kjma Startet 29.November.2004 Link til dette innlegget Startet 29.November.2004 Når vi tok opp jolla til eldste datteren ble det oppdaget en litt alarmerende ting. Båten er en Pioner 325 Sport med en 9,9 Tohatsu med lang stamme som denne båten krever. Deler av undervannshuset var sterkt korrodert bort i et begrenset område, området var det som kommer nedi sjøen når det er endel vann inne i båten. Da kom denne delen av undervannshuset nedi sjøen og etter lensing av båten kom det opp i luft igjen, slik har dette foregått mange ganger i løpet av året som har gått. Sinkanoden har ikke nådd ned i sjøen og derfor ikke gjort nytte for seg. Denne var derfor helt fin, da den skulle demonteres satt den helt fast. Måtte bruke 6 kant pipe og forsiktige slag for å løsne bolten som sinkanoden var skrudd fast med. Etter den var skrudd løs kunne en se at bolten satt virkelig hardt fast til selve anoden. Der anoden lå mot aluminiumen på motoren var det lakkert. Denne anoden var nesten like fin som da motoren var ny i våren 02. Håpe å få skjekket opp hvor tykkt godset er i den fremre delen av det oljefyllte undervannshuset, slik at vi slipper å bytte dette. Vi skal og endre rutinene ved bruk av båten/motoren, den skal ikke vippes opp. Ved å fjerne lakken under sinkanoden håper vi at korroderingen vil flyttes til sinkanoden i fremtiden. Sitér dette innlegget Link to post
Jonette Svart 29.November.2004 Link til dette innlegget Svart 29.November.2004 Hei. Jeg mener å ha sett at pioner båtene har en plate i rustfritt stål for å forsterke akterspeilet. Dermed kan det oppstå galvanisk korrosjon der motoren (Aluminium) vil være anode. Sitér dette innlegget /MS Link to post
GeirFrode Svart 29.November.2004 Link til dette innlegget Svart 29.November.2004 Jeg har opplevd noe av det samme for mange år siden. Jeg hadde da en Pioner 8 med 4hk Yamaha på akterspeilet. Der ble det også litt tæring på den nederste delen av undervannshuset. Motoren var vippet opp, men nederste delen skvalpet i vannskorpen, og det var nok til at det ble litt tæring. Men jeg vet ikke hvorfor det ble slik jeg heller. Den har jo ikke noe syrefast beslag på motorfestet, så jeg tror det må være en annen sammenheng. Jeg begynte å ta av motoren når jolla lå bak båten og ikke var i bruk, for å slippe problemet. (4 hesteren er jo litt lettere enn en 9,9 da.) Det hadde vært interessant å vite hvorfor det blir slik, hvis noen har en god forklaring på fenomenet. Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 29.November.2004 Link til dette innlegget Svart 29.November.2004 Jeg mener å ha sett at pioner båtene har en plate i rustfritt stål for å forsterke akterspeilet.Dette er riktig. Jeg har en Pioner selv, men har aldri hatt problemer med at min Yamaha påhenger tærer. Men jeg er påpasselig at sinkanoden er intakt til enhver tid... Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 29.November.2004 Link til dette innlegget Svart 29.November.2004 Der anoden lå mot aluminiumen på motoren var det lakkert. Denne anoden var nesten like fin som da motoren var ny i våren 02. Håpe å få skjekket opp hvor tykkt godset er i den fremre delen av det oljefyllte undervannshuset, slik at vi slipper å bytte dette. Vi skal og endre rutinene ved bruk av båten/motoren, den skal ikke vippes opp. Ved å fjerne lakken under sinkanoden håper vi at korroderingen vil flyttes til sinkanoden i fremtiden. Selv om anleggsflaten på motoren hvor anoden skal ligge mot er lakkert slik at det ikke blir kontakt mellom anoden og motoren så vil vel skruen/bolten som holder anoden sørge for at det blir kontakt nok? Min erfaring på 2 påhengsmotorer er at anoden holder i mange år. Motoren er jo som oftest kun nedsenket i vannet når motoren er i bruk og det er da anoden er i funksjon. Det er jo ikke mange gangtimene på en mindre påhengsmotor og det blir da heller ikke mange timer med tæring på anoden. På hekkagregatet mitt som er nedtiltet i sjøen hele året så holder ikke sinkanoden ut året. Motoren din er jo ikke mer enn drøye 2 år så kanskje du kan kontakte leverandør og reklamere på motoren. Spesielt hvis du har kjøpt båt og motor i en "pakke" så er det jo en feil med produktet at deler av stammen ligger i vannet og tæres. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.