GeirKS Startet 30.November.2004 Del på Facebook Startet 30.November.2004 Er det noen som har tips til hvordan man kan rigge til et mer eller mindre permanent system til preventer med på en noenlunde enkel måte? Jeg ser at enkelte anbefaler "boom-brake", hvordan virker denne? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 30.November.2004 Del på Facebook Svart 30.November.2004 Her har du den rimeligste sorten. http://images.sailnet.com/dutchman/boombra...ake/bbindex.htm Det finnes også en fransk utgave, som ligger nesten dobbelt i pris. Det er de jeg vet om. Er du "fingernem" så kan nok denne også lages sjøl. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
GeirKS Svart 30.November.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2004 Har du noen erfaring med bruken av en slik? Geir Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.November.2004 Del på Facebook Svart 30.November.2004 Det verkar som Boombrake går på friksjon så att du måste justere, skruve åt den i hård vind! men jag tycker den 'er i vegen' om man skall opp på dekk, har man jackstay liggende på dekk så måste man ju krype under den (boombrake linen alltså!)! jag skulle vilja ha något mer permanent, som ikke er i vegen men snabbt går att 'tighte åt' har hitills bare kjört hel-manuelle preventer system! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
GeirKS Svart 30.November.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2004 Hvordan har du gjort det når du har kjørt "hel-manuell" da? Har hatt en (kaste)blokk forut et sted, en på hver side? Og selve tauet tilbake til cockpit? Geir Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 30.November.2004 Del på Facebook Svart 30.November.2004 Det enkleste (og billigste) lager du selv. Et 10 mm tau festet i rekka omtrent ved vantene. opp til en blokk på bommen (ved festet for skjøtet) og ned igjen til rekka før det går akterover til en cleat ved cockpit. Dette fungerte fint over Atlanteren, og det reddet opptil flere potensielt livsfarlige skallebanker. Festet i bommen er kanskje det mest utsatte. Jeg måtte bytte ut versjon 1 med en litt kraftigere utgave etter en stund. Preventeren er fin hvis det er lite vind også. Spesielt ved mye sjø står bommen og slår fra side til side. Da er det kjekt å stramme opp preventeren. Ulempen med denne varianten av preventer i forhold til en "boom brake" er at man må huske å løse den ut når man skal slå/jibbe. I lite vind er den også kjekk å bruke for å bremse bommen i en jibb istedenfor å trekke inn skjøtet. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
GeirKS Svart 30.November.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2004 Det verkar som Boombrake går på friksjon så att du måste justere, skruve åt den i hård vind! Det holder med å stramme lina line som går tvers av båten, slik jeg forstod det. Den kan føres tilbake til cockpit. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.November.2004 Del på Facebook Svart 30.November.2004 Hvordan har du gjort det når du har kjørt "hel-manuell" da? Har hatt en (kaste)blokk forut et sted, en på hver side? Og selve tauet tilbake til cockpit? Geir ja enten det ellerom det varit lungt väder så har jag bare gjort fast i fören eller i sett sidovant! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
GeirKS Svart 30.November.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2004 Det enkleste (og billigste) lager du selv. Et 10 mm tau festet i rekka omtrent ved vantene. opp til en blokk på bommen (ved festet for skjøtet) og ned igjen til rekka før det går akterover til en cleat ved cockpit. Dette fungerte fint over Atlanteren, og det reddet opptil flere potensielt livsfarlige skallebanker. Festet i bommen er kanskje det mest utsatte. Jeg måtte bytte ut versjon 1 med en litt kraftigere utgave etter en stund. Planen var nettopp å unngå (unødig) skallebank... Men hvordan gjør du det hvis du skal jibbe? Da flytter du tauet (preventeren) til andre siden manuelt? Geir Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 30.November.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2004 ja enten det ellerom det varit lungt väder så har jag bare gjort fast i fören eller i sett sidovant! Det er jo den metoden jeg også har brukt til nå, men den er litt tungvint å rigge til, og dermed så blir det ikke gjort hvis været er noenlunde pent og turen noenlunde kort Geir Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.November.2004 Del på Facebook Svart 30.November.2004 helt sannt, egentligen bare i riktigt lungt väder när bommen kaster fram o tilbake av vågor o dyning! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Herman Svart 30.November.2004 Del på Facebook Svart 30.November.2004 ja enten det ellerom det varit lungt väder så har jag bare gjort fast i fören eller i sett sidovant! Jeg har mine montert permanent. Det er selvfølgelig en ekstra line å snuble i på dekk. Men hvis det blåser mye blir den jo montert likevel, og det er da det eventuelt vil være et problem at du snubler. I lite vind utgjør den ikke noe problem der den ligger. Jeg er skeptisk til å feste ting i vantene. Røstjern er styrkemessig designet for krefter i lengderetningen. Spring/fortøyninger eller preventer festet i vantrøstjern er fyfy ombord hos meg. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Gunga Din Svart 30.November.2004 Del på Facebook Svart 30.November.2004 håller med deg fullstendigt, gillar heller ikke o ha en belastning sidledes i vant ! har du använt boombraken, er den bra? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Herman Svart 30.November.2004 Del på Facebook Svart 30.November.2004 Boom brake har jeg aldri prøvd. Den er sikkert bra, men den krever vedlikehold, og den koster noen kroner, så jeg har holdt meg til DIY og KISS. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
371 Svart 23.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2005 Se www.nemoboat.no. Sitér dette innlegget Link to post
UnnaMed Svart 29.Desember.2006 Del på Facebook Svart 29.Desember.2006 Ser i Yachting Monthly for oktober en kort beskrivelse av Walder Boombrake. Jeg savner et bra preventersystem. Er det noen som har erfaring med denne? Ønsker forøvrig godt nytt år til alle brukere av BP. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 30.Desember.2006 Del på Facebook Svart 30.Desember.2006 (redigert) Har ikke oktoberutgaven jeg, men kan du gi et kort resyme fre artikkelen. Går ut fra at det er dette som er Walder Boombrake. Er ikke noe å si på prisen i allefall, de vet hva de skal ha for denne lille duppedingsen. 500 Euro men inkludert frakt da.... og når Fru Halvorsen har tatt sin del så koster den 625 Euro eller drøye 5000 kroner. Jeg ser også nytteverdien i en slik bombrems etter et par høyst ufrivillige jibber i høst, noe som ga meg en "aha" opplevelse og litt brattere læringskurve enn planlagt. Redigert 30.Desember.2006 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
OT-flyktning Svart 30.Desember.2006 Del på Facebook Svart 30.Desember.2006 Tråden ble slått sammen med en tidligere tråd om samme sak. Sitér dette innlegget Link to post
ole-2 Svart 30.Desember.2006 Del på Facebook Svart 30.Desember.2006 Hvis du har rekkelist med hull, kan du jo bare bruke ett tau som de fester i bommen og rekkelisten. Ikke fult så elegant, litt tyngre men veldig mye billigere, samt at det er en konstruksjon som er fail saife.... Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 30.Desember.2006 Del på Facebook Svart 30.Desember.2006 Men hvordan gjør du det hvis du skal jibbe? Da flytter du tauet (preventeren) til andre siden manuelt? Geir Jeg hadde permanent montert en på hver side, og bare strammet og slakket ved skifte av halser. Fungerte enkelt og greit og billig. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Desember.2006 Del på Facebook Svart 30.Desember.2006 Jeg hadde permanent montert en på hver side, og bare strammet og slakket ved skifte av halser. Fungerte enkelt og greit og billig. mvh tuffff Det samme har Hulda. Tau fra bommen til talje ute i relingen, tau tilbake til en winch. Det blir da jib preventer og bomnedhal i samme funksjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 30.Desember.2006 Del på Facebook Svart 30.Desember.2006 Eg har berre eitt tau som er tilpassa formålet, som eg festar til bommen og fører fram til passande punkt på framdekket og tilbake til cockpiten slik at det enkelt kan løysast. Så sender kona fram for å flytta det etter jibb. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.