Kjetil1 Startet 19.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 19.Juli.2011 Kjøpte nylig et sett båtsportkart der de siste oppdateringene var fra aug 2010. Trodde slike kart var "ferskvare" og at kart som ikke var oppdatert på nesten ett år var for gamle og dermed ikke salgbare... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Poseidon Svart 19.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2011 Ja, sjøkart er "ferskvare", men de såkalte "båtsportkartene" er tydeligvis et unntak, selv om jeg ikke kan huske å ha sett noen av dem så ferske som 2010. De fleste av dem er nok datert tidlig på 2000-tall.... De grep også til en elegant nødløsning med å trykke følgende reservasjon på kartene: "Må ikke brukes til navigasjon!" Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Worry II Svart 19.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2011 (redigert) "Må ikke brukes til navigasjon!" Burde stå "Med forbehold om trykkfeil" også kanskje ? Redigert 19.Juli.2011 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2011 Ja, sjøkart er "ferskvare", men de såkalte "båtsportkartene" er tydeligvis et unntak Og hvor ofte oppdateres da sjøkartene i motsetning til de meget praktiske båtsportkartene for oss med liten båt og uten mulighet til store kartbord, og som du så nedlatende betegner som "såkalte"? Jeg synes jeg ser en fører sittende med en diger rull av et papir sjøkart i daycruiseren i 30 knop! Selv bruker jeg båtsportkart både i Norge og Sverige, selv om jeg hovedsakelig bruker C-map elektroniske kart på 11" kartplotteren. Skal forresten oppdatere kartbrikken til uken før ferien. Den gamle brikken er faktisk over to år gammel nå og moden for utskifting. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
forskern Svart 19.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2011 Jeg er selvsagt enig i utgangspunktet: Sjøkart er "ferskvare" og kan ha mangler hvis ikke de er oppdatert. Nye grunner kan ha blitt lagt inn, fyrkarakteristikker endret osv. Hvis man navigerer i yrkessammenheng så antar jeg det er lovpålagt å ha oppdaterte kart - hva enten det er gjort med pennerettelser eller nyinnkjøp. For egen del bruker jeg båtsportkartene i alle fall i 5-6 år, kanskje mer, før jeg skifter dem ut. Jeg synes ikke det er noe rimelig forhold mellom kostnadene ved nyinnkjøp og nytteverdi av endringer. Min bruk (dagseilaser) har riktignok ført til to-tre utilsiktede landkjenninger, men det var skvalpeskjær som VAR merket av, men som jeg ikke oppdaget i sjøkartet. Hadde vært nyttig å høre fra andre her på BP som har hatt erfaringer med at manglende oppdatering av sjøkart faktisk har ført til feilnavigasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 19.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2011 (redigert) Joda, karter er ferskvare. Det eldste papirkartet jeg har ombord er rettet til engang på 1980-tallet. Landheving/senking i sentrale områder er mindre enn mine grenser for forsiktig navigering. Om et merke forsvinner, eller et fyr slukker, så vet jeg uansett hvor jeg befinner meg i terrenget og på kartet. Man skal ikke bli for hysterisk heller. På den elektroniske fronten har jeg C-map fra 1997. Mine mest anvendelige båtsportkart over svenske vestkysten er fra 1994/1995. Vi skal ikke bli for hysteriske. Men karter er ferskvare, det er hva man betaler for, sånn i utgangspunktet. Hos meg har aldri manglende oppdateringer ført til feilnavigasjon. En gang var en stake nede på svenskekysten plassert på feil side av en grunnet. Da subbet jeg nedpå. Det er eneste gangen jeg har gått på grunn. Og en gang i sommer. En grunne ved Karingøn er merket med 2,5 meter (gjørme), der subbet jeg også innpå så vidt det var. Mudderet har vel lagt seg på etter hvert. Redigert 19.Juli.2011 av Jernbåten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 19.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2011 Jeg liker å ha både papir og digitale kart. Og jeg fant ut i helgen at jeg dro utfor kanten av digitalkartet. Det som står i slutter like før Stavanger... Så jeg må også ha ny brikke... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Mouche Svart 19.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2011 Jeg er selvsagt enig i utgangspunktet: Sjøkart er "ferskvare" og kan ha mangler hvis ikke de er oppdatert. Nye grunner kan ha blitt lagt inn, fyrkarakteristikker endret osv. Og for hvor stor andel av fritidsbåtflåten har dette en reell betydning? Jeg tipper 1%, hvis så mye. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Egil S Svart 19.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2011 (redigert) Produksjonen av båtsportkartene er privatisert. De trykkes hos Ugland IT-group som nå har byttet navn til Nordeca. De er således ikke offiselt godkjente kart til bruk for navigasjon. Når dette er sagt er det vel bare helt unntaksvis at båtsportkartene er skyld i ulykker og berøringer. For øvrig er det mange av kartene i hovedkartserien med siste trykningsdato tilbake i 2009/2010, så hvis man ønsker å være ordentlig oppdatert kommer du ikke utenom "Etterretninger for sjøfarende" (Efs). Redigert 19.Juli.2011 av Egil S (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Jeg har aldri hatt uhell pga feil i kartene..... Over årene har båtsportskartene i tiltagende grad blitt liggende i skapet, jeg sitter med kystkartet i fanget når vi går. Enig med Lars H at båtsportskartene i utgangspunktet er mer praktiske i forhold til manglende kartbord etc., (det er ikke plass til de større kartene hos meg heller) men jeg ser en fordel i å kunne rulle ut kartet og få det store overblikket. Men, fjernt være det fra meg å snakke nedsettende om båtsportskartene! Når jeg er på fisketur i nærmiljøet er det kartet jeg foretrekker, og det ligger klart selv om kartplotteren i og for seg gjør nytten. Men, som anerkjent nevrotiker er jeg sikker på at plotteren vil gå ad undas på det for meg verste tidspunkt! (Og da skal jeg ha et papirkart klart som reserveløsning, og benytte det sammen med den ekstra GPS'en som alltid er på) Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Kjetil1 Svart 20.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Grunnen til jeg spurte var om jeg trengte å gå tilbake til butikken og be om et "ferskere", men det er det tydeligvis ikke vits i. Var å kjøpte ny brikke til plotteren i dag. Kunne ikke få den brikken med kart over hele Norge pluss Svalbard, det var plotteren for gammel til . Så de har vel samme foreldelsesgrad som data hadde for noen år siden... Men jeg fikk Mandal-Førde til den nette sum av 2125,-... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Poseidon Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Når det gjelder "sjøkart som ferskvare" så er det ikke i første rekke sommerseilas i finværet som er noe problem. For som enkelte er inne på, så forandrer grunnene seg lite, og selv om det dukker opp noen broer, moloer og luftspenn så klarer man seg i dagslys med litt ekstra oppmerksomhet. Problemene kommer ved nattseilas, for der er forandringene tildels store. I enkelte perioder arbeider man ganske intenst med å sette opp nye merker, lanterner, lykter og driver flytting og omskjerming av gamle. Da kan det fort bli rimelig forvirrende hvis kartene er fra før den store omleggingen Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Lars H. Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Enig med deg Poseidon, men er det ingen her som vet hvor ofte sjøkartene og båtsportkartene oppdateres? C-map kartbrikkene oppdateres minst to ganger i året. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Capitaine Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 ...men er det ingen her som vet hvor ofte sjøkartene og båtsportkartene oppdateres? De offisielle papirkartene fra Statens Kartverk Sjø nytrykkes om lag hvert annet år, men nytrykningsdatoene kan variere avhengig av hvor mange rettelser det har vært, hvilke rettelser det er osv. Ved nytrykk av kart er likevel de gamle gyldige såfremt de er holdt oppdaterte ved hjelp av Etteretninger for sjøfarende(Efs) som kommer ut hver 14. dag. Er det snakk om store endringer for et område som dekkes av et sjøkart, eksempelvis ved ny sjøkartmåling, blir det som regel gitt ut en ny utgave av kartet over området. Det gamle kartet er da ugyldig og ikke lenger godkjent for navigasjon til tross for om det er oppdatert i henhold til Efs. Ved utgivelse av nytt sjøkart som kan omfatte et nytt dekningsområde for et allerede eksisterende kart, vil også det gamle kartet være ugyldig. Har man mye penger og/eller simpelthen ønsker å benytte oppdaterte papirkart og ikke selv ønsker å rette dem etter Efs, kan man kjøpe kart fra Print on Demand-tjenesten til Statens kartverk Sjø. Da får man oppdaterte papirkart hver 14. dag, og disse er fullt ut gyldige og offisielle. Båtsportkartene fra Nordeca(tidligere Igland UT Group) er stort sett fra 2010 og 2008(samt noen fra 2007). Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Problemene kommer ved nattseilas, for der er forandringene tildels store. I enkelte perioder arbeider man ganske intenst med å sette opp nye merker, lanterner, lykter og driver flytting og omskjerming av gamle. Da kan det fort bli rimelig forvirrende hvis kartene er fra før den store omleggingen Story: Jeg kom en sen høstkveld vest av Hvaler og entret inn mellom Missingen og Hvaler på vei mot Strømstad. Det en del år siden jeg hadde vært der om kvelden. Inne på svensk side er et et fyr som er utmerket å styre etter. Nå har det seg slik at Sverige har satt opp en drøss med vindmøller som alle har rødt, blinkende lys. Disse lysene blinker ikke i fase. Og sammen med et nytt byggefelt inne på land, så overdøver alle disse lysene fyret. Heldigvis kom fergen som går fra Strømstad til Sandefjord ut bak Gråhl. Da kunne jeg stikke ut kursen slik at jeg ikke skulle risikere å kjøre på noen staker med tilhørende grunner nord i Kosterfjorden. Engentilg hadde det ikke hjulpet med oppdaterte kart. Men det er litt flaut å innrømme at jeg ikke hadde koblet lyset på kompasset enda. Det var den dingsen som satte meg litt ut av 'sikker-navigering-modus' en periode. Man føler seg så himla hjelpeløs når man befinner seg midt i natte svarta, og ikke kan se noe som helst annet en flikkende, blendende lys. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.