Jump to content

Nyanskaffelse av seilbåt, fra 30 fot, maks 500K. Råd ønskes

KLB

Recommended Posts

Tror jeg kan føye Alo Mikkel 26 til listen :wink:

Alo Mikkel 26

Maxi 77

Maxi 84 (Cirrus) (Er ikke sikker på at jeg vil strekke budsjettet)

Hallberg Rassy Misil II

Marieholm IF

Lill Scampi 26

jeg har fulgt opp endel båter på finn.no de siste månedene, og ser at prisene raser.

Flere båter som var langt over mitt budsjett i starten, som nå ligger under budsjett.

Selv om 60K ikke er noe stort budsjett, så registrerer jeg at svært mange av båtene tilsynelatende er godt vedlikeholdte, og leveres meg mye nyttig utstyr, og ikke altfor gamle seil.

Har sett at prisene er lave på vårparten, og stiger litt utover sommeren, og synker på sensommeren og høsten.

Så da er det bare for meg å ha is i magen :cool:

• 10 måneder senere...

Lenge siden denne tråden ble startet.

Pga uventede utfordringer, og mulige flytteplaner ble hele anskaffelsen av seilbåt lagt på is.

Men.... oppturen er at jeg nå ila et år eller to har muligheten til å se etter større båter enn tidligere antatt.

Hva skal jeg se etter når jeg kan strekke budsjettet opp mot 500K, og ønsker en lettseilt, og så romslig som mulig (kone og barnevennlig) seilbåt som mulig?

Jeg har kikket litt på finn.no og laget meg en "liker" liste.

Sikkert store forskjeller ute å går, og antakelig er alle helt ulike. Det gjør selvsagt ikke noe at de har pene linjer ;-)

• Contrast 36 - 37ft (Uthever denne da jeg synes denne fremstår som både pen og komfortabel)
  • Hallberg Rassy Rasmus 35 – 35ft
  • Jeanneau Sun Fast – 36ft
  • Hallberg Rassy 312 MK1 – 31ft
  • Bianca 107 – 35ft
  • Lady Helmsman – 40ft
  • Hallberg Rassy 312 Scandinavia – 31ft
  • Comfortina 32 – 31ft
  • Vindø 40 – 33ft

Gi meg gjerne noen vink på hva jeg burde kikke etter.

Store forskjeller i størrelse på båtene på listen din. Men Jeannau Sun Fast 36 var den eneste som jeg også hadde på min liste. Dette er en romslig og linjevakker båt i mine øyne, 3 lugarer er også en fordel etter mitt syn. Vær obs på at mange av dem er gamle (Sunsail) charterbåter og kan være litt slitt. Det er mye fint treverk i innredningen som også kan bli noe preget av slitasje.

Contrasten er jo også en linjevakker skute det samme gjelder Vindø

Lykke til

Mange takk for responsen i tråden :-)

Jeg er klar over store forskjeller i størrelsen på båtene.

Men lista utvikles underveis, og jeg har jo et greit tidsperspektiv på dette, slik at jeg kan kose meg og kikke, og legge til/trekke fra underveis.

Jeg er båtvant, og har drevet med båter (ikke seilbåter da) ;-) både som hobby og som yrke i mer eller mindre 25 år. Jeg blir dermed ikke skremt av størrelsen ;-),

og jeg kan gjerne vurdere eldre større båter dersom de er godt holdt, og alt annet faller på plass.

Men jeg må ha som et krav at den kan håndteres alene, og at jeg kan lære seiling ved å prøve/feile.

Jeg har forøvrig ført opp en Gib Sea 442 på lista. Denne er hele 45ft

Sitter og leser endel om disse svenske båtene, og ser at bruktprisene ligger relativt høyt selv for eldre eksemplarer.

Ser Hallberg Rassy 312 modeller fra slutten av 70 tallet til drøye 500K.

Er de virkelig så overlegne i kvalitet at disse bør vurderes til fordel for nyere og en god del større seilbåter av andre fabrikanter?

Eksempelvis Gib Sea 442, Contrast 36, Jeanneau Sun Fast etc.

Skal ikke legge skjul på at jeg liker linjene på disse HRene, men en Contrast 36 ser ut for å gi meg både pene linjer, komfort, og "value for the bucks".

Har ikke satt meg så mye inn i det, men Admiralinnen vil ganske sikkert sette som krav at det skal være tilgang på varmt/kaldt vann, og dusj.

Hva skal jeg se etter da? ;-)

HR er ofte dyrere i sverige enn norge, syntes også 45 fot er veldig mye som første seilbåt. tok ett stort skritt fra en gammel 26 foteren til en ganske ny performance orientert båt ifjor, har mye erfaring fra store båter fra før, men det er utrolig mye vanskeligere å legge til med en stor båt. Liker dårlig å legge til denne helt alene da det faktisk er ganske langt fra rattet på hekken og frem til baugen. Ville nok valgt en båt på under 35 fot og heller byttet om ett par år når det blir for lite.

kostnadene stiger også mye raskere på større båter.

Joda... Ser at HR 312 finnes til lavere priser også. Men det varier helt opp til rundt 500.

Er dette et bedre valg en en nyere båt av annet merke til samme pris?

Størrelse skremmer ikke så mye, og å legge til med en 45 ft er ikke noe problem. Men trenger selvfølgelig ikke gå for størst mulig, men romslighet, og komfort er viktig for min bedre halvdel ;-)

Om dusj er et kriterie...... Hva må jeg da se etter.

Selv synes jeg at en HR 312 virker flott og romslig, men det hjelper ikke om rederinnen setter foten ned.

Ser at mange anbefaler 2-3 separate cabiner, og bad med dusj..... Finnes det noen av disse HRene som jeg kan se etter innenfor budsjettet?

Har skjønt såpass at HR leverer kvalitet. Jeg har fremdeles Gib Sea, og Contrast på lista, fant også et pent selvbygg på nett som heter Voie 410 som fremstår som mye for pengene, og så ganske så pent ut. Men det er vel muligens noe risky for en seiler novise å vurdere?

Mitt råd er fortsatt å se bort fra de eldre modellene. Sats på noe som er nyere, motor I god stand, varmt vann, dusj, separate cabiner, ordentlig toalett og generelt god plass i motsetning til de eldre. Hadde jeg hatt midlene til å bytte fra min Bav 31ac nå hadde jeg kjøpt denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36098650

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

KLB:

Jeg har hatt HR312 i 12 år nå og har ingen problemer med å anbefale den båten. Har aldri hatt planer om å bytte til noe annet, og har heller aldri hatt noen alvorlige problemer med båten. Den har fungert og vært operativ hvert eneste år, og ligger ute hele året. Men gammel båt blir litt som gammelt hus uansett hvilken båt man velger. Det hender man må bytte ut ting.

Ser at dette dessverre gjør at 312 kommer litt på siden (fremdeles ikke utelukket) :wink: Må antakelig se etter en større HR da, noe som antakelig gjør at det overskrider budsjettet.

Synd at bruktprisene på HR er såpass høye mtp alder!! :blush:

Jeg registrerer at det er tilgjengelig en god del større og nyere båter godt innenfor budsjett.

Hva bør jeg prioritere av båtmerker om jeg er ute etter noe som er av god byggekvalitet, med gode og trygge seilegenskaper, og som har moderne og romslige fasiliteter?

Som nevnt tidligere er ikke størrelsen oppad den største begrensningen så lenge jeg kan seile den alene.

Admiralinnen vil nok se etter "hytte på sjøen", mens jeg vil ha god kvalitet, pene linjer, og trygge seilegenskaper :lol: Går det and å finne et kompromiss mtp dette?

Redigert av KLB (see edit history)

Hehe... Jo det finnes mange gode båter der ute, og jeg er ute etter den som passer best for oss :wink:

Fordelen med svar og råd fra dere andre entusiaster er at dere gjerne har gjort noen erfaringer som er verdt å ta med når man vurderer det uendelige antall båter som tross alt finnes der ute. Hjelper meg til å justere "listen" om man vil.

Som sagt så er det ikke snakk om å handle båt nå, men et år eller så frem i tid. Dette gjør at lista på finn.no ikke nødvendigvis er den samme nå som om et år, men vil hjelpe meg å se og vurdere båt/pris, samt hjelpe med å finne ut hva jeg skal se etter og hva jeg bør/må prioritere :wink:

Redigert av KLB (see edit history)

Ofte handles det båt mer etter hjerte enn hodet. Kanskje er det like greit, men sett fra mitt synspunkt snakker vi om to ulike generasjoner i seilbåtverden hvor Misill og IF hører til den gamle garden. Hva er fordelen med nyere båter? Bortsett fra att de faktisk er nyere er de vanligvis betydelig romsligere og i tillegg har de bedre seilegenskaper.(men Ifen seiler faktisk godt).De nevnte nyere båtene er konstruert av to svært anerkjente konstruktører, PelleP og Norlin. Pen eller stygg? Det er ikke helt rasjonelle begrep. Slik sett blir de fleste båter stygg i dag?

Redigert av pettersand (see edit history)

De aller fleste x-båter er av høy kvalitet, disse er dyre nyen og synker fort i pris. Syntes selv at dufour er veldig fine, og har høy kvalitet på utstyr og treverk.

Litt mer konkret liker jeg first 36,7 og 40,7. Begge båtene er båter som er eller har blitt brukt mye i regatta og det gir god tilgang på brukte seil og utatyr!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...