Stein-Erik Startet 29.November.2004 Link til dette innlegget Startet 29.November.2004 Var nettopp nede og så til båten, og der lå den - litt trist - under noen desimeter med snø. Men ellers så den ut til å ha det bra. Ligger på vannet i boblehavn. Men ennå uten presenning - håper å få noen seilturer fremover. Så til spørsmålet: hva tjener/taper en ved å legge over presenning? Tåler ikke båten snø? Kan noe ta skade av frosset vann? Ikke vet jeg! Kom bare til å tenke på det! Ser jo at sprayhooden må børstes ren, men ellers? Kom gjerne med innspill!! SE Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 29.November.2004 Link til dette innlegget Svart 29.November.2004 Tja... Min filosofi er å dekke til båten dersom den ikke skal brukes. Da blir det lettere å fjerne snø ved å riste litt i en pressesning i forhold til å stå med spade. Snø og is kan nok virke litt skadelig dersom is får "sprenge" i forbindelse med vindusrammer og under skinner osv. På den annen side tror jeg ikke dette er noe stort problem. Tenkt på alt av fiskebåter som er i bruk hele året. På motorbåten vi hadde i familien var det aldri tale om noen pressening. Den lå ute hele året og snø ble måkket av med en plastspade. På forrige seilbåten hadde jeg pressening over det hele da denne ikke var i bruk om vinteren. Nåværende motorseiler har fått kalott og ikke burka i vinter. Har den minste pvc presseningen fra Biltema over bommen for å avlaste kallesjen. Resten av båten legger snøen seg på og jeg ser i grunnen ikke problemet. Litt vanskelig å gå på siden av båten når det ligger noen cm med is er det dog. På din båt hadde kanskje en liten sak over bom og cockpit vært lurt? Da hadde du spart sprayhood og instrumenter i cockpit samtidig som det går raskt å hekte ned pressesningen hvis du skal ut en tur. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 29.November.2004 Link til dette innlegget Svart 29.November.2004 Det er vel mer et spørsmål om slitasje en om båten tåler snø. Uten tildekking vil slitasjen være større ved vann som fryser og frostsprenger under lister, på teak, ved vinduer osv. gjennom hele vinteren Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.November.2004 Link til dette innlegget Svart 29.November.2004 Min forrige, "Sylfiden" Conqubin 38, lå ute i 9 vintre uten tildekking. Det meste den hadde var en plastpresenning som dekket over sprayhood'en. Aldri lekkasjer, ingen skader. Lå ikke engang i boblehavn. Vi hadde opp til 1/2 meter is, ingen problemer i det hele tatt. Hulda ligger nå udekket på 3. året. Jeg må bare ned og skuffe snø før jeg skal bruke den. Min kone og jeg var ute sist søndag en tur. 4 kuldegrader og sno fra nord, helt greit. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.November.2004 Link til dette innlegget Svart 29.November.2004 En fordel med presenning er i alle fall at snøen renner av... Noen desimeter med snø kan ha mye å si for stabiliteten, særlig hvis du får en regnskur attpåtil. Jeg prøver i alle fall å holde båten så fri for snø som mulig når den ligger utpå, har ikke lyst til å finne ut hvor mye den tåler før den tipper rundt.. Paranoid tanke kanskje, men jeg sover i alle fall bedre når jeg vet at jeg har gjort det jeg kan. :smiley: Men en seilbåt har vel sikkert bedre stabilitet i utgangspunktet enn snekka mi, så det er kanskje ikke direkte sammelignbart? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Suzuki Svart 29.November.2004 Link til dette innlegget Svart 29.November.2004 ikke engang en B32 velter av noen meter snø, sålenge den ligger i sjøen. Jeg tenkte å sette opp en pressenning fram til masta. Ikke for at skuta tar skade, men for at det blir lettere å jobbe nedi luker mm. uten et tonn snø i cockpit. Men første året lå Jokeren uten pressenning, Yamaha`en hadde ikke engang pressenning til ( lå i boble ) Men møkkete, det blir den. Spesielt der vi ligger.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Guest Maxi_87 Svart 29.November.2004 Link til dette innlegget Svart 29.November.2004 Jeg har bare pressening over båten akterfor masta. En kamerat nevnte at det ikke alltid var like greit med snø som smeltet og så skulle gjennom cockpitdreneringa. Han hadde en Maxi 77, og sa at det hadde vært et problem der da den lå i boblehavn. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 29.November.2004 Link til dette innlegget Svart 29.November.2004 Var nede og sjekket til båten dagen etter en kraftig snøbyge. Ligger på land med presenning. Viste seg at snøen/isen hadde lagt så mye vekt på kalesjestengene at de hadde blitt bøyd. Ikke hyggelig opplevelse. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 30.November.2004 Link til dette innlegget Svart 30.November.2004 Ligger i boblehavn med spesialsydd burka. Tror det er best for båten å dekke den til. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 30.November.2004 Link til dette innlegget Svart 30.November.2004 Ligger i boblehavn med spesialsydd burka. Tror det er best for båten å dekke den til. Du har teakdekk Lasse, og dette må / skal dekkes til. Plast er mere motstandsdyktig sånn sett, mindre porer der frost og kulde kan sprenge og herje.. Men det er liten tvil om at det er best å legge på pressenning, helst da av den tunge typen som ligger stille og ikke blåser ti helvete... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
pinnebaat Svart 30.November.2004 Link til dette innlegget Svart 30.November.2004 Det er også av betydning kor vindutsatt båtplassen er. Ligg båten med full "burka", vil vindfanget auke ein god del. Ligg på sjøen med presenning om vinteren, men føler det er på grensa pga det auka vindfanget. Korleis havna og førtøyngsforholda er, vil avgjere dette. (dette gjeld seilbåt der presenning blir lagt over bommen) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob Svart 30.November.2004 Link til dette innlegget Svart 30.November.2004 Hei Båten jeg har i dag ble levert med formsydde kalesjetrekk som kneppes på rundt vinduer. Brukte noen av disse til å stenge solen ute i sommer. Nå brukes de til å stenge fuktighet vekk fra vinduer og rammer, fungerer supert. For å ha en god lufting mellom vinduer og duk bruker jeg en liten isopor blokk pr. vindu. Det er vel akkurat rundt vinduer problemet med frostspregning og etterfølgende lekkasje oppstår. Kjappt på og av, toppen 2 min. Anbefales....... Garasje til noe så uvesentlig som bilen.........hva med tak over båten. Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 30.November.2004 Link til dette innlegget Svart 30.November.2004 ikke engang en B32 velter av noen meter snø, sålenge den ligger i sjøen. Suzuki Har hørt om en båttype som kalles B31, men B32 hva er det???? mvh Barsk II :confused: Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 30.November.2004 Link til dette innlegget Svart 30.November.2004 Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 30.November.2004 Link til dette innlegget Svart 30.November.2004 Hei For to år siden lå jeg i boblehavn m/"burka". Denne båste i stykker (2" alurør), og jeg måtte måke. I fjor lå jeg innendørs, kostet over 17k + mye arbeid med å bli kvitt duemøkk, og noen ergrelser til. I år ligger jeg i boblehavn for under 2k, og uten "burka". For mellomlegget kan jeg måke en god del snø. Først til våren vet jag hva som er den beste og billigste løsningen. mvh giver P.s. Jeg har teakdekk overalt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.November.2004 Link til dette innlegget Svart 30.November.2004 giver P.s. Jeg har teakdekk overalt. Tropiske tresorter tåler ikke at vannet fryser i treverket. Mahogany mye verre enn teak, sistnevnte trekker vel ikke så mye vann. I seilskutetiden lakket man teakdekkene (de som hadde det) når båten gikk i vinteropplag. Dette for at teaken ikke skulle fryse når den var klissvåt om vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.