ter Startet 18.Juli.2011 Del på Facebook Startet 18.Juli.2011 Når motoren "går", går og sviver den som ei "klokke". Dvs, den liker ikke lavt turtall. Starten er problemet. Varm som kald. Har jeg fått sviv på den og slå av motoren, for så å starte den - stater den med en gang. Venter jeg noen minutter, blir den vanskelig. Pluggene ser greie ut, men for meg synes det som om pluggene ikke blir våte, eller "rå" - som jeg tenker at ville være vanlig om en kinner mye på starteren. Forgasserne er renset på merkeverksted, men uten virkning. Det er også slik at den ikke reagerer ved gasspådrag, dvs at den vil "daue" ut. Kan noen hjelpe?? Motoren er en 1996 modell, totakter. Sitér dette innlegget Link to post
dekksgutten Svart 18.Juli.2011 Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 Det virker som den får litt lite bensin,vær sikker på at choken virker. Prøv og juster mer bensinmengde(skrue på forgasser)dette må vel proffer gjøre om du har flere forgassere. Hva slags motor er det? Sitér dette innlegget [color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color][color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color] Link to post
dekksgutten Svart 18.Juli.2011 Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 Hvor mange hk(og forgassere) Sitér dette innlegget [color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color][color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color] Link to post
ter Svart 18.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 Beklager dårlig info, det er en Mercury 40 hk, 96 modell. Firesylindret. TO forgassere. Hvordan sjekke om shoken virker eller ikke? Hører at det kommer et "klikk" når jeg trykker inn shoken. Sitér dette innlegget Link to post
ter Svart 18.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 Vet noen hvor mange omdreininger blandingsskruen skal ut? Nå er den ca 1,5 omdreining ut. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 18.Juli.2011 Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 Klippet ifra manualen... Idle Mixture Screw Adjustment Place outboard in test tank or place boat and outboard in water. Preset carburetor idle mixture screw at 1-1/4 turns out from lightly seated position. Start outboard and allow to warm up to operating temperature. Place outboard in gear with engine running. Slowly turn idle mixture screw counter clockwise until the corresponding cylinders start to load up or fire unevenly due to an over-rich condition. Slowly turn idle mixture screw clockwise until the cylinders fire evenly and engine picks up speed. Continue turning screw clockwise until too lean a mixture is obtained (engine slows down and misfires). Set idle mixture screw at a point midway between TOO RICH and TOO LEAN. When in doubt, set slightly RICH rather than TOO LEAN. Do not adjust leaner than necessary to attain reasonable smooth idling. Too lean a setting is a major cause of hard starting. Kan også lønne seg med en rens av forgasser, blåse igjennom ALLE hull/dyser + sjekke flottør høyde og dyser . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
ter Svart 18.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 Takk for svar. Skal forsøke å justere litt på skruen. Hva tenker du om bensinpumpen? Kan det være noe her? Sitér dette innlegget Link to post
dekksgutten Svart 18.Juli.2011 Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 Du må ta av hetta og se når du choker den(vet ikke om du har el.eller manuell choke)altså skal et spjeld legge seg over luftinntaket på forgasseren(ene). Ellers må du prøve og justere som boka sier,tviler på at b.pumpa har streiket ettersom den går greit på høyt turtall.Virker som mager blanding på tomgang. Sitér dette innlegget [color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color][color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color] Link to post
ter Svart 19.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Har el-shoke. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Har Mercury noen gang laget en 4 sylindret 40 HK?? Ikke for å være bombastic, men sikker på det ikke er en 4 stroke (4-takter) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Har Mercury noen gang laget en 4 sylindret 40 HK?? Mercury har laget følgende 4 sylindrede motorer ( mulig noen er glemt... ) 30,35,40,45,50,65,80,85,100,115,125 hk Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
SeaRaymond Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Jøss...lærte jeg noe i dag også gitt, trodde classic fifty var den minste av de 4 sylindrede. 4 Sylindre på en 3 hk totakt påhengs er jo lit i overkant råflott da Sitér dette innlegget Link to post
fullfart Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 hvis menbranen i bensin pumpa er gåen går den dårlig på lave turtall, vanskelig å starte varm som kald. går best på full gass. ta av bensinpumpen er et lite hull på baksiden som pulstrykk fra veivhus kommer inn i. pump på blæra fra tanken med slangene på bensinpumpen, kommer det bensin ut bak er den gåen Sitér dette innlegget Link to post
ter Svart 20.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2011 Takker for all hjelp. Har justert blandingsskruen litt ut - gitt den litt mer bensin - og problemet ser ut til å være løst. TAKK! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.