Jump to content

Gjestehavner egnet for barnefamilier og andre som ønsker nattero

VannTro

Recommended Posts

Jeg synes det kunne være greit med en tråd hvor vi delte erfaring med hverandre om gjestehavner hvor det er egnet for de fleste av oss.

Det vil si gjestehavner hvor man har tilgang på trygg fortøyning, strøm, vann og RO om natten. Gjerne også havner hvor det er et godt tilbud til barna ved siden av dette.

Jeg vil gjerne begynne med stedet jeg først oppdaget i år, Østre Bolæren.

Dette er en godt beskyttet havn. Det er strøm og vann på bryggene og stedet har store gress sletter hvor barna kan utfolde seg. Litt ovenfor havna er det også fotballbane med mål.

Det finnes kiosk med begrenset utvalg samt restaurant om man ikke gidde å lage middag selv. På gress slettene ved havna er det satt opp border og stoler/benker, det er lagt ut små betongrør med rister på som folk kan benytte til grilling. Øya har en fantastisk utsikt over skjærgården om man går opp på toppen(ikke langt og vår 2-åring satt stor pris på turen) ved radarmasten.

Dette er jo et tidligere forsvarsanlegg som ble nedlagt i 2003-04 hvor bygningsmassen nå i stor grad benyttes som motell. Det er også 4 anløp med ferge om dagen(Flybåten-Rygge/Torp) slik at venner som skulle ønske å komme på besøk gjerne kan gjøre det på eget initiativ. Her er rutetabell. De kan da også selvsagt ligge på motellet om man ikke har plass om bord.

I denne havna ligger man nærmest i uthavn hva angår beliggenhet, men man har mye av komforten som hører en gjestehavn til grunnet strøm/vann/dusj/toaletter/kiosk/restaurant/trådløst internett.

Vi har en 4-5 overnattingsdøgn der i år og har til gode å oppleve bråk. Det er nok rett og slett ikke et sted man går om man ønsker å feste vilt og uhemmet. Selvfølgelig er det grilling og drikking på land, men av en karakter som ikke forstyrrer noen.

Informasjonsside for Østre Bolæren

Båtmagasinets repportasje fra Østre Bolæren

Anbefales på det varmeste !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Glimrende tråd :-) Syns Koster er et bra sted, flere strender, som det kan være manko på lengre nedover, og mange aktiviteter på land, som f.eks. sykkelutleie. Hotellet på Ekenäs har ofte utekonserter, men har aldri opplevd disse som plagsomme, og det er flere alternative havner å velge mellom også. Har man med egen jolle er sel-safari blant alle små-øyene syd for kosterøyene, ned mot Ursholmen, spennende. Selene er jo ofte enda mer nyskjerrige enn oss!

Bovallstrand - ikke det mest spennende stedet for barn kanskje, men man har ihvertfall et skikkelig havsbad. Poenget er at Bovallstrand har kun ett serveringssted, dette ligger på brygga, har fantastisk mat og sivilisert atmosfære. Resten av byen er veldig stille og rolig, så her kan mor og far faktisk få en voksenkveld uten alt spetakkel som vanligvis følger med.

Fjällbacka - her er det uteliv, så man behøver ikke ligge på de innerste gjesteplassene. Spennende turterreng hvor deler av Ronja Røverdatter ble spillt inn. Dype kløfter og klatresti opp på de høye bergene.

Smögen - ligg i Kungshamn isteden, ta ferga frem og tilbake til Smögen. Utvilsomt morsomt for unger å gå bryggelangs og se på livet på dagtid. Men det er vel ikke noe som er spesielt barnevennlig og tilrettelagt der. Dog mulig å besøke uten å utsette seg for alt bråket.

Väderöarna - et av de fineste stedene på svenskekysten synes jeg. Her er det som i Bovallstrand mulig for mor og far å nyte et godt måltid uten alt bråket som vanligvis følger med. Spennende for barna å klatre opp i fyret og se utsikten.

Tanumstrand og Grebbestad - både og, vil jeg si. Grebbestad har en fin badestrand, men også en del uteliv, så ligg på de ytterste plassene. Man kan jo også ligge på svai utafor stranda. Hvis badeværet uteblir kan hotellet på Tanumstrand være redningen. Her er det også minigolf og et fullstendig uanstendig utvalg av grilldresser på Sportshoppen. Og orntli golf, selvsagt, men det er vel neppe noe ungene jubler over.

Utfordringen er vel at en havn som er ypperlig for oss som legger opp ferien etter festivalene (unngår dem) den ene kvelden kan være totalt ubrukelig for oss den neste. Det ferskeste eksemplet er gårsdagens diskusjon med noen som i dag reiste videre til Færøy, for der hadde det alltid vært så fredelig. Vi traff den kvelden da det var tilbud på Pizza i den lokale restauranten. Et utall båter med mannskap væpnet med plastposer og fulle lommer ankom, festen gikk til sen morgen.

Vår erfaring er at regn og litt vind er ypperlig for natteroen (så lenge man er skikkelig fortøyd, og det er man)

Laholm

Vi traff den kvelden da det var tilbud på Pizza i den lokale restauranten. Et utall båter med mannskap væpnet med plastposer og fulle lommer ankom, festen gikk til sen morgen.

Er det mulig??? Må le ...

Jomfruland må vel med på lista her? Gjestehavna er rolig, var ihvertfall under vårt todagersopphold i fjor, gode turmuligheter, muligheter for riding mm. Hvorfor ikke ligge på Jomfruland og ta ferga inn hvis man vil til Kragerø?

Vi er på vei oppover svenskekysten nå og har hatt et par netter i Hunnebostrand. Der er det mulig å ligge på brygga litt sør for sentrum og gjestehavna, her er det noen gjesteplasser longside utenfor den ytterste brygga. Siden det nesten bare er faste plasser her, var det veldig rolig nattestid. I tillegg var det en liten lekeplass rett ved med trampoline osv. Ca 10 min å gå inn til sentrum, via en veldig strøken minigolf.

Ulempen her var havneavgiften, vi betalte 400 svenske for natta for 35 fot. Svogeren min med enda 10 føtter måtte ut med 500, det dyreste jeg har opplevd i år.

FInnholmen ved Risør mener jeg å ha hørt skryt om av noen vi møtte i sommer. Mener de sa det ble drevet av den lokale seilforeningen. Har ikke vært der, men stedet skal på lista over "må prøves".

Har nevnt det i en annen tråd, men Grimstad gjestehavn oppleves som det beste som er av bynære gjestehavner mellom Oslo og Kristiansand.

Her er det masse aktivitet i byen kombinert med sørlandsidyll og en havn hvor musikk fra andre båter og fyll ikke har vært observert av undertegnede gjennom i hvert fall 15 overnattingsdøgn. Stedet har alle fasiliteter med vask/dusj/toalett som blir vasket og holdt i meget renslig stand, chineese take away på brygga, kjøpesenter i umiddelbar nærhet, masse turmuligheter etc. Havnen ble også kåret til Norges beste av Båtmagasinet for noen år siden. Det er heller aldri mangel på strøm her.

Dessuten organiseres havnen via havnevakter som anviser enten fra brygga eller via vhf på kanal 12. Dette gjør at man får system på fortøyningen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Å lage en liste over havner som har ro, blir vel litt rart? Det er jo ikke havnene det er noe galt med? Bråkebøtter kan dukke opp hvor som helst. Ser jomfruland er nevnt. Vi måtte evakuere jomfruland en gang pga en røplegjeng som rigget seg til på brygga foran baugen vår med et gedigent musikkanlegg, og ja - det var folk i båt, og ikke folk fra land. Det er ingen nattevakt på Jomfrulnad, så der er det fritt fram.

Jeg vil ikke anbefale Jomfruland som havn for dem som vil ha nattero.

Jeg har også delt erfaring med Jomfruland. Det arrangeres musikkfestival der og det tror jeg er noe som fører til at noen oppfatter stedet som et sted man også kan arrangere sin egen "festival".

Jeg har i hvert fall notert meg følgende: Forsøk å unngå havner hvor det i løpet av sommeren arrangeres konserter. Det er der bråkebøttene kan komme til å dukke opp uansett om det er i eller utafor tiden for konserter.

Vel, da hadde jeg tydeligvis flaks da jeg var på Jomfruland. Ble visst tre netter og ikke to, som jeg skrev, også. Alle sammen rolige og fredelige. Styre unna musikkfestivaler er et meget godt tips, det var ingen festival der under vårt besøk. Opprettholder anbefalingen, men kan ikke gi noen garanti, selvfølgelig.

Hva med Nevlunghavn? Her er det jo noe uteliv, men kanskje ikke blant det værste? Hvis støynivået er levelig må det være glimrende for smårollinger som ikke trives på svaberg, iom. badestrendene i området? Har ikke vært der mye med båt, men inbiller meg at den værste rølpinga finner sted i Helgeroa (ironisk nok ...).

Et sted det er lenge siden jeg har vært(1996) er Verdens Ende. Her ble det vel bygget ut rundt 2005. Noen som kan dele erfaringer med/om Verdens Ende ?

Redigert av VannTro (see edit history)

Hvis badeværet uteblir kan hotellet på Tanumstrand være redningen. Her er det også minigolf og et fullstendig uanstendig utvalg av grilldresser på Sportshoppen. Og orntli golf, selvsagt, men det er vel neppe noe ungene jubler over.

Har fått noen kommentarer på denne, dog i en annen tråd, pussig nok. Må nok til en med liten presisering; Cluet for barna er altså badebasseng, hvor det går an å få duppa seg når nøden er stor. Evt. minigolf, dersom det appelerer. Forøvrig er det ikke ideelt, med restaurant på hotellet, afterbeachparty med live-musikk på ettermiddagene osv. Om det er noen trøst finner du sjelden østfold-snekka med diger bilstereo her blant alle golferne. Har faktisk søkt vær-tilflukt her noen ganger uten helt katastrofalt utfall. Men stilleste havna i Bohuslän er det ikke.

Jomfruland er en utmerket havn fra ca. 10 august og til rundt 1 juli.... i perioden i mellom er det stort sett bare tullinger der også... som ikke evner å vise hensyn til andre..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hva med Nevlunghavn? Her er det jo noe uteliv, men kanskje ikke blant det værste? Hvis støynivået er levelig må det være glimrende for smårollinger som ikke trives på svaberg, iom. badestrendene i området? Har ikke vært der mye med båt, men inbiller meg at den værste rølpinga finner sted i Helgeroa (ironisk nok ...).

Hva sier do om Helgeroa..vil do ha deg en på......!! Nei, her er en rolig havn med badestrand på sidene av havna, mulighet for krabbefiske for ungene og iskiosk på brygga. Hva mer kan en forlange?

Noen som kan dele erfaringer med/om Verdens Ende ?

Min absolutte favoritt gjestehavn på Vestfold kysten. Stort sett stille og rolig. Dårlig med grassletter i umiddelbar nærhet til havna. Mye fine svaberg, fjell og stier å gå tur på.

Fint med fiske plasser.

Basseng tilpasset handikapede. Rent vann, ikke noe problem å bade fra båtene selv inne i havna.

Restaurant/kafe som har en noget ustabil åpningstid. Samme med kiosken, så er den oppe så ikke.

Strøm, vann, toaletter, Dush(tror jeg).

Tilrette lagde grill plasser, men en kan også grille på stein moloen.

Forholdsvis rimelig havne leie. 180,- for båter under 40 fot inkl strøm.

Negativt: Ligger uti havgapet, derfor ofte vind, men du ligger trygt. Ikke noe svell inne i havna. Muligens noe svell ved den nye flytebryggen som skiller fiskehavna fra gjestehavna, ved kraftig østlig vind.

Litt dårlig ankerfeste, derfor ved kraftig nordlig vind legg anker langt ut om du fortøyer mot steinmoloen.

Sola forsvinner tidlig for dem som ligger inne ved brygga vest i havna.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

...Hotellet på Ekenäs har ofte utekonserter, men har aldri opplevd disse som plagsomme, og ...

Väderöarna - et av de fineste stedene på svenskekysten synes jeg. Her er det som i Bovallstrand mulig for mor og far å nyte et godt måltid uten alt bråket som vanligvis følger med....

Å lage en liste over havner som har ro, blir vel litt rart? Det er jo ikke havnene det er noe galt med? Bråkebøtter kan dukke opp hvor som helst...

Enig med Bliss. Ekenäs og Vaderøarna utgjør stedene for to av de fire mest mest bråkete overnattingene jeg har opplevd (de to andre er Kragerø og Smögen). Det betyr ikke at det er slik hver gang, langt i fra, men alt avhenger altså av de som mer eller mindre tilfeldig dukker opp på samme sted som deg. Sånn sett er vel min erfaring at de typiske mindre uthavnene er støymessig de safe'este. Men da er vi jo ikke lenger på "gjestehavner", som tråden skal handle om...

Ellers et annet råd, riktignok fra noen år tilbake siden barna mine ikke lenger er barn men ungdom: I stedet for "Demp deg for f...!", så "bruk" barna. Spør høflig om de kan dempe seg noe fordi barna får ikke sove. Eller spør om de kan dempe/moderere språkbruken noe (rett før slåsskamp i nabobåten) for det er så dumt at barna (som egentlig prøver å sove) skal høre/lære alle de stygge banneordene. Denne "taktikken" brukte jeg med hell noen ganger (ikke nødvendig så ofte, heldigvis), selv om barna sov godt som bare det ;-) Meget effektiv, det er pussig hvordan selv det mest brautende og bråkeste bølla mykner når det er snakk om småbarn - mener å huske det fungerte fullt ut hver gang. Mulig egoismen og "gi f..."-holdningen har utviklet seg videre de siste årene (mange mener jo det), men strategien er verdt et forsøk fortsatt mener jeg.

Redigert av Ronald (see edit history)

Enig med Bliss. Ekenäs og Vaderøarna utgjør stedene for to av de fire mest mest bråkete overnattingene jeg har opplevd (de to andre er Kragerø og Smögen). Det betyr ikke at det er slik hver gang, langt i fra, men alt avhenger altså av de som mer eller mindre tilfeldig dukker opp på samme sted som deg. Sånn sett er vel min erfaring at de typiske mindre uthavnene er støymessig de safe'este. Men da er vi jo ikke lenger på "gjestehavner", som tråden skal handle om...

Uthavn kan være fint med barn, syns jeg også. Men mange ønsker god tilgang på vann (det har man ikke på Koster, forresten), strøm og andre bekvemmeligheter.

Pussig at vi har så ulike erfaringer med Koster og Väderöarna. Men ja, det er serveringssteder begge steder. Koster er ikke nødvendigvis dørgende stille, det er jo et veldig populært sted med veldig mye liv. Mener det som er av støy og ståk veies opp av alle aktivitetsmmulighetene der, samt at det er lett for ungene å komme i kontakt med andre krabbefiskere osv. Det er også - som allerede nevnt - flere alternative havner, Ekenäs er ikke den roligste av disse.

På Väderöarna har jeg ikke opplevd bråk, og det er definitivt en havn hvor det ikke bør være rom for det heller. Men også der er det musikk-arrangementer på brygga, noen ganger. Alternative plasser fins, selv om disse bærer mer preg av uthavn.

For min del veier aktivitetstilbudet litt opp for det jeg opplever som moderat kveldsstøy i havna som f.eks. på Koster, men så har alltid datteren min hatt et godt sovehjerte. Nå er jo tema i tråden nattero, så en del av forslagene mine er kanskje malplassert, men mitt behov har alltid vært en kombinasjon av moderat nattero og mulighet for aktiviteter på dagtid.

Forøvrig er jeg veldig uenig med både deg og Bliss, ja, bråkebøttene *kan* dukke opp hvor som helst, men de har *definitivt* en tendens til å samles enkelte steder.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...