Jump to content

vann i bensinen, går det greit?


Alternes..

Recommended Posts

Jeg må være verdens mest uheldigste når det kommer til vann i bensinen! først bilen, nå påhengern!

 

Jeg har muligens fått et par dl vann i 22 l tanken min.

når jeg kom ned til båten i dag var motoren vippet ned, hengelåsen på tankrommet åpen. det mistenkelige er at ingenting er borte. jeg fylte tanken før jeg forlot båten sist men jeg fyller den aldri helt full, når jeg åpnet tanken i dag rant det over når jeg åpnet tanklokket, dermed mistenker jeg at det er noen beduggede festival deltakere som har hatt det morro og fylt oppi noe lurium, sikkert vann.

 

i så fall går det greit med kanskje 2-3 dl vann i 24 liter bensin??? burde jeg la være å ta sjansen og tømme tanken?

KNS medlem

Link to post

Et spørsmål til:

Er det ikke slik at bensinen suges opp fra bunnen av tanken - og at evt vann samler seg der?

Hvis Mercury lar tanken stå helt i ro, lar motoren gå på tomgang, ved kai, en times tid - vil ikke da evt vann ha blitt sugd gjennom systemet slik at han kan føle seg rimelig trygg hvis han reiser ut på fjorden etterpå?

Link to post

Vann blir ikke sugd gjennom motoren. Den stopper så snart du får noen dråper vann i forgasseren. Så da har du plutselig vann i både motor og tank, og får ikke start igjen. Ikke så lurt...

 

Tøm tanken over på bensinkanner, og hell forsiktig tilbake uten å ta med vannet på bunnen av kanna. Da berger du kanskje 90% av bensinen, og får vekk vannet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Bensin er betydelig lettere enn vann. Ca 0.7kg pr liter. Når man flyr fly med stempelmotor er det fast prosedyre å teste drivstoffet for vann etter hver tanking samt før første tur om morgenen. For å si det slik, man kaster ikke hundrevis av liter bensin, man drenerer tanken til det ikke lenger er vann i den. Ville ha satt tanken på skrå og sugd ut vannet på bunnen.

Link to post
  • 14 år senere...

Fikk kjøpt elektrisk drivstoffpumpe på THansen - med utløpsrør, drevet på 2x1,5 Volts batteri dedikert for drivstoff.
Men hvis jeg sugde opp vann nederst i tanken så slapp pumpa ut mesteparten av vannet tilbake i tanken - nå jeg slo den av.


Testa brennbarhet på det jeg hadde sugd ut - og det brant litt for godt til å være vann.

 

Fins andre stempel-baserte konstruksjoner beregnet på drivstoff for å skille ut vann?

 

ps: Yamaha 10hk på alubåt.

ps2: Hvor kvitte seg med gammelt drivstoff på miljømessig riktig måte i Salten.
Iris/ Vikan ville ikke ha det,  og heller ikke bensinstasjonen??

 

IMG_4626.jpeg.6bd2ce8182f0397dfb6e5ffe89d392f4.jpeg

Redigert av Ekko_53 (see edit history)
Link to post

Jeg bruker en bit bensinslange med pumpeblære på midten for å drenere slikt.  Funker supert om det er en blære av bra kvalitet (feks scepter) , 
både til å suge opp mindre mengder på bunn eller full tømming.
Plasser tanken som skal tømmes høyere enn mottaksbeholder, så fikser hevertprinsippet resten etter at du har fått i gang flowen med blæra

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...