Jump to content

Hvor mye tau ombord


-Balder-

Recommended Posts

4stk 8 metere 2stk 25 metere og fire 6 metere med strekkavlastere. De siste var et feilkjøp, men brukes ved uvær. Då er det greit å ha litt ekstra. De lange taua er ei 50 meters ankerline delt i to.

 

Jo, også ar vi to slusetau. Ett på 13 og ett på 11 ettersom vi planla GøtaKanal i år.

 

Fendere har vi seks store tuber og to 60 cm kuler og en 30 cm kule.

 

Båten er 42 fot, 14 tonn

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan aldri ha for mye tau ombord.

 

Selv har jeg 6 stk 10 meters 18mm tau med løkkespleis i enden, 4 stk 10 meters 12mm tau, 1 stk 30 mtr 12mm og 50 mtr ankerline på winchen. Får skjelden bruk for alt samtidig, men kjekt å vite man er rustet for det meste. Har også assorterte berg-kiler og en håndslegge.

 

I sommer har vi kun lagt i gjestehavner, og har da brukt alle 18 mm tauene.

 

Nå ligger vi i gjestehavnen i Stavanger, og jeg måtte bort på Maritim og kjøpe strekkavlastere for å slippe all nøkkingen etter alle som gir gass inne i havnen. Tidligere idag stod jeg og frydet meg over at politibåten stoppet en stor skjærgårdsjeep som kjørte for fort inne i havnen:-)

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

og jeg måtte bort på Maritim og kjøpe strekkavlastere for å slippe all nøkkingen etter alle som gir gass inne i havnen.

Prøver å bruke mest mulig lange spring og ikke korte tamper 90gr på brygga/nabobåten, da tar elastiteten i tauverket opp mer av nøkkingen.

Link to post
Share on other sites

6stk 20 mm på 8 meter (ett til hver pullert) 2 med strekkavlastere.

1 stk 50 meter, som skal deles i to på 25. 50 meter tau er en nesten uhåndterbar lengde....

60 meter ankertau som ikke er på vinsj, som kan brukes i nødfall.

pluss 2 ekstra på 6 meter som ikke er pakket ut.

10 meter tau til gummibåten.

 

 

5 lange fendere og en liten ekstra. 1 stor kulefenderen tar jeg med på tur om jeg tror jeg kan få bruk for den. Fendertrekk til alle fendrer.

 

pokker...kom på nå at jeg bare har 5 hele tau på 8 meter. det ene ble frisert forleden dag..

 

14.07.2011_001.jpg

Link to post
Share on other sites

-kjenner på meg at det er langt hyggeligere og oppløftende å diskutere taulengder enn promille på sjøen og påbudt bruk av redningsvest...

 

hvordan pakker dere ned tauene deres når man ikke bruker de?

-sirlig sulet opp uten vri eller en stor vase? :)

Ming-vase faktisk, man kjører da stil. Neida, kveiler opp og legger i skottet under den ene benken i cockpit. Kulefendere på hekken og de andre på hyttetaket.

Link to post
Share on other sites

Har vel totalt ca. 300m tau ombord totalt, har opplevd å få bruk for de også. Motorstopp i dårlig vær, mye strøm og dypt vann.

Det hjelper ikke med 30m dreggtau hvis det er 30m dypt og mye strøm, vind og land nærmer seg litt fortere enn du setter pris på.

Heiv ut dregg og og koblet sammen det jeg hadde av tau, fikk feste med ca. 100m tau ute tipper jeg. Da hadde jeg mulighet for å få start på motoren igjen og kunne komme meg helskinnet til land.

 

Ut fra det jeg leser hva andre har av tau ombord så er jeg sjokkert over hvor lite dere har med dere.

Link to post
Share on other sites

Jeg regner ikke dregg/ankertauet med i beholdningen ombord da dette er en del av den "faste" utrustningen i båten. Har 2 stk. ankre med ankervinsj, 1 stk. foran og en akter og tilskrekkelig taumengde på begge til å handtere de fleste situasjonene. I tillegg til et par 25 meters kveiler og 5-6 stk. 6-10 meters fortøyningstau. Derav 4 med innebygde strekkavlastinger. Ofte er pullertplassering slik at jeg selv med enkel dagsfortøying forlegger med både akter/baugtrosse samt 2 stk. spring.

4 medium size fendere, 3 stk. små fender og 2 stk. store fendere der det i 95% av tilfellene benyttes medium size typen (alle 4) mot flytekai. Trenger jeg de enkelt tilgjengelig er de bare vippet innfor rekka mellom havnene men må det gjøres skikkelig sjøklart pakkes de ned for å unngå at de spretter ut. De store og de små er i stuvingsrom hele tiden. Foran og akter. Alt er innen kort rekkevidde og kveilet opp for enkelt og kjapt kunne tas i bruk. Under vind og vanskelige forhold klargjøres også fjernkontrollen til baug/hekkhruster på lik linje med fortøyningsutstyret og henges rundt halsen.

Link to post
Share on other sites

Er vel bare å tenke på den "verste" situasjonen du ser for deg å kunne komme ut for - hvordan du ville løst den hvis du hadde fri tilgang til tau i valgfrie lengder. Er ikke noe særlig å mangle tau. Og tilsvarende kjekt å ha kontroll og nok når det trengs.

 

Jeg har over litt tid endt opp med følgende i min lille båt.

 

  • 25 meter ankerline med to 10m og en 35 meter for å koble på når det trengs (som regel er ankerlinjen koblet sammen til 35 meter - det bruker å være nok siden jeg stort sett ankrer med dragfortøyning i fjæra.
  • 90 meter flytetau til dragfortøyninga. Kan gjenbrukes til nød-ankring hvis man blir liggende å drive og det er dypt.
  • 4 strekkavlastede fortøyingstau for å legge til. Lange nok til at de kan brukes til spring.
  • 4 fortøyingstau uten strekkavlasting som jeg kjøpte en gang jeg var i manko.
  • En kveil med 6mm tau til hva jeg måtte finne på. Forbruksvare.

 

Stukket unna der det er plass slik at man slipper å trø i dem når båten brukes.

Redigert av Tintin (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Ut fra det jeg leser hva andre har av tau ombord så er jeg sjokkert over hvor lite dere har med dere.

 

Jeg er ikke mindre sjokkert over deg som har med 300 meter tau i en 16 fots trebåt :giggle: .

 

Ellers så har man vel med det man trenger av tauverk, jeg vet ikke nøyaktig hva jeg har nå men det er garantert mer enn nok til mitt bruk. Det er jo også andre ting man vil ha plass til i båten, ikke bare tauvirke...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...