Jump to content

Nyanskaffelse av seilbåt, fra 30 fot, maks 500K. Råd ønskes

KLB

Recommended Posts

Må stille et spørsmål.... og skal prøve å gjøre det uten at noen trenger å ta det opp i "verste mening".

Jeg synes personlig at bla HR lager pene båter. Men er kvaliteten på en del at de Svenske båtene så vannvittig overlegen at det kan forsvare å koste like mye, og til og med mer enn en 20++ år nyere modell av annet europeisk merke?

Redigert av KLB (see edit history)

Må stille et spørsmål.... og skal prøve å gjøre det uten at noen trenger å ta det opp i "verste mening".

Jeg synes personlig at bla HR lager pene båter. Men er kvaliteten på en del at de Svenske båtene så vannvittig overlegen at det kan forsvare å koste like mye, og til og med mer enn en 20++ år nyere modell av annet europeisk merke?

På baatplassen.no har rekkevidden av spørsmålet ditt noe nærmest religiøst over seg, og en god del her inne vil ha sterke meninger. Selv er jeg trolig enig med Union. Jo, du får fantastisk godt håndverk, solide skuter, men ett og annet har likevel skjedd på 20++ år. Volum, ikke minst under dekk (dvs. høyere hytte-på-sjøen-faktor (komfort) for dem som ønsker det), er ett eksempel. Men, det finnes haugevis av argumenter som taler for begge synspunkter. Temaet er uansett et perpetuum mobile, tikker til evig tid, umulig å løse. Som alle andre prioriterer vi seilere simpelthen ulike faktorer, både ved kjøp av båt, ved bruk av båt og overalt ellers i livet.

Når det er sagt, dersom ikke økonomi betydde noe, hadde jeg sporenstreks kastet meg i bilen, sust nedover mot Orust, og signert kontrakt på en splitter ny HR 64 i morgen den dag (tror faktisk jeg hadde vært rett så fornøyd med en brukt HR 62 også). :smiley: Men dessverre, slikt går nok ikke, verken for meg eller for de fleste andre, til det betyr kronene for mye... :nonod:

Joda... om ikke økonomien kom i veien hadde jeg nok også reist og skaffet med den nye HR64... meeeeen.... Dessverre så snakker vi om hva som er tilgjengelig til rundt 500K Muligens om alle oddsene er med meg, og etter noen omprioriteringer.... Inntil rundt millionen.

Dermed er spørsmålet mitt om jeg fremdeles skal se etter en HR fra begynnelsen av 80 tallet, eller en annen båt fra 1999-2011 til samme prisen.

Som jeg nevner så betyr komfort en god del i dette, i og med at min bedre halvdel vil ha god plass, og fikse løsninger, og nærmere en "hytte" på sjøen.

Legger jeg best 500K, eller millionen i en gammel svenske, eller en nyere seilbåt av annet merke?

Nå spiller det jo en viss rolle hva status er f.eks med hensyn til motor, rigg og seil. Er det snakk om en 20 år gammel båt med 20 år gamle seil, rigg og motor så vil jeg våge å påstå at svaret er nei. På den annen side; hvis motor, rigg og seil er helt nye så blir det et helt annet bilde og normalt er jo kanskje noe midt i mellom hva som er tilfelle?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Legger jeg best 500K, eller millionen i en gammel svenske, eller en nyere seilbåt av annet merke?

Jeg vil tro at det mest hensiktsmessige er å sette opp en liste over hva som er viktig for deg og din familie. Hvilke ting er absolutte krav, hvilke ting er kjekt å ha? Hva betyr mye for din bedre halvdel, hva betyr mye for deg? Hvilke komfortelementer må være til stede for at hun (antakeligvis) blir lykkelig ombord? Uten lykkelig kone, ingen lykkelig mann - i hvert fall ikke på sjøen.

Basert på alt dette (husk å ta høyde for ettermontering, reparasjoner etc.), vil du sitte igjen med en absolutt kravspesifikasjon og en kjekt-å-ha-kravspesifikasjon. Da er det bare å sette seg ned å se på båtmodeller innenfor aktuell pris som passer til dette.

Men, basert på hva du har fortalt i denne tråden, vil jeg ganske sikkert tro at din bedre halvdel vil bli atskillig mer fornøyd med en nyere europeisk båt, f eks en Bavaria, Beneteau eller Jeanneau. Helt sikkert med en Hanse også. Med hyggeseilas, moderne komfort og hytte på sjøen i tankene, ville jeg selv aldri ha kjøpt en 30 år gammel båt til familiebruk. Andre er helt sikkert uenige.

etter å ha dratt konemor ombord i en 35-40 foter har det vel liten hensikt å kikke etter mindre båter etterpå?!

KBL, her skal jeg litt eplekjekt gi deg fasiten på hvilken båt du skal se etter:

Du skal ha en Jeanneau Sun Odyssey 34.2, ev. Sun Odyssey 35, ev. Sun Fast 36 / 37.

for å ta SO 34/35'ene først:

De er nå 8 - 12 år gamle, men har fortsatt helt moderne design. De er svært store for størrelsen, er glimrende bo-båter, særlig de med tre lugarer (supert ved besøk ombord) og seiler helt fint. De er gamle nok til at en god jafs av verditapet er tatt, samtidig som båtene (om de er greit vedlikeholdt) kan være tilnærmet som nye.

De er bygd i en periode da Jeanneau lagde skikkelig solide båter, noe jeg har fått bekreftet fra flere jeg kjenner i charter-bransjen.

Samtidig er dette som VW å regne - et godt etablert merke som vil være mye lettere å selge igjen enn 80-talls båter samt mindre kjente merker.

Selv har jeg hatt tre Jeanneauer - You can't go wrong.

Når det gjelder Sun Fast'n så har jeg også sett på flere av de gamle Sunsail-båtene. Det er supre båter på mange måter, og det jeg skriver over gjelder også for SF36, men forbered deg på mye jobb før den ser ut som en privateid (eller fra charterselskap som passer skikkelig på båtene sine). De Sunsail-båtene ser ut som om selskapet har latt det gå sport i å herje med dem, men (nesten) alt kan jo repareres..

Sist men ikke minst så har Jeanneauene Yanmar-motorer, og da har du en bekymring mindre.

Lykke til!

Enig i at det er lurt å kjøpe en pent brukt båt med noen år på baken. Jeg synes ikke det har vært noem rivende utvikling av båter de siste 10 årene, det handler mye om design og facelift. Stadig nye modeller har vært lansert, men det er nok mye for lure kjøperne til å tro at man må kjøpe nyere båt.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

KBL, her skal jeg litt eplekjekt gi deg fasiten på hvilken båt du skal se etter:

Du skal ha en Jeanneau Sun Odyssey 34.2, ev. Sun Odyssey 35, ev. Sun Fast 36 / 37.

Tror dette er et særdeles bra råd å ta med seg på veien. Støttes. Også hva angår vurderingen om annenhåndsverdi.

• 3 uker senere...

Hvis du vil ta ture til Sandnes, så kan jeg vise deg min Jenneau sun odyssey 35, samt være med å seile en tur en ettermiddag. (jeg kan aldri få nok unnskyldninger for å ta meg en tur på fjorden)

Gi beskjed hvis det er av interesse. Forøvrig så står båten min til salgs, men ikke tenk på det som et "salgstriks" for vi kommer kanskje til å ta den av salg...vi har bare vært inne på tanken til å bytte oss litt oppover, men jeg ser mer og mer at kan bli litt mer pes med større båt,

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

38-foteren du har lenket til virket som en veldig solid båt og praktisk båt. Jeg likte den og du vil få en båt det ikke finnes en drøss andre av i hver havn. Tåler nok en støyt, men jeg tviler på at den er noen skarpseiler. Typisk en båt for folk som skal på langtur, eller ønsker å bruke den i røffe farvann, om vinteren osv. Litt risikabelt kanskje å starte med en såpass utradisjonell båt (her på berget) for en som er førstegangskjøper?. Men er du sikker på at dette er typen båt du ønsker vil du nok oppleve mer eierglede enn av å ha en masseprodusert standardbåt.

Framtia på AIS

Min frue ble litt betatt av den lyse og åpne salongen på en Princess 35 fra slutten av 80 tallet, mens jeg fremdeles ønsker meg en trygg seilbåt for langtur og ferie. Dermed så myser jeg litt på denne typen seilbåt også.

Denne Hartley 38 hadde noen av de samme egenskapene med en øvre og nedre salong. Forøvrig er det nok ikke noen begynnerbåt for seiling.

Hvis du vil ta ture til Sandnes, så kan jeg vise deg min Jenneau sun odyssey 35, samt være med å seile en tur en ettermiddag. (jeg kan aldri få nok unnskyldninger for å ta meg en tur på fjorden)

Gi beskjed hvis det er av interesse. Forøvrig så står båten min til salgs, men ikke tenk på det som et "salgstriks" for vi kommer kanskje til å ta den av salg...vi har bare vært inne på tanken til å bytte oss litt oppover, men jeg ser mer og mer at kan bli litt mer pes med større båt,

Tusen hjertelig takk for et veldig generøst tilbud onkel_ove.... Dette skal jeg jammen slå til på. Sender deg en PM når jeg skal i den retningen neste gang!! Hadde jeg skulle kjøpe nå hadde garantert din SO vært på lista over aktuelle kandidater :smiley:

Men jeg skal etter all sansynlighet flytte til Horten nærmeste fremtid, så jeg må la båtkjøp av det seriøse slaget vente til etter hussalg, og nytt hus er i boks.

Henger meg (på nytt??) på denne tråden: Noen som kan si meg noe om Gib'sea? Jeg er i nøyaktig samme situasjon som trådstarter. Er på Maxi 77-nivået,og ønsker nå å gå videre med en båt jeg kan ha til familiebruk i maaaaange år.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Jepp, her er den: http://yachtingcompa...ype=Gib sea 444

Ser også litt på denne: http://www.njaa.no/yacht.php?id=479

Grunnen til at jeg er så opphengt i akkurat Gib'sea, er at det var en slik båt http://www.blaatur.net brukte da de var ute på tur - fikk inntrykk av at de skrøt den opp i skyene.

Veldig interessert i dine innspill, Framtia. Jeg har ikke råd til / gidder ikke å selge/kjøpe båt vært 3 år fremover. I stedet har jeg lyst til å kjøpe en båt jeg tror jeg vil bli fornøyd med de 20 neste årene. Det inkluderer mulighet til å ta med vennene/venninnene til gutt-/jentungen.

Drømmer selvfølgelig også om Den Store Turen. Men det tror jeg blir i fantasien...

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Synes den første så veldig bra ut, den andre virket eldre og mer utdatert teknisk sett. Det blir fort noen kroner hvis en skal oppgradere en såpass stor båt. Tror disse båtene er robust bygd og at de dekker det behovet du beskriver. Spesielt kjekt med single senger hvis en tenker å ha med gjester. 44 fot er også en størrelse som er håndterbart alene, så om en skal ha størst mulig båt er det en akseptabel størrelse. En besiktigelse vil sikkert gi deg mange svar. Har du forsøkt å ta kontakt med de som var på blaatur?

Framtia på AIS

Nei, men det burde jeg gjøre. Er litt i samme bransje. God ide! Men tilbake til Gib'sea: "Noen" her på forumet har antydet noe i retning av at "Gib'sea seiler dårlig". Skal ikke vinne noen regatta, men er lei av å bli seilt fra... Synspunkter på dette?

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

En 44 fots båt går jo rimelig godt i sjøen, så du vil nok seile fra mange mindre men såkalte raske seilbåter. På skarp kryss derimot vil du nok slite mot mer racingpregede båter. Båten vil jo også være mer krevende å seile i trangt farvann enn en mindre seilbåt. Ønsker man topp seilegenskaper krever det også dyre seil, noe som ikke er en billig fornøyelse når seilarealet øker (minst 1000 kr/m2 seil). Seilegenskapene på denne er nok sammenlignbare med tilsvarende båter fra Jeanneau, Beneteau osv.

Framtia på AIS

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...