captmolo Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Hei. Tenkte jeg kunne hive meg på her siden jeg er i noenlunde samme situasjon som trådstarter. Jeg skal se på en Jeanneau Sun Fast 36 fra 1996 nå i løpet av de nærmeste dagene, dette er også en gammel charterbåt så det kosmetiske er temmelig slitt sier selger. Han regner med 100 timer med egeninnsats for å få den til å skinne igjen, men alt det tekniske og konstruksjonsmessige skal være i god stand. Har dere noen erfaringer med hva en skal være på utkikk etter på en slik type båt? Jeg får med meg en kyndig kar når jeg skal ut å se, men kan være fint å få innspill herfra også. christian Link to post
bare lek(k)er Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Personlig synes j HR312 stort sett er "kraftig" overpriset, rett nok er den romslig og har meget høy byggekvalitet. +-500" for 31 foter som er omtrent 30 år gml, og ofte m like gml motor, teakdekk og i noen eks også motor. Trygve Ps ser d kom en najad 37 m "nyere" motor til 660" idag :) synes d er et (mye) bedre kjøp Link to post
benq Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Jeg skjønner ikke at "Mikkel 32" aldri nevnes i forbindelse med spørsmål om båter i prissegmentet 100 - 250000. Har nå hatt min i 4 år og er storfornøyd med den, seiler den alene uten problemer.( Men jeg har jo oppgradert den for ca. 200000 siden jeg kjøpte den). Men som en første båt så er den helt grei. Jeg har hatt den ute for salg til 220000, men det har vært liten respons, så derfor skjønner jeg ikke at ikke flere er interessert i en forholdsvis stor båt til en rimelig penge. Link to post
bare lek(k)er Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Jeg skjønner ikke at "Mikkel 32" aldri nevnes i "........" Men som en første båt så er den helt grei. Jeg har hatt den ute for salg til 220000, men det har vært liten respons, så derfor skjønner jeg ikke at ikke flere er interessert i en forholdsvis stor båt til en rimelig penge. J har Mikkel 32 p den lange listen:) ser at de ligger ute til +- 130" kanskje derfor du ikke har solgt? J blir uansett ikke til å kjøpe ny båt før tidligst neste år. Imellomtiden har j tilgang p "lånebåt" :) Trygve Link to post
KLB Svart 23.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Kikket på den Najaden... Superflott båt. Falt i smak hos Admiralinnen også. Synd jeg ikke kan handle øyeblikkelig. Men da er det ihvertfall en stor pekepinn på hva jeg bør følge med på Link to post
benq Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Det er sant som du sier at det ligger 2 Mikkel til salgs for ca 120000. Men når du kjøper båt så ser du hva du får med "på kjøpet". Som jeg skrev så er min oppgradert for godt og vel 200000, nye seil (storseil,genua og stormfokk), ny motor, nytt vindror, ny belg på drevet, ny plotter og VHF, ny gummibåt, ny eber. ny propell +++++. Derfor satte jeg en pris på 220000. Så derfor min undring Link to post
avmønstret5 Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 beng, litt besviken som svenskene sier :) Men bruktbåtmarkedet flommer over og mitt inntrykk er at mange som er på båtjakt er "ferskinger" som ser lite på seil og annet utstyr. Der er nok mer kone-mor som bestemmer, og det er kanskje like greit. Bare sørg for å stylet opp salongen. ;-) Link to post
KLB Svart 23.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 (redigert) Innrømmer lett at det er konemor har mer enn en finger med i avgjørelsene her. Det er tross alt mye penger i en slik investering, og da er det helt greit at hun får være med å bestemme. Jeg setter meg inn i det praktiske, og trenger derfor råd i fra dere hva jeg skal se etter for best mulig kompromiss, og for å få med meg de viktige detaljene mtp. utstyr, rigg, og seil. Edit: Ser at det var en kommentar mtp Mikkel og salgspris :-) Sorry!! Ellers så må jeg si at de båtene som jeg har sett på som svært aktuelle kandidater til nå er alle over 35" Og jeg tror nok at jeg må sette en stjerne på båter på 35" og oppover på rundt 40" for at min bedre halvdel skal bli fornøyd med komforten. Slik bruktmarkedet er i dag tror jeg ikke det er umulig å finne noe bra til rundt 500K. Saken er vel bare å plukke ut det beste mtp hva man sitter igjen med. Redigert 23.Juli.2012 av KLB (see edit history) Link to post
Bergen Svart 26.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 Ps ser d kom en najad 37 m "nyere" motor til 660" idag :) synes d er et (mye) bedre kjøp Lå ikke lenge før den ble solgt Najaden. Viser jo at er prisen rett så finnes det kjøpere. Link to post
Barbaria Svart 27.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 Vi var igjennom dette selv for ikke så lenge siden, og vi ente opp med en større og dyrere båt enn vi hadde planlagt. Etter nå å ha brukt båten vi valgte en sommer så må jeg si at jeg ikke angrer på størrelsen, vi er veldig glade for at vi ikke kjøpte en 30 foter. Vi har kikket på alt fra gamle Ballader til nye X båter. Av de gamle Svenske båtene så var det Sweden Yachts 340 som lokket mest av alle. Den kommer i flere størrelser. Ellers ville jeg sett etter den gamle generasjonen av Bavaria båter som er godt vedlikeholdt. Dufour 36 Classic er også en fin båt syntes jeg, men jeg kjenner ikke kvaliteten. Barbaria på tur - Blogg Link to post
KLB Svart 27.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 Ja, jeg har sett at Bavaria virker som romslige båter, og ser at man kan få relativt "nye" båter til hyggelig pris. Skal gå og kikke litt mer på disse. Etter å ha myst litt rundt i gjestehavna, så ser jeg at 35 fot og oppover er romslige båter. Jeg leser også at Bavaria eierne virker fornøyde. Hvordan er kvaliteten generelt på Bavaria båtene fra slutten av 90 tallet? Seiler de bra? (jeg er helt grønn, og har ikke planer om hverken kappsegling, eller å utfordre naturkreftene ) Kom gjerne med innspill på hva jeg bør kikke etter, og hva jeg bær være oppmerksom på. Som et lite apropo... etter å ha dratt konemor ombord i en 35-40 foter har det vel liten hensikt å kikke etter mindre båter etterpå?! Link to post
Kristian_H Svart 27.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 Begynn på 20 fot med ho konemor, da blir 35 ført veldig positivt Link to post
KLB Svart 27.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 (redigert) Begynn på 20 fot med ho konemor, da blir 35 ført veldig positivt Hehe.... Tror det blir vanskelig siden hun er like interessert i å tråle finn.no annonsene som meg. Hadde henne ombord i en Maxi 77, og det er ikke lenger aktuelt for å si det sånn..... Redigert 27.Juli.2012 av KLB (see edit history) Link to post
KLB Svart 27.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2012 (redigert) Det som er litt farlig nå, er at hun sitter og sikler på de nye store 40-50 foterne Skal se at budsjettet "plutselig" flytter seg til et par mill Edit: Denne Jeanneau Sun Odyssey 45 DS Performance, synes hun var "bærre lækker" Redigert 27.Juli.2012 av KLB (see edit history) Link to post
KLB Svart 28.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 (redigert) Et lite "sidesprang" Om budsjettet mot formodning skulle kunne strekkes et godt stykke..... Er Hanse 400 verdt å kikke på? Er det stor forskjell på Hanse 400 fra 2006, 2008 og 2011? Redigert 28.Juli.2012 av KLB (see edit history) Link to post
Overskyet Svart 28.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 Snakk om heldig. Går opp i prisklasse hver uke Overskyet. Link to post
KLB Svart 28.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 I planlegging/kartleggingsfasen må man jo ta høyde for alle eventualiteter. Min kone og jeg diskuterer om det kan være verdt å kikke på slike båter, men det er ikke dermed sagt at vi tar den avgjørelsen til slutt. Det er mye som skal overveies grundig i så måte Ellers så ser jeg på en brukt Hanse 385 fra 2011.... Er det bare meg, eller virker denne mer gjennomtenkt interiørmessig enn 400 fra samme år? Link to post
wd200s Svart 28.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28567853 hva med denne kanskje ikke så ny men tilnærmet ny ihvertfall drit fin båt! Link to post
lasmarquezas Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Morsomt å lese gjennom en båtkjøpertråd som starter med et budsjett på opp mot 60 000, for året etter å kikke på 2-millionersbåter... Er nok sant som trådstarter selv sier i sitt lille apropos, at har man først vært ombord i en 35-40 foter med hva de byr på av komfort og utstyr, vil det bli vrient å gå for noe vesentlig mindre. I hvert fall - som han selv sier - når konemor er ute etter "hytte på sjøen". Uansett, fortsett jakten på drømmebåten. En konstruktiv tanke kan kanskje være å kjøpe en liten trivelig en til 30 lapper bare for å få litt seilerfaring før storbåten kommer. Bruk like mye tid på sjøen i en liten båt som man bruker til å drømme om en stor - og vips er man fullbefaren seiler idet drømmebåten ligger der. Link to post
KLB Svart 30.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 (redigert) Hehe... Ja sånn kan det gå Spillereglene ble endret underveis! Grensen til en realistisk båtdrøm vil nok gå på drøye 1 mill, slik at f.eks disse Hanse 385/400 kan ligge innenfor rekkevidden. Men... det betyr ikke at vi absolutt MÅ bruke så mye. Men det gir oss et større spillerom. Summen 2 mill som nevnes er nok mer en spøk mellom meg og kona. Forøvrig har vi tenkt mye på moderne standard, og fornøyelsen av å kunne handle noe "nesten" nytt. Drømmen vil nok alltid være å kunne hente seg noe lekkert og nytt ved et eller annet verft, men fornuften i meg sier at dette er ganske urealistisk i overskuelig fremtid..... Ikke ringte de fra Hamar på lørdagen heller Forslaget om en liten sak til 30 lapper for øvelse er ikke dum, og jeg har tenkt i de baner selv. Men jeg er usikker på om det blir anledning til dette inne i flytteplanene. Redigert 30.Juli.2012 av KLB (see edit history) Link to post
jandrea Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 (redigert) Ja, jeg har sett at Bavaria virker som romslige båter, og ser at man kan få relativt "nye" båter til hyggelig pris.Skal gå og kikke litt mer på disse. Etter å ha myst litt rundt i gjestehavna, så ser jeg at 35 fot og oppover er romslige båter. Jeg leser også at Bavaria eierne virker fornøyde. Hvordan er kvaliteten generelt på Bavaria båtene fra slutten av 90 tallet? Seiler de bra? (jeg er helt grønn, og har ikke planer om hverken kappsegling, eller å utfordre naturkreftene ) Har selv en Bav fra 2000, alt virker fortsatt og ser ikke mere slitt ut en andre båter i samme alder. Er fornøyd med båten. Det eneste jeg må gjøre til vinteren er å ta av relingslisten og rekkestøttene på styrbord side for rengjøring og påføring av ny tetningsmasse, kommer litt vann inn i et skap når det regner MYE, ellers tørr og fin båt. Ingen knirking heller. Ellers har jeg de byttet ut et batteri og toalettpumpen det ene året jeg eid båten. Om den seiler bra? Tror det, den seiler i alle fall bedre enn min forrige båt fra 1984. Er ikke så nøye, bruker den kun til tur og rekreasjon, da er det ikke viktig å komme fort fram for turen er over når man kommer til land. Redigert 31.Juli.2012 av jandrea (see edit history) Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
KLB Svart 1.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 (redigert) Åhhhh... sitter på kontoret, og ferien er over... Har lyst på båt, og hele tiden seiler den ene etter den andre rett forbi kontoret Redigert 1.August.2012 av KLB (see edit history) Link to post
KLB Svart 1.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Eller rettere sagt.... De seiler ikke... de kjører inn med motor. Ikke mange som jeg opplever med seil når de går inn/ut av Egersund. Link to post
avmønstret5 Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Når dere ikke har hatt seilbåt før kan det være lurt å tenke seg om hvor mye en kan tenke seg å tape dersom "livet i seilbåt" ikke passer. Plastbåter råtner ikke opp, men varer nesten evig. I dag og i mange år framover må en regne med tap om en selger båten, om ett år, to år eller tre, og jo dyrere båt en kjøper jo større tap. Minst tap, i prosent, har en kanskje ved kjøp av enkelte dyre svenske og finske båtene, men her må en legge mye i potten uten nødvendigvis få mye mer båt ut av det. Hvor jeg vil ? Ok, dersom pris og økonomi betyr noe vil jeg ikke ha kjøpt for dyr båt i først omgang. Derimot, betyr det ikke noe er det bare å fleske til det man liker. ;-) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn