Jump to content

Hvor mye tau ombord

-Balder-

Recommended Posts

Fortøyning/spring:

8x10m 18mm flettet polyestersilke

Ankertau:

Forhåpentligvis nok, har ikke målt, er i alle fall litt kjetting og tau nedi der (såvidt det går an å se)

Diverse ekstra tjafs til fortøyning i kupert terreng:

2x30m 16mm

2x15m 14mm

Jeg er vel litt i slekt med færd. Har en masse tau ombord, har aldri opplevd å ha for mye (selv om jeg nok aldri har opplevd å bruke alle tauene samtidig)

Ligger nå i Florø. Det er meldt rikelig vind de neste dagene, så jeg har 8(!) tau i land her jeg ligger på innsiden av den ytterste flytebryggen. Jeg er solid fortøyd for storm, og skal sove godt (så snart en gjeng med sunnmøringer i båten på andre siden av flytebryggen er ferdige med sin høylytte diskusjon om livet og dets viderverdigheter)

Jeg imponeres over systematikere som kan si nøyaktig hvor mye tau de har ombord, men for meg er linjen mer i tråd (!) med det kjente engelske ordspråket; "The more, the merrier"

Laholm

Tau i mange lengder. Bruker ofte de samme. Har ei lang trosse liggende i tilfelle slep. Enten for egen del eller for å hjelpe andre. Burde tatt hjem noen av dem og fått de i vaskemaskinen og med tøymykner. De henger på rekka hele året når de ikke er i bruk.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hva er beste "flytetau" som kan brukes til fortøyning.

Jeg vil ha flytetau, da det ikke er langt fra hekken min og in til seildrevene, og der vil jeg ikke ha noe tau. :headbang:

Navn og type hadde vært fint. noen med erfaringer ?

Bakker jeg over et flytetau som ligger på tvers av hekken min tror jeg helt fint det klarer å skli under og rett inn i propellen. Synketau blir fort hengende rett ned, og da bekymrer de ikke meg like mye. En annen fordel med synketau er at du kan slakke det og la andre kjøre over, dersom du har fortøyd noen «inne». Det hender jo man gjør slikt som en ekstra sikkerhet i en uthavn, og hvis man ikke skal gå først blir det enkelt å slippe ut de innenfor, bare å slakke fortøyningen tilstrekkelig til at de kommer over. Umulig med flytetau.

Bakker jeg over et flytetau som ligger på tvers av hekken min tror jeg helt fint det klarer å skli under og rett inn i propellen. Synketau blir fort hengende rett ned, og da bekymrer de ikke meg like mye. En annen fordel med synketau er at du kan slakke det og la andre kjøre over, dersom du har fortøyd noen «inne». Det hender jo man gjør slikt som en ekstra sikkerhet i en uthavn, og hvis man ikke skal gå først blir det enkelt å slippe ut de innenfor, bare å slakke fortøyningen tilstrekkelig til at de kommer over. Umulig med flytetau.

Jo, ja, jau,

Dam if you do, and Dam if you dont.

Jeg har mange forskjellige i Synkeutgaven, men ingen i flyteutgaven,

Så derfor hvis det passer seg slik best, så ville jeg ha noen av dem også på lur. :rolleyes:

Mine propeller sitter bak roret og er så nærme kanten at jeg kan ta på dem når jeg ligger nede på trinnet på hekken. De står utsatt til kan du si.

På en vanlig seilbåt, er avstanden mye større og lengre. (in under båten.)

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Jo, ja, jau,

Dam if you do, and Dam if you dont.

Jeg har mange forskjellige i Synkeutgaven, men ingen i flyteutgaven,

Så derfor hvis det passer seg slik best, så ville jeg ha noen av dem også på lur. :rolleyes:

Mine propeller sitter bak roret og er så nærme kanten at jeg kan ta på dem når jeg ligger nede på trinnet på hekken. De står utsatt til kan du si.

På en vanlig seilbåt, er avstanden mye større og lengre. (in under båten.)

Can't live with them, can't live without ... osv. Jeg har flytetau som slepeline på jolla, når det er slakkt får det ikke muligheten til å henge rett ned, siden det er festet i begge ender, og uansett vil Murphys lov virke kraftig inn også :-S

Jeg har 4 x 10 m 16 mm, 1 x 25 m 18 mm, 3 x 16 mm flytetau og en masse annet fra tidligere båter.

Det jeg lurer på er hvilken dimensjon jeg bør ha? Båten veier ca 8 tonn med fulle tanker.

Vekt er en ting, vindfang har kanskje mer å si når man ligger fortøyd..eller?

Personlig foretrekker jeg solide tau da det er bedre å jobbe med og gjør ikke vondt i hendene om man må ta i et tak, stramme inn, når det blåser opp..

Seriøst, har du 1,5 km tau til ankring ombord?

Nei, har 3 lengder på 250 som kobles sammen til ett på 750. trenger det til ankring på 400m.

Har en 6 metring som brukes når jeg tar opp og setter ut båten, samt 25 m som brukes til fortøyning i bøyer.

Har båten stående på henger så trenger ikke noe fortøyningstau, driver ikke å besøker havner.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Haler du opp så lange lengder manuelt det må være TUNGT!!!

Bruker 4 kg dregg å ca 10 kg kjetting.

Hekter en blåse med stor sjakkel innpå tauet, kjører på med ca 6-7 knop.

Motstanden fra blåsa i vannet løfter ankeret, når d er oppe går kjettingen gjennom sjakkelen og pga av tyngden på kjettingen blir ankeret hengende under blåsa.

Så er det bare å kveile det inn mens man kjører mot blåsa.

Anbefales ikke der det er mye trafikk... :fishing:

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Velkjent metode blandt havfiskere. Er nok ikke min "oppfinnelse".

Er et "must" å ankre hvis man skal fiske dypere enn 150-200 meter hvis man ikke klarer å holde båten dønn i ro og har strømmen under kontroll.

jeg har

1x 30 m

1x 20 m

1x 15 m

6x 10 m

av solide dimensjoner til båten (18 mm eller 16 mm). Så har jeg noen "småtteri" av variabel lengde og tykkelse til diverse formål. Så er det 50 meter kjetting foran og 50 meter kjetting akter

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...