volvo_penta_ Startet 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 18.Juli.2011 Lurer på hva som er forskjell, og om noen har litt info om disse motorene. Cid, hva står det for? Hvis motoren må marinisere, og alt av marine utstyr må anskaffes, er det noen som har et ca beløp på hva dette koster? Hvilket år kom di med injection? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 (redigert) AQ271 er basert på GM350 og er stort samme motor, bortsett fra de delene som er spesielle i forhold til marinisering. CID står for Cibic Inch Displacement, og betyr bare at motoren er på 350 kubikktommer, som tilsvarer omtrent 5.7 liter. Hvis alt av mariniseringsdeler må kjøpes nytt, så inkluderer dette manifolder, risere, sjøvannspumpe, sirkulasjonspumpe, diverse pakninger som blant annet toppakning, dersom motoren skal ferskvannskjøles trengs ikke ny toppakning men i stedet må det kjøpes inn varmeveksler og diverse utstyr, alt elektrisk må være gnistsikkert og fordeler, starter, dynamo osv. må byttes. Jeg ville forsiktig anslå prisen til rett i overkant av 50 båtlapper dersom alt skal kjøpes nytt. AQ271 kom aldri med injection, når GM350 kom med injection er i grunn ikke relevant, ettersom det er modellspesifikt, og Volvo Penta selger fortsatt modeller basert på GM350 med både forgasser og injection. Redigert 18.Juli.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 18.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Takk for bra svar adeneo. Skjønner at det ikke er hensiktsmessig å marinisere en slik motor fra bunn av da, får mye annet også for en slik sum. Motoren bør være marinisert eller i værste fall kunne bruke en del av mariniserings-delene over på en annen motor. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 (redigert) Nå er det selvfølgelig mulig å få tak i ting billigere fra utlandet, finne alternative løsninger osv. men alt i alt lønner det seg som regel ikke å bygge en marinemotor fra bunnen av, da er det bedre å få tak i en havarert marinemotor og heller bytte blokk/topper og beholde mariniseringsutstyret, ettersom dette som regel blir billigere enn å gjøre det andre veien, hvorpå man har motoren og skal begynne å kjøpe mariniseringsytstyr. Selve motoren og motordelene er latterlig billig til en GM V8, mens marinisering fra Volvo Penta (eller andre merker) er latterlig dyrt. Redigert 18.Juli.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 18.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Ja, dette er nyttig info å ta med seg. Har ellers forstått der som dette er gode og driftsikkre motorer, som du også beskriver er forholdsvis rimelige i innkjøp. Selvfølgelig ett kjempe minus antar jeg, og det er forbruk. Noen som vet ca. hva den bruker på rolig gange og i marsjfart? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Forbruket er slett ikkje et kjempeminus. Bruker ikkje noe meir suppe pr hest dette enn noe annet. Det er bare det at man har så mange hester så forbrukspotensialet blir absolutt til stede ja om en lar de løpe fritt Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 19.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2011 Det er nok noe der ja, klarer kanskje å holde et normalt forbruk ved å kjøre deretter! Lurer på om det er forskjell på topplokkene fra bil og marine på disse motorene? Ville tro om motoren opprinnelig stammer fra en bil så har den mindre ventiler, og da også mindre effekt? Slik som gjelder for AQ130 motorene f.eks. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Med mindre du skal bygge en spesiell motor til en veldig rask båt er det standard ventilstørrelse som gjelder. 1,92 in og 1,5 ut. Det finnes forskjellige topplokk i handelen for performance-motorer både i stål og aluminium, med forskjellig brennkammervolum, større ventiler og kanaler og det finnes vippearmer med større giring. (1:1,5 er standard) Avhenging av applikasjonen brukes forskjellig innsugsmanifold, forgasseroppsett, kamaksel, stempler osv. Det du skal være oppmerksom på ved marinisering av en standard 350cid er i 1996 kom vortec-toppene. Boltmønsteret til innsuget er forskjellig fra tidligere topper, og innsuget på marinemotorer er forskjellig fra bil-innsug. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.