Frøken Fryd Startet 19.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 19.Juli.2011 Pumpen har virket tidligere i "sommer" men sluttet nå å virke, jeg åpnet den opp og fant en impeller som manglet litt gummi. Byttet denne med den virker forsatt ikke. Forsøkte å stake opp mellom utløp og pumpe og mellom pumpe og tank. Etter å staket til tanken kom den noe lukt og jeg antok det var åpnet, jeg helte også en halv bøtte med vann nedi slangen og den tok unna, vil anta det er åpent der nå. Men pumpen tar forsatt ikke. Når jeg holder forann den virker det ikke som det er så mye vakuum at det gjør noe, pakningene er de samme gamle. Er de selvsugende disse pumpene? Den er montert 40-50cm over bunnen på tanken og det har virket i 5 år før. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 19.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2011 Heisann FF ! Hadde akkurat samme problem med samme pumpe! Hos meg er selve pumpen plassert under tankbunnen og med en U-slange opp til tanktopp som er påkoblet et sugerør som stikker ned til bunnen. Det betyr at pumpen må suge væsken opp fra tanken og deretter er det "nedoverbakke" til pumpen. Ved hver tømming måtte jeg demontere slange fra sugerør, fylle den med vann ned til pumpen, åpne overbord ventil, og deretter starte pumpen. Virket hver gang, men fy så tungvint!! Løsningen ble å montere en ny "billigpumpe" med kvarte kapasiteten. Overhalte den gamle Jabsco pumpen. Ved renjøring, skifte av impeller og simmering, samt nye pakninger. Ligger nå i påvente av at "billig-pumpa" skal svikte ! I ditt tilfelle har jeg villet sjekke akseltetningen (simmeringen). I mitt tilfelle var denne gåen. Fjæren i simmeringen var bl.a. rustet i filler. Skiftet til ny simmering med ny syrefast fjær. Har ikke fått sjekka pumpa, men regner med den er OK ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Frøken Fryd Svart 19.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2011 (redigert) Simmering ja, det har ikke jeg funnet i min pumpe Hvor sitter disse tetningene? Jeg kjenner ingen vakuumeffekt når jeg holder foran hullet på platen som dekker impelleren. Redigert 19.Juli.2011 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 19.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2011 Det er en stund siden jeg gjorde denne jobben, men mener at simmeringen lå på aksel inn mot motor !?!? PS! For å få sug så er det svært viktig at plate (pos.6) er montert riktig i forhold til pumpehus! Dessuten at pakningene (pos.7) ikke er for tykke noe som vil medføre aksial slark mellom impeller og platene (pos.6 og 9) Har du benyttet originalt renoveringssett eller bare skiftet impeller? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Frøken Fryd Svart 19.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2011 Kun skiftet impeller så pakningene er de samme, tynne brune papirpakninger, de er hele men ganske stive. Kan ikke huske å se noe pakning rundt akslingen hverken over eller under impeller. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 19.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2011 Har du prøvet å løsne skruene i enden på pumpa. Jeg åpnet min for å sjekke den, da motoren gikk, men pumpet ikke, helte vann inn i den, men nei. Så løsnet jeg mutterene (skruene) i enden bittelitte grann, så pumpet den som et uvær. Strammet forsiktig, den funker nå. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Frøken Fryd Svart 19.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2011 Man kan se akslingen gå rundt på toppen av pumpen så den saken er klar. Jeg løp på butikken og kjøpte en ny lik pumpe med annet navn, skal forsøke den når mørket legger seg her Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 24.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Den nye virket og den gamle er kastet, hjelper ikke så mye for de som vil fikse sin egen da. Men sånn er det når man er på ferie, da er det enkle det beste. Pumpen kostet rett over 700,- så da var det ikke noe å lure på... Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 25.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2011 Nei, sånn dritt er ikke noe å spare på. Hadde en Jabsco som kostet rundt 3 tusen i over 10 år uten et knyst, men den makne jeg satt inn i neste båt gikk til h... etter bare 2-3 år. Den begynte plutselig å suge luft fordi skruene var irret i stykker. Spørs om ikke Jabsco har senket kvaliteten. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 25.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2011 ................ Løsningen ble å montere en ny "billigpumpe" med kvarte kapasiteten. ................... Den nye virket og den gamle er kastet, hjelper ikke så mye for de som vil fikse sin egen da. .............. da er det enkle det beste. Pumpen kostet rett over 700,- så da var det ikke noe å lure på... Du valgte samme løsning som meg ser jeg. Er forøvrig enig i ditt resonnement! Du vil nok merke forskjellen på kapasiteten, men skitt, bare man klarer å kvitte seg med møkka så er vel ferien redda formoder jeg!! Ha en fortreffelig båtferie uten for store tekniske utfordringer ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Frøken Fryd Svart 25.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2011 Den nye kaster driten lengre ut fra skutesiden enn den gamle så jeg vil tro kapasiteten er god nok. De ville pushe på meg en dyrere pumpe til flere laken men jeg sa det rett ut til de at det var bare drittpumper alt sammen så jeg tok den billigeste Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 25.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2011 Den nye kaster driten lengre ut fra skutesiden enn den gamle så jeg vil tro kapasiteten er god nok. ..... .... men jeg sa det rett ut til de at det var bare drittpumper alt sammen så jeg tok den billigeste Spyles dritten ut over vannlinja ??? Da må du vel ned med toalettpapir å tørke hullet etter tømming før ankomst havn?? Når det gjelder kapasitet: Min gamle Jabsco Macerator (kr.2500,-) var oppgitt til 48 ltr/min. Min nye billige TMC (kr.900,-) til 10 ltr/min. Men den gjør nytta den også! Kjedelig å "brenne inne" med full septik man ikke blir kvitt!! Iallefall, fortsatt god båtferie!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Frøken Fryd Svart 26.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 Ja den sitter like over vannlinjen, ikke spør meg hvorfor. Men det er ikke verre enn at vannet vasker rent når man går, tømmer alltid like etter avgang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.