KaNi Startet 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 18.Juli.2011 Motor: Evinrude 25hk, 1994-mod, to-takt. Lang stamme. Båt: Rana Presteng, 16 fot. Trenger ny propell. Ser at det finnes flere å velge mellom. Hvilken diameter og stigning er det fornuftig å velge til denne motoren/båten? Vi er som regel to stk. i båten. Har en plastpropell som jeg eventuelt kan bruke, men dette anbefales kanskje ikke? (er disse som regel reservepropeller?) Den propellen jeg har nå er skadet og bøyd etter et lite sammenstøt med en stein, så det er nok fornuftig å pensjonere den. Kan noen gi noen tips, og gjerne også linker til noen aktuelle propeller. Takk. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Plastpropell har lavere virkningsgrad, mindre fart og økt forbruk. Hvis ikke hadde alle produsenter brukt plastpropell. men den er helt grei å ha i reserve. Hva er grunnen til at du vurderer en annen stigning enn den du hadde? For høyt/lavt turtall på maks? Problemer med å få båten i plan? Sitér dette innlegget Link to post
KaNi Svart 18.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Ok, da lar jeg plastsaken ligge :) Jeg vet ikke hvilken stigning den gamle har. Står dette på propellen, eller er det motoren som sier noe om dette? Jeg tenker jo at stigningen har noe med hvilken båt man har, og denne motoren er kjøpt brukt. Derfor antar jeg at stigningen som er i dag ikke nødvendigvis er den beste for den båten jeg har. Derfor tenkte jeg noen hadde en generell oppfatning av hvilken stigning som kunne være fornuftig til denne motoren og båten. Det er vel ikke så mange å velge mellom. Her er et lite utvalg: http://www.ostbatutstyr.no/index.php?side=butikk&kategori=47&subkategori=10&merke=Johnson+%2F+Evinrude Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 19.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2011 Om det var en std. propell som satt på vil den iallfall ikke være fullstendig feil på en sånn båt. Dimensjonen er støpt inn, enten på et av bladene eller på 'akslingen'. Winrace kan sikkert si noe på generelt grunnlag, men uten å vite hvilket turtall og fart du fikk med den gamle blir det vanskelig å være mer spesifikk. Kommer også an på hva man prioriterer, høyest mulig fart med én person ombord, eller lett å få i plan med tungt lastet båt. Sitér dette innlegget Link to post
KaNi Svart 19.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2011 Ok, Ingar. Takk for hjelpen :) Skal sjekke den gamle propellen når jeg kommer hjem. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.