Jump to content

Fr fra tmd 40 til tamd 40, må dimensjon på sjøvannsinntak økes?

tom-ba

Recommended Posts

Hei båtvenner, jeg bytter motor i båten min fra tmd 40 til tamd 40 og i den forbindelse lurer jeg på om jeg må øke dimensjonen på vanninntaket?

Det sitter større impellerpumpe med større slangekopling på den nye motoren ca 42mm.

Det gamle inntaket er på 1" eller 1 1/4".

motoren er på ca 160 hk for de som ikke kjenner den.

Hvordan størrelse har dere på inntaket?

Hva setter jeg inn messing eller syrefast? det har vært messing i 20 år og det ser ut som nytt, er det da noen grunn til å bruke noe annet?

Om det er nødvendig eller ei med større sjøvannsinntak skal jeg ikke svare på siden det krever en litt nøyaktigere beregning, men noen tanker om saken har jeg selvsagt. Generelt så vil jeg si at sjøvannsinntaket ikke bør være mindre enn sugseiden på pumpen. Dette for å minimalisere motstanden på sugesiden.  :yesnod:

I industrien er det ikke uvanlig at vi dimensjonerer røret på sugesiden en dimensjon eller to større enn selve stussen på pumpa. Dette er gjerne designet slik for at tapet på sugesiden skal bli minst mulig. Ved mindre dimensjon, gir større væskehastighet som igjen leder til større strømningstap. Vår venn Bernoulli har jo som kjent satt opp en fin og annerkjent sammenheng mellom dette forholdet for noen eller var det mange år siden  :rolleyes:

På bakgrunn av dette så ville jeg skiftet sjøvannsinntaket, men om det er nødvendig??. Ja det kan ikke jeg si noe om, det kreves som sagt en noe grundigere beregning. Jeg kan gjøre den, men trenger nok noe mere input og mere tid(som jeg ikke har) :nonod:.

Messing fungerer helt fint i sjøvann, det har du jo selv egen erfaring med etter 20år, slik du kan nok spare deg for de ekstra kronene syrefast koster. :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Man må heller ikke se seg blind på diamtrene. Hvis man begynner å regne litt på hydraulisk motstand så viser det seg fort at en slange som ligger litt i knekker, en sluseventil og litt mer dill-dall   -   det gjør mye større utslag i strømningsmotstanden enn om man går en dimensjon opp eller ned på diameteren.

Altså: med korte og rette strekk, med få eller ingen restriksjoner, så er nok sannsynligheten stor for at det holder uten endring.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

For en impellerpumpe er det viktigste for levetiden å ha minimalt sugetrykk. Du har vel gjerne "impellerlevetidserfaring" fra den gamle motoren. Om pumpa er like stor på nyemotoren og den gamle lever i mange år er der ikke behov for å gjøre noe. Om du måtte skifte impeller hvert år er det høyst sannsynlig for stort sugetrykk (undertrykk) som er årsaken og da bør du øke dimensjon på inntak/slanger på sugesiden. På trykksiden betyr det svært lite for levetiden om der er trykk.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Takker for tilbakemeldinger, jeg setter inn et inntak på 1,5" da skulle jeg iallefall være på den sikre siden, samt at da er inntak og kran nytt!

Sydvesten  :yesnod: og synes dette virker fornuftig.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

• 8 år senere...

Hei, jeg driver for øyeblikket og skifter sjøvannsinntakene til mine (2stk) TAMD63P. Jeg har valgt å gå for Marelon kompositt inntakk og ventiler, men ser nå til min forundring at 2" ventilene jeg har kjøpt faktisk har en indre diameter på ca 42mm???
Holder dette på mine TAMD63 motorer? Inntakene på sjøvannsfilterene er også 42mm, så antar dette går greit!??
Noen som har prøvd?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...