Alternes.. Startet 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 18.Juli.2011 Jeg må være verdens mest uheldigste når det kommer til vann i bensinen! først bilen, nå påhengern! Jeg har muligens fått et par dl vann i 22 l tanken min. når jeg kom ned til båten i dag var motoren vippet ned, hengelåsen på tankrommet åpen. det mistenkelige er at ingenting er borte. jeg fylte tanken før jeg forlot båten sist men jeg fyller den aldri helt full, når jeg åpnet tanken i dag rant det over når jeg åpnet tanklokket, dermed mistenker jeg at det er noen beduggede festival deltakere som har hatt det morro og fylt oppi noe lurium, sikkert vann. i så fall går det greit med kanskje 2-3 dl vann i 24 liter bensin??? burde jeg la være å ta sjansen og tømme tanken? Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Eureka Svart 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 tøm tanken...til nøds kan du jo bruke en del av det til gressklipperen dersom vannet ha lagt seg på bunnen og det er oljefri bensin til en 4-taktsmotor... :) Gambler aldri på dårlig bensin. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Tøm tanken med en gang, og fyll på ren bensin uten vann! Ikke noe poeng i å ødelegge motoren bare for å spare et par hundrelapper på skikkelig bensin.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lazyjack Svart 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Tøm tanken med en gang, og fyll på ren bensin uten vann! Ikke noe poeng i å ødelegge motoren bare for å spare et par hundrelapper på skikkelig bensin.... Nå ødelegges ikke motoren av vann i bensinen men stopper gjør den ganske sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 18.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 ja da tømmer jeg tanken, er vel bare dumt å risikere en motor til femten lapper for å spare noen hundre kan fort bli ulønnsomt! Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
P-S Svart 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Nå som tema er oppe. Et lignende tema.. Ressulterer sukker i tanken i havari, eller er dette en myte? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 hehe, den beryktede karamellen i mopedsylinderen :) ikke peiling. Du kan jo prøve. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 18.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 så hva er konklusjoenen?? er jo litt surt også å tømme en full tank når jeg ikke er helt sikker! men det er jo uansett et sjansespill Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
forskern Svart 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Et spørsmål til: Er det ikke slik at bensinen suges opp fra bunnen av tanken - og at evt vann samler seg der? Hvis Mercury lar tanken stå helt i ro, lar motoren gå på tomgang, ved kai, en times tid - vil ikke da evt vann ha blitt sugd gjennom systemet slik at han kan føle seg rimelig trygg hvis han reiser ut på fjorden etterpå? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Vann blir ikke sugd gjennom motoren. Den stopper så snart du får noen dråper vann i forgasseren. Så da har du plutselig vann i både motor og tank, og får ikke start igjen. Ikke så lurt... Tøm tanken over på bensinkanner, og hell forsiktig tilbake uten å ta med vannet på bunnen av kanna. Da berger du kanskje 90% av bensinen, og får vekk vannet... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jentorge Svart 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Bensin er betydelig lettere enn vann. Ca 0.7kg pr liter. Når man flyr fly med stempelmotor er det fast prosedyre å teste drivstoffet for vann etter hver tanking samt før første tur om morgenen. For å si det slik, man kaster ikke hundrevis av liter bensin, man drenerer tanken til det ikke lenger er vann i den. Ville ha satt tanken på skrå og sugd ut vannet på bunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Ekko_53 Svart Lørdag 14:17 Link til dette innlegget Svart Lørdag 14:17 (redigert) Fikk kjøpt elektrisk drivstoffpumpe på THansen - med utløpsrør, drevet på 2x1,5 Volts batteri dedikert for drivstoff. Men hvis jeg sugde opp vann nederst i tanken så slapp pumpa ut mesteparten av vannet tilbake i tanken - nå jeg slo den av. Testa brennbarhet på det jeg hadde sugd ut - og det brant litt for godt til å være vann. Fins andre stempel-baserte konstruksjoner beregnet på drivstoff for å skille ut vann? ps: Yamaha 10hk på alubåt. ps2: Hvor kvitte seg med gammelt drivstoff på miljømessig riktig måte i Salten. Iris/ Vikan ville ikke ha det, og heller ikke bensinstasjonen??⛽️ Redigert Lørdag 14:28 av Ekko_53 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart Lørdag 14:45 Link til dette innlegget Svart Lørdag 14:45 Ekko_53 skrev 25 minutter siden: Men hvis jeg sugde opp vann nederst i tanken så slapp pumpa ut mesteparten av vannet tilbake i tanken - nå jeg slo den av. Hvis du trekker pumpa litt opp fra bunn og fortsetter å suge litt når du er ferdig, så får du ut litt ren bensin, og det er ren bensin som renner tilbake vil jeg anta. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart Lørdag 15:44 Link til dette innlegget Svart Lørdag 15:44 Jeg bruker en bit bensinslange med pumpeblære på midten for å drenere slikt. Funker supert om det er en blære av bra kvalitet (feks scepter) , både til å suge opp mindre mengder på bunn eller full tømming. Plasser tanken som skal tømmes høyere enn mottaksbeholder, så fikser hevertprinsippet resten etter at du har fått i gang flowen med blæra Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
paxo Svart igår klokken 08:37 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:37 Når vannet er drenert ut, tilsetter du kondensfjerner eller en skvett rødsprit som emulgerer inn siste rest av vann. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart igår klokken 09:47 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:47 paxo skrev 1 time siden: Når vannet er drenert ut, tilsetter du kondensfjerner eller en skvett rødsprit som emulgerer inn siste rest av vann. Trodde at bensinen inneholdt nok sprit nå om dagen, så at det skulle være unødvendig å tilsette mer rødsprit i tillegg. Vel å merke seg hvis det er snakk om 95 oktan, og ikke "ren" 98 oktan. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart igår klokken 15:14 Link til dette innlegget Svart igår klokken 15:14 Tenkte ikke på 95okt. som aktuelt til annet enn bil (og snaut nok det). Den inneholder nok mer enn nok sprit og vann fra før av. Bruker kun 98 på alt av bensindrevet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.