Jump to content

Nyanskaffelse av seilbåt, fra 30 fot, maks 500K. Råd ønskes

KLB

Recommended Posts

Båtsmann uten seilererfaring vil på seiltur med familien

Hei alle sammen!

Kona og jeg har bestemt oss for at vi vil starte våre egne ferietradisjoner, og gå til anskaffelse av båt.

Til tross for at jeg har mangeårig erfaring, og maritim utdannelse, samt jobbet som båtsmann, så er det utelukkende fra motorbåter av varierende størrelser. Jeg har allikevel slått meg inn på at en seilbåt i størrelsen 24-30 fot vil gi oss bedre komfort, og plass, samt opplevelser enn en snekke i samme størrelse.

Nå er jeg innstilt på å lære meg seiling, og har et år frem til neste sommer på å planlegge kjøp, samt plukke opp litt lærdom ;)

Jeg har kikket litt rundt, og det kan virke som en Maxi 77 fra slutten av 70/begynnelsen av 80 tallet kan gi oss mye for pengene. (ser for meg et budsjett opp i mot 60.000,-)

Vi må også ta hensyn til at vi skal ha med oss vår datter på nå snart tre år (neste år snart fire ;)), og at det skal være en god og spennende opplevelse for henne.

Vi bor i Egersund, og planlegger da å besøke familiested i Risør, samt slekt i Horten på en 3-4 ukers båtferie til neste sommer.

Håper nå på at det kan strømme inn tips til både valg av båt, seilertips for noviser, rutetips osv. :-)

På forhånd mange takk for ALLE innspill!!

• 1 måned senere...

Var dårlig respons på denne tråden. Jeg kjenner ingen av båtene du nevner, men med budsjett på 60K snakker du om gamle båter. Og da blir det å se etter en nyere motor det viktigste slik jeg ser det. Eventuelt en båt med utenbordsmotor. 30år gamle sjøvannskjølte motorer kan fort bli et mareritt som tar all båtglede fra deg.

Hva med en express 25 fot, seiler godt, utenbordsmotor og en relativ populær båt som gjør at du får solgt den igjen om du vil bytte.

Lykke til uansett :thumbsup:

Joda... ser det med gamle båter.

Men det ligger en del svært pene seilbåter innen prisklassen. Som både er påkostet, og godt vedlikeholdte.

For meg er ikke hastigheten noen prioritet. At den seiler trygt, og håndteres av meg alene er viktig, samtidig som vår lille familie ikke har det helt klaustrofobisk.

Men jeg innser selvfølgelig at man ikke har det helt lukseriøst i en slik farkost.

Forøvrig så kan det ikke være mindre komfort enn i et telt på en campingplass eller på fjellet.

Har sett litt på Express båtene og de fremstår mer som seilmaskiner, enn turbåter for en familie.

Mulig jeg tar feil?

Hadde forøvrig vært artig om noen her inne var fra Egersund/omegn, og som eide en liten båt. Kunne tenke seg å vise den frem. Konemor må også overbevises om båtvalget :wink:

Når det kommer til motor så er vel det beste alternativet en utenbordsmotor. Både mtp plass, men også kostnadene ved vedlikehold, rep, og evt bytte.

Men klart... finner man en med godt vedlikeholdt innenbordsmotor, så er jo ikke det dumt heller.

Redigert av KLB (see edit history)

Hadde selv denne, en happy 27 (finn kode: 18906731) noen år. Anbefales og er i din størrelse. Står 125' i annonsen men fikk 100'.Burde være mulig å få tak i billigere eksemplarer. Var veldig fornøyd med denne og vi var optil 4 på ferie, 2 voksne og barn 16 og 11. Erfaringen er god i forhold til plass, seilglede, rigg og motor. Fin begynnerbåt.

Motor begynte selvfølgelig å bli gammel men var godt tat vare på av tidligere eiere og meg så den gikk veldig fint. Men etter 5 år med denne båten fant vi ut at siden vi skulle fortsette med båtferie (hekta på seiling), måtte vi ha mere komfort. Så vi oppgraderte til en Bavaria 31 fra 2000. Nå fikk vi det vi savnet: dører til lugerer, varmt vann/dusj, kjøleboks med aggregat, komfyr på gass og god skapplass/stueplass. Litt liten septiktank og vanntank til å ligge lenge ute i uthavn, men da får vi litt variasjon i feriene når vi må inn til havner å fylle vann og ut i åpen sjø for å tømme septik.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Må si at jeg blir litt fristet når jeg leser denne bloggen om HR Misil II (SY SOPRANO) på langtur.

http://soprano.bloggsida.se/2009/04

Vannvittig lekker båt BTW

image00003.jpg

Sitat
Projektet

Lite kort sagt så är vårt mål att utrusta Christians HR Misil II Soprano för långsegling för att sedan skicka ner henne till Trinidad i en container och segla hem henne därifrån via Västindien, Atlanten, Medelhavet och Franska/Tyska kanalerna.

Kul tur!!

Unngå Porta-Potti for enhver pris!! -Kjære, du må våkne, jeg skal dri*e ... say no more....

På Misil/Maxi77 kan man vurdere å gå over til påhenger dersom jern-genoa er løen. Express har ikke innenbordsmotor.

Expressen er helt klart raskere og morsommere å seile. Ikkenoe problem å seile alene. Ekspressen har ikke genoa, så sånn sett er det enklere, men Maxi77 og Misil kan være utstyrt med rulleforseil. Det kan du jo sette på Expressen også, men da er den straks ukurant i regattasammenheng og dermed på bruktmarkedet, men det er jo bare å ha originalforstaget i bakhånd.

Iom. at Expressen er en regattabåt har den god plass i cockpit, på bekostning av plass under dekk. Det er fort gjort å tenke at dette er en ulempe på ferie, men det skal man tenke gjennom to ganger; i en båt på størrelse med disse er det uansett ikke veldig stas under dekk i regnvær, mens en trang cockpit med mye armer og bein ødelegger seilgleden i godvær. Dog, noe av det som er ofret er snev av privatliv v. toalettbesøk ... og det er litt slitsomt i lengden. Expressen har et digert stuerom akter som jeg seriøst vurderte å konvertere til «utedass» da jeg hadde Express... Isteden ble det oppgradering til Rush 77, som jeg kan anbefale, den holder akkurat til en familie på 3 + bikkje, som vi var. Expressen ble akkurat for trang. Misil eller Maxi77 holder vel akkurat, Rush77 er mye mer romslig med separat akterlugar og toalett. Anbefaler den, men det blir i overkant av budsjett. Kanskje det blir noen ex. innen rekkevidde sent på høsten.

Edit: Marieholm IF er også fine. Langkjølet, men med 7/8-dels rigg som gjør den enklere å håndtere enn eldre mastheadrigger (A'la Maxi77), mindre fokk er enklere å håndtere på kryss. Rush 77 har en gammeldags mastheadrigg som sånn sett er litt mer tungvint å seile på kryss, men jeg opprettholder anbefalingen pga. innredningsløsningen.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Har kikket litt på Marieholm også. De virker pene å se på, og er etter sigende lette å håndtere, men de virker smale og trange. Kanskje ikke i forhold til en Misil II, men i forhold til Maxi 77 så virker den veldig "trang".

Noen som kan påpeke forskjellene her?

Rent bortsett fra det så virker Marieholm som en båt hvor man "får mye for pengene"!

KLB skrev On 23.8.2011 at 10.11:

Likte godt Rush 77 ja.

Men bruktprisen er ikke bare "litt" i overkant. (ihvertfall den ene som ligger ute nå)

Så får følge med litt utover :yesnod:

Fikk 100.000 for min, solgt rett før sommerferien for to år siden. Det var en 81-modell, med en del vedlikeholdsbehov og originalmotor på 7.5hk. Sent på høsten bør prisnivået være lavere, men det blir kanskje i overkant uansett om du finner et litt mindre strøkent eksemplar. Men selv om dette også er en "77" er bokomforten en helt annen enn i en Maxi 77.

KLB skrev On 23.8.2011 at 10.22:

Noen som kan påpeke forskjellene her?

Har ikke bodd i noen av dem, men i motsetning til Maxi77 er jo Marieholm IF direkte pen å se på :-) Misil'en er ikke så værst heller. Gulfargen kan diskuteres ... Maxi'en har sikkert best plass under dekk, og den fordelen at byssa ikke ligger akkurat i nedgang fra cockpit. Utenpåliggende ror er vel også en fordel ved Maxi og Marieholm, sånn i forhold til rep og vedlikehold.

quantumduck skrev On 23.8.2011 at 10.35:

Maxi'en har sikkert best plass under dekk, og den fordelen at byssa ikke ligger akkurat i nedgang fra cockpit.

På de nyeste versjonene av IF'n, er Byssa stukket inn under cocpit på en skinne, slik at man kan trekke ut byssa når den skal brukes og så skyves innunder igjen når den ikke brukes. Da er plassen en sovebenk/sofa til.

IF'ene kommer også med påhengsmotorbrønn som standard, slik at man kan velge å ha utenbordsmotoren stikkende igjennom skroget om man vil. De aller fleste, velger å montere den på hekken i stedet, Da har man masse stueplass i skottet bakpå hekken.

Mer info om IF, finner du på IFKLUBBEN.NO

OT:Det var forøvrig NM for IF nå i helgen, med 22 påmeldte båter. Den jeg var med i havnet litt under midten, men artig var det lell.

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Ok...

Liste så langt i ikke prioritert rekkefølge.

Maxi 77

Hallberg Rassy Misil II

Marieholm IF

Lill Scampi 26

Disse er pr nå veldig tilgjengelige og godt innenfor budsjett.

Ser også en del eksemplarer i Sverige og kan vurdere å importere noe derifra om prisen er "rett", og jeg ikke må helt opp på Nordøstsiden for å hente

Tips mottas fremdeles. Jeg har god tid, og vil nok ikke avtale kjøp før utpå vårparten.

Tiden før det er å sette seg inn i seilteori, og få blitt med ut på noen læreturer.

Samt å sette opp en liste og gjøre research på aktuelle båter.

Har fått med meg at nye seil, og godt utstyr er viktig.

Men fortell meg gjerne hva jeg burde se etter ved kjøp, og prioritert utstyr for en seilbåt. :smiley:

Kikket på den, og vet ikke helt om jeg skal går for en slik en, med masse mangler, og med utblåste seil, eller en "smal" svenske i tipp topp stand, og med mye nytt utstyr, og nyere seil.

Hadde jeg handlet i nærområdet hadde det muligens fungert, men om jeg må reise og hente, og seile hjem, setter jeg nok pris på at det er bare å heise seil, og dra :smiley:

Men helt klart slike innputs jeg er på jakt etter.

Hvordan ville dere prioritert?

Hei KLB. Jeg gikk fra Motorbåt, til seilbåt denne sommeren. Så langt angrer jeg ikke, tvert imot. Hadde heller ingen seilerfring før...absolutt ingen. Men...er ikke bare å kjøpe båt, heise seil i retning svigers...eller en kan godt. Men hadde prøvd å fått båt nå i slutten av sesongen, evnt tidlig nest år, slik du får 1-2 mnd erfaring før du setter kurs til sørlandet.

Vi reiste til Drøbak (fra Sandnes) hentet båt, og satte kurs...ble my motorkjøring (til dels grunnet mye vind.) først nå, etter jeg har kommet hjem, og hatt en del turer sammen med en seilkyndig kompis, samt vært med som mannskap på regatta, begynner jeg å få tak på det.

Hadde jeg tatt samme tur nå, hadde det blitt en mye bedre tur..Gi beskjed/IM hvis du er i Sandnes omgen, kan jeg vise deg og fruen båten vår (litt større både i størrelse og budsjett) men konseptet er jo det samme...

Problemet med seilbåt, er at plenen blir fort overgrodd...for får jeg noen timer til overs, er det rett ut å jakte på pasatvinden i gandsfjorden :tongue:

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Takker for det @onkel_ove.

Skal ikke se bort i fra at jeg sender deg en IM for en liten visitt på skipet ditt ;)

Jeg skal passe på at jeg ikke er helt grønn ved henting av båt, og skal kurse meg litt via en kyndig seiler fra vennegjengen ;)

Dette er også mye av årsaken til at jeg vil bruke god tid på både valg av båt, og inntak av lærdom.

Jeg blir etter all sannsynlighet å hente båt alene, evt. at jeg får med meg en person. Og har derfor satt søkekriteriene til Bergen i Nord, til Oslo i Øst.

Har kikket litt på det Svenske markedet (er ikke avskrekket av egenimport.) Men da skal objektet være et "kupp" for at det skal lønne seg. Dessuten har svært mange av de aktuelle kandidatene befunnet seg helt opp mot Stockholm, og da er jeg nok redd for at avstanden blir en smule drøy :giggle::rolleyes:

KLB skrev On 26.8.2011 at 6.22:
Hvordan ville dere prioritert?

Jeg regner med at båten du vil kjøpe blir "prøve" eksemplaret.

Du finner ut om seiling/båt er greia som dere trives med.

Når du har konstatert det, skal jeg vedde på at du/dere gjerne skulle hatt mer plass.

Derfor er det greit å finne en båt som du kan få igjen pengene for.

Regn ikke med å få alleverdens for 60 lapper. Du må nok regne med å måtte bruke noen kroner på oppussing mm.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

@GeirT...

Det er nok slik jeg tenker.

Tenker også å ta det med ro når det kommer til turenes varighet den første tiden.

Det er ikke meg selv som trenger den største overbevisningen

Kjenner jeg meg selv rett, kommer nok oppgraderingen helt naturlig. :cool:

Hei KLB,

Gjorde det samme som deg - først Maxi 77, nå Maxi 95. Familien vil nok få det bedre i en båt som er enkel å seile, trygg, solid OG har god plass i forhold til størrelsen. I hvert fall hvis dere så mye som tenker på å overnatte mer enn en kort helg.

Og jeg er ikke i tvil: til nybegynneren og til familien en Maxi. Til det forelskede par, og til en singel liebhaber er sikkert IF og Misil gode valg. Mye god kos og seilfølelse der.

Hvis du vil ha fruen og ungene med deg i fremtiden så gå heller opp en liten klasse og tenk stabilt, stort, og trygt. Nå har prisene i seilbåtmarkedet rast nedover, og da bør du vurdere å gå opp i eget-toalettrom-klassen (som en annen nevnte tidligere i tråden så kan det være turn-off med porta-potti i fellesarealene...).

Derfor anbefaler jeg Maxi 84 - en kongebåt - og som seiler ganske bra med gode seil. Seile den alene gjør du fint, min 95 er super å seile alene. Den går som en trikk på sporet på kryss uten at jeg behøver røre rattet. Maxi Fenix er ikke helt det samme - forpigg og toalett er litt åpnere, og så er den trangere i cockpit og en litt friskere båt.

FINN en som er godt nede i pris og gi et anstendig bud, så er det ikke mye du må gå opp i budsjett....

Lykke til,

Mvh, Even

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...