Jump to content

hvordan sjekke om sirkulasjonspumpen fungerer på en AQ175A


Skjærgårdsjeppen

Recommended Posts

Fikk i fjor installert en ganske ny erstatningsmotor for min gamle AQ175A som ble tært bort dessverre. Den har ferskvannskjøling av motor og sjøvann av eksos og jeg fikk problemer etter et par uker. det endte med topp pakningsbytte og sommeren spolert dessverre (lang historie). når jeg har satt den på vannet nå og skulle innjustere den fikk jeg problemer med kjølingen der den kaster ferskvannet tilbake (ikke rundt i systemet) i varmeveksleren når motoren blir varm. Det kan virke som om det ikke sirkulerer og derfor koblet jeg bort termostathuset, og startet motoren men vannet som var i veksleren ville ikke forvinne inn i motoren og ut igjen der termostathuset er. Hvordan kan jeg sjekke at pumpen virker?

Link to post
Share on other sites

Ble litt usikker, men dette er vel den gamle 3.8 liters V6'ern til GM, og jeg håper du byttet den ut med en 4.3 liter istedet ?

 

Sirkulasjonspumpen sitter vel da midt foran på motoren med to ben inn til motoren, og hvis termostaten er tatt ut og det ikke kommer vann ut av åpningen er sirkulasjonspumpen sannsynligvis defekt, eller noe er tett, men så tett at det ikke kommer vann frem kan en ett år gammel motor umulig være.

 

Enkleste for å være sikker på at det er sirkulasjonspumpen, er å løsne litt på dynamoen, ta av reimen, og ta av pumpen. Den sitter bare i fire bolter, og bør være av på noen minutter, noe mer hvis varmeveksler eller lignende er i veien. Bak på pumpen er det et metall lokk som kan tas av for å sjekke hvordan impelleren inne i pumpen ser ut.

Link to post
Share on other sites

Ja satte inn 4,3L med elektronisk(MSD) tenning. da skal jeg forsøke å ta av pumpen i morgen å sjekke skovlene for har sterke mistanker til at den er gåen men hvorfor på en så ny motor og pumpe? Har byttet absolutt alt ved motorbytte slik at alt var nytt da og merket ikke noe til dette før topp pakningen røk mellom sylinder 2 og 4 uten kjøleproblem.

Går det og ta en vannslange f,eks å spyle inn i pumpen for å se om det går igjennom da eller vil skovlene stenge for dette?

Link to post
Share on other sites

Man har da noen gamle pumper til V6 liggende, så jeg vippet av lokket på en jeg fant liggende, og der så det slik ut.

 

 

img_27451.jpg

 

 

Nå så jeg først etterpå at dette er en vannpumpe til bil, og den har 1 1/4 tomme lengre ben, ikke rusfri aksel og andre lager, så helt lik som marine utgaven er den ikke.

Det er uansett god klaring rundt skovlehjulet til at vann skulle kunne passere, og selve skovlehjulet på denne var i metall, men jeg mener bestemt at jeg har sette disse med gummi impeller også.

Det er normalt slik at sjøvannspumpen er forholdsvis tett rundt impeller for å ikke suge luft, mens dette i grunn ikke er noe problem på sirkulasjonspumpen hvor det står vann hele tiden, og den skal i utgangspunktet bare sirkulere kjølevannet og trenger ikke være helt tett rundt impelleren.

 

Her er forøvrig et bilde jeg fant i en Volvo manual, og der er det helt klart brukt en annen type impeller, så det kan nok variere noe ?

pumpe2.jpg

 

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg åpnet pumpen i dag og den var helt fint i syrefast materialle slik at den virker slik den skal. Den ligner veldig på den som du fant i Volvo manualen, men fant ut at det er tett et eller annet sted mellom blokk,topp,manifoil. Det er åpning mellom pumpe og drenering i blokka men ikke via manifoilen mellom toppene. aner at det kan være en pakningsfeil eller at toppen ikke er gjort ren etter plansliping. skal igang med å ta den av men er det noen som har data på tiltrekkingsrekkefølge og moment på innsuget og eventuelt toppen(e).

Link to post
Share on other sites

Det er vanskelig å svare på hva som er tett, kan være alt fra at toppakningen som er montert feil, til at noe har satt seg fast i en kanal, du må nok demontere noe og forske litt på egen hånd til du finner synderen, men da er du i hvert fall på god vei til å finne ut hvor vannet stopper opp.

 

Momenter og montering kan jeg hjelpe deg litt på vei med :

 

 

Når man skrur motor er det ofte greit å legge til seg en vane å stramme momenter i tre omganger, og på topp og manifolder gjelder dette i særlig grad.

 

Først setter man i alle topplokksboltene og strammer disse omtrent fingerstramt med en pipe, slik at toppen ligger nedpå hele veien.

Deretter skal topplokksboltene kryss strammes, men på GM så er boltene satt i ett litt pussig mønster, så man pleier å stramme i en slags sirkel i stedet.

 

Momentet på topplokksboltene er 90nm, og da begynner vi på rundt 30nm, strammer alle boltene til dette momentet i den rekkefølgen som er vist på den fine tegningen min nedenfor.

Når aller er strammet til 30nm, så strammer vi alle til 60nm, i samme mønsteret, og til slutt skal alle strammes til 90 nm.

 

En ting som er viktig for å oppnå riktig moment er at boltene er smurt. Ta derfor litt motorolje på gjengene, jeg pleier å ha en liten kopp jeg dypper de i, og ta litt olje på fingeren som du er påpasselig med å stryke jevnt på undersiden av hodet til bolten slik at den sklir fint ned mot toppen, hvis ikke risikerer man at momentet blir for lite fordi boltene kan knipe i gjengene eller under boltehodene mot toppen.

Noen av topplokksboltene ender opp i kjølekanaler, så se nøye ned i hullene og finn de det gjelder. På disse bruker man IKKE olje på gjengene, men gjengetetning. Litt olje under hodet til bolten er fortsatt en fordel, men på disse boltene må gjengene tettes ellers blir det vannlekkasje.

v6trekktiltopp.gif

 

Manifoldene er forholdsvis rett frem, de strammes fra midten og utover til et totalt moment på 35nm, husk å dele momentet på rundt tre, først 10nm, så 20nm, og til slutt 35nm holder i massevis, og husk festet til dynamoen på de to fremste boltene på babord side. Metallsiden av pakningene skal forøvrig alltid ut mot manifolden.

 

Når innsuget skal på så er det veldig viktig å legge en god remse med flensetetning eller lignende på de korte flatene foran og bak på motoren, og litt ekstra godt i hjørnene for at det skal bli tett.

Det er normalt å stramme innsuget fra midten og utover, men Volvo anbefaler faktisk en liten annen fremgangsmåte, så får vi vel ta med den også.

Innsuget settes forsiktig ned på tetningsmassen i kantene mens man er påpasselig med at man treffer hullene til boltene, det er ikke noe særlig å bevege innsuget frem og tilbake og samtidig dra tetningsmassen utover, da blir det ikke tett.

Volvo anbefaler at innsuget strammes til med en skralle til sånn passe håndkraft ved å følge rekkefølgen på tegning #1, deretter strammes boltene til 47nm ved å følge rekkefølgen på tegning #2.

 

v6trekktilinnsug.gif

 

 

 

Ventildeksler strammes forsiktig til for at de ikke skal bli skjeve, og 10nm holder, start på den midterste bolten og ta de to ytterste til slutt, det er ikke nødvendig å dele opp momentet på så lave tiltrekkingsmoment.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette var helt supert, takk skal du ha. dette sparer meg for mye arbeidet og er litt enklere enn jeg fryktet også, nesten bare moro om det hadde vært hobby skruing og ikke ferie ras som kona sier. Særlig irriterende er dette da pakning ble byttet i fjor og i år skulle jeg nyte livet på sjøen og så kan det være en montasje/rengjørings feil (forskudterer litt angående feil). vel sånn er det og jeg (ikke kona) tar det med et smil for det er også litt moro å skru når en vet hva og hvordan. Båten ligger i båsen sin nå og er det tilrådelig å åpne den opp der eller bør den på land. tenker på vann gjennom bukkehornene. Ikke lett å få den opp nå for jeg må slepes til opplastingstedet og hjullasteren som tar de opp punkterte og ikke for å klage men det går ikke akkurat fort på den marinaen jeg er. Må vel regne et par uker før den blir fikset (om den blir det da).

Link to post
Share on other sites

Toppen på bukkehorn og risere skal stå over vannflaten så det skal ikke være noe problem å ta av toppene med båten på vannet.

Eventuelt hvis du er redd for bølger inn hekken eller lignende så finner du noe du kan proppe eksosrørene med, må da finnes noe på Biltema som kan brukes til noe slikt, men kommer ikke på noe i farten.

Link to post
Share on other sites

Har bestilt innsugspakninger og fikk dem i dag, jeg har ikke åpnet motoren ennå men skal gjøre det i morgen. jeg har et spørsmål om pakningen som har en metalltetting på den ene siden, skal den være der? jeg ville vel tro den tettet for kjølingen da eller? mistenker på forhånd at den ikke er fjernet ved topp pakningsbytte.imag0330.jpg

Link to post
Share on other sites

jeg leste på www.hotsixes.com om disse motoren og at det er på noen motorer blokkerte bakre hull (MPI motorer), om pakningen ble montert feil ville den hindre sirkulasjon og motoren overopphetes. men når jeg ser denne pakningen jeg har så vil den jo blokkere de fremste hullene uansett hvordan jeg vrir og vrenger på dem? må jeg flytte de sperringene da og hvorfor er de montert sånn i det hele tatt da. Jeg har en edelbrock preformer manifoil

edelbrock_innsugsmanifoil.jpg

Link to post
Share on other sites

Siste opdatering. Tok først en kompresjonstest før jeg startet og den var ok og det ga meg forhåpninger. Tok av innsuget og ganske så riktig som jeg antok så var pakningene lagt på feil.

imag0331.jpg

 

Satt på nye pakninger riktg vei og montert motoren sammen igjen og alt er helt fint slik det skal være, men en liten ting.

jeg la tenningen til 10 grader BTDC ved 600rpm som jeg skal og alt ser fint ut, når jeg belaster den litt rundt 2000-2500rpm den vil liksom ikke helt og fusker litt som om tenningen er feil. hva kan det være? Ser jeg feil på skalaen. Jeg bruker det fast monterte merket og finner 0 der, så justerer jeg slik at merket på "hjulet" stemmer med 10 det er vel riktg? motoren går veldig fint også der og reagerer raskt, noen tips....

Redigert av Nordkapp 22 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vanskelig å si noe om tenningsinstillingen på et ettermontert MSD system, det kan være en shunt som skal kortsluttes for slå av den elektroniske fortenningen eller noe lignende, eller det kan være at den skal justeres annerledes osv.

I utgangspunktet så er det vel normalt med 3-4 grader fortenning på tomgang, som skal øke til rundt 30 grader i overkant av 4000rpm, det bør i hvertfall ligge rundt det, så du kan prøve å sette litt mindre fortenning på tomgang, og se om det hjelper, og hvis du har bruksanvisningen til fordeleren så se om det står noe der om hvordan den skal justeres.

Det ligger sikkert bruksanvisninger på nett også, men ettersom det sikkert er flere typer MSD tenningssystemer så vet ikke jeg helt hvor jeg skal lete, og har heller ikke vært borti MSD mer enn kanskje ett par ganger på GM motorer i båt, men har vært borti en del MSD systemer på Porsche og GM V8 i bil, og på noen av disse er det bryter eller shunt for å slå av fortenningen, og da stilles fordeleren ganske på enkelt på null ved tomgang.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ut fra det jeg finner så er det bare en som leveres til båt hos MSD (men ikke helt sikker ).

msd_1.jpgmsd_2.jpg

 

Det er ingen justerings brytere, plugger el som jeg kan gjøre endringer med. Det eneste jeg har sett noe til er at det følger med noen fjærer som kan brukes for å få rett tenningskurve men finner liksom ikke ut av det så jeg har ikke rørt dette ennå.

Ut i fra det jeg klarer å finnne ut av videoene som er hos www.setyourtiming.com skal det være enkelt... men. Den virker riktig på tomgang for den går fint og reagerer fint ved gasspådrag men med belastning så endrer det seg og den er liksom ikke med uten om ved full gass da reagerer den fint (tror jeg).

 

Har vel forstått at jeg må gjøre noe med kurven osv men nå er jeg helt på jordet og til dette trenger jeg fysik hjelp med å justere dette. er det noen som kan hjelpe meg med dette?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

justert til riktig kurve, 10BTCD ved 600rpm og 34BTCD ved 4200rpm slik boken sier, smurt og den virker fint. kjørte faktisk omtrent 1t før den stoppet (slik i fjor) og fordeler er brent. Rotor er helt oppbrent og fordeler lokk skadet innvendig. Hva skjer??

Kan noen hjelpe meg med å finne ut av dette eller foreslå en annen elektronisk tenning som fungerer før ekteskapet også brenner opp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...