Jump to content

Jabsco Macerator septikkpumpe går, men vil ikke tømme.


TB2855

Recommended Posts

Hei

Skulle tømme septiktanken i dag, og gjorde som jeg pleier, men der var liksom en ting som manglet,.......lukta, den var ikke der :confused::confused: Jeg kikket over ripa for å se etter "spor" men ingenting. Så motoren på pumpa gikk men den sugde ikke. Hva kan ha skjedd her? Er det noen som har hatt lignende problem?

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

kom det ikke luftbobbler heller ut i vannet?

 

dersom det kom mye luftbobbler og du har Waste-lokk for tømming med sugeslange, kan det være at lokket er utett og fuger falsk luft. DU vil da høre susing ved waste-lokket når pumpa jobber. Du oppnår da ikke det vakumet, lufttett utenom lufteslangen, som må til for at tømmepumpa skal klare å suge ut fra tanken...

 

-det er ihverfall en av mulighetene, ved siden av tett tank, tette slanger av urinsteinavleiring eller defekt impeller på pumpa.

 

lykke til, det er en koselig jobb. :) husk skikkelige oppvaskhansker.

Link to post
Share on other sites

Mulig der kom luft, men det er ikke så lett å se siden utløpet er over vann. Men er forberedt på en drittjobb ja.

Rekker ikke å gjøre det siden jeg reiser vekk i to uker i morgen. Så jeg pumpet tanken full av vann og hadde på litt ekstra sanitærvæske å håper på det beste :thumbsup::puke:

La merke til at når tanken var full rant det væske ut utløpet, altso rett gjennom pumpen, så innsuget er ikke tett, men det skal vel ikke være mulig at dette skal skje om pumpen er i orden???

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da er pumpen fikset å tanken tømt. Som dere ser av bildet så er det ikke mye igjen av impelleren.

Prøvde først å bestille dette med Maritim, men de kunne bare love minimum 2 veker bestilling.

Tenkte at det måtte vel kunne ordnest rasker og billigere. Etter litt leting på nettet bestilte jeg

rep. sett med Go2Marine i statene.

http://www.go2marine.com/product.do?no=49016F

 

Mottok delene etter 5 dager. :thumbsup::thumbsup:

 

toapump.jpg

Redigert av TB2855 (see edit history)

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Byttet samme sak i min båt rett etter jeg kjøpte båten, de tåler ikke tørrkjøring. Jeg slår av pumpen med en gang tanken er tom (10-20 sec fra jeg hører den surkler) og hadde ut impelleren nå etter 4 sesonger, så ut som ny enda så den satte jeg pent tilbake. Går helt sikkert fire nye år uten tørrkjøring. :yesnod:

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...