Jump to content

Preventer

GeirKS

Recommended Posts

Her har du den rimeligste sorten.

http://images.sailnet.com/dutchman/boombra...ake/bbindex.htm

Det finnes også en fransk utgave,  som ligger nesten dobbelt i pris.

Det er de jeg vet om.

Er du "fingernem"  så kan nok denne også lages sjøl. :seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Det verkar som Boombrake går på friksjon så att du måste justere,

skruve åt den i hård vind!

men jag tycker den 'er i vegen' om man skall opp på dekk, har man jackstay liggende

på dekk så måste man ju krype under den (boombrake linen alltså!)!

jag skulle vilja ha något mer permanent, som ikke er i vegen men snabbt går att

'tighte åt'

har hitills bare kjört hel-manuelle preventer system!

S/Y Gunga Din

Det enkleste (og billigste) lager du selv. Et 10 mm tau festet i rekka omtrent ved vantene. opp til en blokk på bommen (ved festet for skjøtet) og ned igjen til rekka før det går akterover til en cleat ved cockpit. Dette fungerte fint over Atlanteren, og det reddet opptil flere potensielt livsfarlige skallebanker. Festet i bommen er kanskje det mest utsatte. Jeg måtte bytte ut versjon 1 med en litt kraftigere utgave etter en stund.

Preventeren er fin hvis det er lite vind også. Spesielt ved mye sjø står bommen og slår fra side til side. Da er det kjekt å stramme opp preventeren.

Ulempen med denne varianten av preventer i forhold til en "boom brake" er at man må huske å løse den ut når man skal slå/jibbe. I lite vind er den også kjekk å bruke for å bremse bommen i en jibb istedenfor å trekke inn skjøtet.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Det enkleste (og billigste) lager du selv. Et 10 mm tau festet i rekka omtrent ved vantene. opp til en blokk på bommen (ved festet for skjøtet) og ned igjen til rekka før det går akterover til en cleat ved cockpit. Dette fungerte fint over Atlanteren, og det reddet opptil flere potensielt livsfarlige skallebanker. Festet i bommen er kanskje det mest utsatte. Jeg måtte bytte ut versjon 1 med en litt kraftigere utgave etter en stund.

Planen var nettopp å unngå (unødig) skallebank...

Men hvordan gjør du det hvis du skal jibbe? Da flytter du tauet (preventeren) til andre siden manuelt?

Geir

:yesnod:

ja enten det ellerom det varit lungt väder så har jag bare gjort fast i fören eller i sett

sidovant!

Jeg har mine montert permanent. Det er selvfølgelig en ekstra line å snuble i på dekk. Men hvis det blåser mye blir den jo montert likevel, og det er da det eventuelt vil være et problem at du snubler. I lite vind utgjør den ikke noe problem der den ligger.

Jeg er skeptisk til å feste ting i vantene. Røstjern er styrkemessig designet for krefter i lengderetningen. Spring/fortøyninger eller preventer festet i vantrøstjern er fyfy ombord hos meg.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

• 10 måneder senere...
  • 1 år senere...

Har ikke oktoberutgaven jeg, men kan du gi et kort resyme fre artikkelen. Går ut fra at det er dette som er Walder Boombrake. Er ikke noe å si på prisen i allefall, de vet hva de skal ha for denne lille duppedingsen. 500 Euro men inkludert frakt da.... og når Fru Halvorsen har tatt sin del så koster den 625 Euro eller drøye 5000 kroner.

Jeg ser også nytteverdien i en slik bombrems etter et par høyst ufrivillige jibber i høst, noe som ga meg en "aha" opplevelse og litt brattere læringskurve enn planlagt.

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...