den andre til noen-og-tyve AC,antar at likeretteren ligger i tenn.modulen?

Link to post
Share on other sites

De to forskjellige viklingene/spolene som du har funnet på statoren, har nok hver sine formål. Den ene genererer tenningspulser til tenningsmodulen, mens den andre gir strøm til ladekretsen via likeretterbroen. Dette stemmer sikkert med hvordan de var tilkoblet. Jeg har ikke noen tro på at disse spolene kan ha "kommet i ulage" på noe vis, slik at de skulle generer for høy spenning. Det som vanligvis skjer med dem er at det blir brudd i viklingene, og da genererer de ingen spenning.

 

Mener du at begge disse spolene var tilkoblet tenningsmodulen? Jeg kjener ikke detaljene på denne motoren, men tror ikke det er vanlig at likeretterbroen ligger inni tenningsmodulen. Likeretteren er vanligvis montert som en separat liten "boks" med fire tilkoblingspunkter - to for vekslespenning inn og de to andre for likespenning ut. Noen motorer har også en spenningsregulator for å regulere styrken på spenningen ut fra likeretteren, men at din motor fra 1978 har dette tviler jeg på(?)

 

Skjemaet nedenfor viser en vanlig ladekrets på en eldre to-takts utenbordsmotor. I tillegg til strømspolen er det altså vanlig med en separat statorspole for å generere pulser til tenningsmodulen.

 

ladekrets.gif

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hentet ifra CDI electrinics feilsøkings guide ...

 

1979-1996

(With 332-7452 Switch Box)

 

No Fire At All:

 


  1.  
  2. Disconnect the Black/Yellow kill wire and retest. If the ignition system now fires, the kill circuit has a problem.
  3. Check the stator resistance and DVA output:

    •  
    • WIRE
    • Black/Yellow Engine GND 3250-3650 ohm (OEM), 2200-2400 ohm (CDI), DVA output = 180V or more
    • Black/White Engine GND 200-250 ohm (OEM), 200-250 ohm (CDI), DVA output = 25V or more

[*]Check the trigger resistance and output:


  •  
  • WIRE
  • Brown/Yellow Brown/White 750-1400 ohm (OEM), 925-1050 ohm (CDI), DVA output = 4V or more
  • Brown/Yellow Engine GND Open ohm (OEM), Open ohm (CDI), DVA output = 1V or more
  • Brown/White Engine GND Open ohm (OEM), Open ohm (CDI), DVA output = 1V or more

 

 

 

No Fire on One Cylinder:

 


  1.  
  2. Check the DVA output on the green wires from the switch box while connected to the ignition coils. Check the reading
    on the switch box terminal AND on the ignition coil terminal. You should have a reading of at least 150V or more at
    both places. If the reading is low on one cylinder, disconnect the green wire from the ignition coil for that cylinder and
    reconnect it to a load resistor. Retest. If the reading is now good, the ignition coil is likely bad. A continued low reading
    indicates a bad switch box.
  3. Check the flywheel magnets to see if one has come loose and moved.

 

For å svare på spørmålet ditt, så er max ladestrøm under 9A ( uregulert ).

Men som Arvid_A skriver... har motoren 2 adskilte kretser, en for lade-strøm og en for gnist på plugg .

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det er 5 ledninger til modulen,blå/rød/oransje/hvit/brun.

 

Desse er koblet sammen med andre ledninger på en bro med 5 adskilte koblingspunkt(skruer).

 

2 ledninger fra modul til 2 ledninger fra trigger på veiv/svinghjul(hvit og brun).

 

1 ledning til dødmannsbryter(oransje)

 

2 ledninger fra modul til 2 ledninger fra stator(blå og rød).

 

Fortsatt ingent livstegn,men hadde ikke med meg verken stroboskopet eller voltmeter så fikk ikke sjekka om eg verken hadde gnist eller strøm til coilene..

 

Har som sagt vekselspenning (AC) ut ifra stator og trigger,og coilene skal jo ha likespenning(DC) antar eg,derfor eg spørte om likeretter tidligere. Har bygget motor om til el.start,men har ikke lading tilkoblet.

 

Ettersom eg får en liten puls fra trigger antar eg at den er ok,vil tro den er enten ok eller ingen puls.

 

Tips&triks mottaes med takk i videre feilsøking,da spesielt korrekte verdier på ulike ledninger og triggere osv.

 

Har kun drevet med likestrømsanlegg i bil,derfor litt spørrende.

Link to post
Share on other sites

Var nede i båten nettopp og målte og her er resultatet.

 

(NB! Brukte denne gangen et nyinnkjøpt voltmeter fra Biltema kontra en Fluke forrige gang,men må jo bare gå utifra at dette er korrekt.)

 

Veivtrigger:

793 Ohm

Klarte ikke å lese av noen Ac output denne gangen,fikk et lavt Ac signal sist gang.

 

Stator:

Rød leder: 16.5Ac

Blå leder: 0 Ac

 

Rød leder: 64.9 Ohm

Blå leder: Ingen avlesning/brudd.

 

Forrige gang fikk eg vekselspenning på begge ledere som nevnt i første post.

 

 

For meg virker det nesten som at det har skjedd noe med stator som i sin tur har tatt knekken på tenn.modulen mht spenningspuls,eller så er dette en rad av tilfeldigheter..men så er jo motoren noen år også da etterhvert...

 

I tillegg til overnevnte har eg sjekka:

Brudd i kretsene på den gamle tenn.modulen(og mye dårlig isolasjon og tæring på ledninger til denne) samt sjekka dødmannsbryter(gul krets). Sistnevnte er ok.

Tilt-bryteren eller kvikksølv/mercury bryteren er ikke tilkoblet.

 

Noen som har en fullt brukendes stator til denne tilsalgs for en rimelig sum? :rolleyes:

 

Smule lei nå.... :headbang:

 

Her er et koblingsskjema laga i Paint. Ikke det beste,men fullt lesbart vil eg tro.

 

 

merc_402.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg anbefaler og kjøpe ny stator fra Mercury.

Kjent problem at stator ryker på de eldre Merc/Mariner U.S made.

 

Årsaken til at stator ryker, er fordi kobbertråden er viklet rundt en jern/stålkjerne som er 4 kantet.

Pga mekaniske svigninger blir isolasjon på kobbertråd ødelagt/og brudd i vikling på hjørnet av 4 kant er ofte resultat.

 

De nye statorene (fra Merc) er viklet på en rund kjerne.

 

Når du skal måle stator på din motor, kan dette gjøres på 2 måter.

 

"Droll" har sakset måten dette gjøres på. Ohm eller spenningsmåling ved kinning på starter.

 

Spenning er ac og måles via en DVA boks. Dva boksen har den egenskapen at den holder pik ac volt gjevn slik at du kan måle spenning med et volt meter. Problemet er at ac spenning lesing fra stator uten DVA gir deg et veldig varierende signal som ikke er nøyaktig nok. Har du ikke DVA (Merc spesialverktøy) så er det ohm måling som gjelder.

 

Stator gir ac spenning til switch boks via rød og blå ledning. Den ene av disse gir switch boks ac (ca 200v ac)på turtall under ca 2500 rpm (lavturtallspole) den andre gir ca 200 v ac over 2500 rpm (høyturtallspole)

Feil på 1 av kretsene i stator gir enten fusking på over ca 2500 eller ingen gnist under 2500.

 

Jeg husker ikke hvilken farge høy og lav stator vikling har.

 

Skal du måle trigger, er det kun ohm måling som gjelder (se sakset innlegg fra Droll)

 

Skal du måle spenning fra switch boks til coil må du igjen ha et DVA adapter. Her skal du ha ca 250v ac inn på coil.

 

Sansynligheten for at 2 coiler er defekt er meget liten. Så hvis stator og trigger målinger er riktig, er det switch boks som er defekt.

 

MVH K.K

Link to post
Share on other sites

Hmm..ok. Da er vel sannsynligvis blå leder fra stator lavturtalls-spole ettersom den ikke gir spenning ved kinning.

DVA instrument har eg ikke nei..

 

Det er alså mekanisk slitasje fra svinghjulsmagneter som knekker de gamle statorviklingene also.

 

Sjekka sida til Ravns,der står det at statoren til motorene med manuell start(M402) er utgått og 0 i lager,mens de med el.start kan skaffes.

Min er som sagt en original manuell start motor som eg har bygget om til el.start,er vel no problemo å eventuelt bruke den andre statoren da eller?

 

Bare å blende noen ledninger da eg ikke har likeretter og dermed lading på min?

 

Får eventuelt ringe de å høre hva som kan skaffes og brukes og håpe på en rimelig løsning!

 

 

Har du/dere korrekt ohm verdi på trigger?

 

 

Denne motoren begynner å bli uhyggelig dyr etterhvert....... :thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

Fekk av svinghjulet tilslutt,og stator. Denne ser ikke firkanta ut i viklingene,så spørs om du mener en enda eldre årgang av Mercury?

 

Min ser slik ut:

 

 

185856.jpg

 

 

 

398__5255.jpg

 

minus 2 ledninger selvølgelig.

 

Eneste synlige var noen småsprekker i plasten rundt noen av viklingene. Ska kansje av og sjå på brukte deler i morgen.

Link to post
Share on other sites

Ravns Garasje har ingen brukte statorer,kan heller ikke skaffe nye til M402,kun til de med orginal el.start. Desse gikk visst ikke overens,selv med blending av ledninger.

 

Boats.net har deler,men kunne ikke sende utenfor US visstnok,sendte de t.o.m en e.post der eg beskrev problemet med å få tak i deler,men de svarte at de kunne de bare ikke gjøre lenger pga regelverk fra Mercury.....

 

Men ser det er mange her som har kjøpt deler fra Boats.net,hvordan har dere gjort dette? Har forstått det slik at en kan registrere en adresse hos f.eks JetCarrier eller noe sånt ,og deretter sende til Norge?

 

Viss noen kunne gitt en forklaring hadde det vært til stor hjelp!!

Link to post
Share on other sites

Ravns Garasje har ingen brukte statorer,kan heller ikke skaffe nye til M402,kun til de med orginal el.start. Desse gikk visst ikke overens,selv med blending av ledninger.

 

:confused: Ravns selger deler ifra CDI electronics og burde da kunne skaffe CDI # 174-5255, denne er en erstatning for følgende dele nr 398-4770, 398-4799, 398-5255 og 398-5256 ( pris ca 1000 kr i statene + frakt og mva for å få den hit )....

 

Eller Ebay... ca 1300 INN til Norge ( + mva og gebyr... )

 

 

398-5256 = uten EL start... ( denne er NLA ifra Mercury )

398-5255 = med El start... ( denne KAN skaffes ifra Mercury )

 

Så utifra det jeg ser ??? hva er problemet, kjøp en 174-5255 ifra CDI da denne skal passe begge modeller, har da også uttak for lading ( trenger kun en likeretter og bittelitt ledning, hvis dette ikke er tilstede ).

 

 

Ta en tur til den gamle butikken til Grubb ( old Mercs ) :thumbsup: , har ei pakke på vei derifra nå ( dog ikkenoe 402 deler :wink:, men skulle det smelle tror jeg at jeg har ei 402 veiv liggende ( ny )+ en trigger eller to ( snart... ) ...

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...