sjøkrabbe 32 Startet 19.Juli.2011 Del på Facebook Startet 19.Juli.2011 Heisan. Skal for første gang prøve og ta turen nedover Jæren med båt. Skal kjøre en 32 fot motorbåt med marsjfart på 7,5 knop. Har fått forståelsen av at det kan være en ubehagelig distanse hvis det er vind her, noen som har anbefalinger ang største grense for vind pr sekund man ikke burde legge ut på denne turen, og hvilken bølgehøyde man kan forvente her. Noen andre som har planlagt og ta denne turen denne helgen ? Takker for innspill. Sitér dette innlegget http://www.trawler.no Link to post
SeaRaymond Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Visst det er båten du har avbildet tåler vel den endel sjø, saktegående deplasementbåt. Jeg har en mye mindre båt, gikk den strekningen første gang i fjor, dessverre opplevde vi kuling i mot både opp og ned strekning Egersund-Lindesnes, vi gikk Sprangreidkanalen så unngikk dermed å runde Lindesnes, Værst var det utenfor Lista, bølgehøyden var nok rundt tre meter da jeg såg inni toppene på de rundt meg, det mest ukomfortable med akkurat det var at bølgene var forholdsvis krappe, og var begynnt å bryte på toppene, ikke kjekt å få dette brutt ombord i båten. Vi valgte imidlertid søke havn på Hitra og Borshavn ned og Ramsvåg ved Hitra opp. I mitt tilfelle som liker å ligge i plan med minimum 16 knop, bryter lett over en lav baug under 11-12 knop (nesa litt i været må til) bør det ikke være mer en laber bris.... Selv om du har større og tyngre båt, tror jeg nok det er omtrent her "komfort" vinden din også ligger, mulig noe høyere, men det vet du vel best som kjenner din båt. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Regner med at du mener Kirkehamn og Rasvåg på Hitra!? Vil ellers minne om båttrekket på Listeid, der de tar opp til 32 fots båter, tror jeg. Over Jæren må en bare finne en luke; det er min erfaring; gjerne med medvind. :-) Gikk helt uproblematisk over Jæren i sommer, men hadde en stri tørn over Siragrunnen nord for Hitra. Mye rotesjø her. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
SeaRaymond Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Regner med at du mener Kirkehamn og Rasvåg på Hitra!? Stemmer, det var det plassene het ja Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Regner med at du mener Kirkehamn og Rasvåg på Hitra!? Stemmer, det var det plassene het ja Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 20.Juli.2011 Del på Facebook Svart 20.Juli.2011 For å presisere litt.Øya dere snakker om heter Hidra,Hitra ligger på trøndelagskysten. Sitér dette innlegget Link to post
sjøkrabbe 32 Svart 20.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2011 Takker for gode innspill. Får håpe at jeg har flaksen på min side når det gjelder vær og vind, da planen er bare ned og bytte båt for så og ta seg hjem igjen, da i en 28 fot med marsjfart på 25. Da er det jo en ny båt som jeg ikke kjenner når det gjelder komfort med bølger. Har ikke kartplotter ombord, hvilke kart er viktige og ta med her, har store kart over kysten men ikke mindre. Burde jeg gå til innkjøp av båtsportkart for hele strekningen?Eller burde det holdde med siste del rundt Mandal /Farsund området? Satser på at Jæren og nedover blir vel langt til havs. Sitér dette innlegget http://www.trawler.no Link to post
Møkkalasset Svart 20.Juli.2011 Del på Facebook Svart 20.Juli.2011 Ta med en globus. Nei, spøk til side. Du bør ha så detaljerte kart som mulig. Jeg ville gått til innkjøp av båtsportkart for hele strekningen. Hvis du må søke nødhavn er det viktig å ha full oversikt over mulighetene. Dessuten er det formatet på båtsportkartene mye hendigere hvis du må sette sjøben i skvalpesjø. God tur! Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 20.Juli.2011 Del på Facebook Svart 20.Juli.2011 Med en båt med marsjfart 28 knop ville nok jeg ikke satset på Båtsportskart men den vanlige kystkartvarianten. Med båtsportskart er det vanskelig å holde oversiketn over lenger distanser. Som nevnt i annen tråd har båtsportskartene våre i tiltagende grad fått fast plass i skapet, og benyttes nå kun ved kortere turer i begrensende områder. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
sjøkrabbe 32 Svart 20.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2011 Hei. Heldigvis er det kartplotter i båten jeg skal overta, så da blir vel kartene reserveløsning på hjemveien igjen:-) Sitér dette innlegget http://www.trawler.no Link to post
sjøkrabbe 32 Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 Synd det ikke var i dag jeg skulle ta denne turen, da det var så og si blikkstille på havet under overfart med Color line fra Kr. Sand - Hirtshals . Det kan vel skje et mirakel at dette skjer neste uke og:-))) Sitér dette innlegget http://www.trawler.no Link to post
AndersH Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 Jeg gikk med 30 fot seilbåt fra Kristiansand til Bergen for noen uker siden. Vi hadde kjempevær fra Mandal, rundt Lindesnes og inn til Egersund (med stopp i havna på Lista), men ikke så bra vær fra Egersund via Randaberg til Haugesund dagen etter. Min anbefaling (som du vel allerede nevner) er å gå langt ut. Vi gikk temmelig langt fra land forbi Jæren og likevel var det ikke rare dybden. Forsøk å kom deg ut på over 30 meters dyp. Da bryter ikke bølgene på samme måte og det blir mer dønninger enn krapp sjø. Her er utsikten min i ca. 4 timer mellom Lista og Egersund: Det trenger ikke være ubehagelig å seile Lista-Egersund heller...;-) Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.