Careka Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Hva er beste "flytetau" som kan brukes til fortøyning. Jeg vil ha flytetau, da det ikke er langt fra hekken min og in til seildrevene, og der vil jeg ikke ha noe tau. Navn og type hadde vært fint. noen med erfaringer ? Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Hakkannen Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Fortøyning/spring: 8x10m 18mm flettet polyestersilke Ankertau: Forhåpentligvis nok, har ikke målt, er i alle fall litt kjetting og tau nedi der (såvidt det går an å se) Diverse ekstra tjafs til fortøyning i kupert terreng: 2x30m 16mm 2x15m 14mm Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Jeg er vel litt i slekt med færd. Har en masse tau ombord, har aldri opplevd å ha for mye (selv om jeg nok aldri har opplevd å bruke alle tauene samtidig) Ligger nå i Florø. Det er meldt rikelig vind de neste dagene, så jeg har 8(!) tau i land her jeg ligger på innsiden av den ytterste flytebryggen. Jeg er solid fortøyd for storm, og skal sove godt (så snart en gjeng med sunnmøringer i båten på andre siden av flytebryggen er ferdige med sin høylytte diskusjon om livet og dets viderverdigheter) Jeg imponeres over systematikere som kan si nøyaktig hvor mye tau de har ombord, men for meg er linjen mer i tråd (!) med det kjente engelske ordspråket; "The more, the merrier" Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Kent Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 1x6m, 1x10, 1x8, 2x30, 1x50 Pluss div. små lengder i mindre dimensjoner 8/10mm Mulig jeg kjøper meg 2x30 til, vi er veldig glade i å ligge i frihavner feks Koster..... Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Tau i mange lengder. Bruker ofte de samme. Har ei lang trosse liggende i tilfelle slep. Enten for egen del eller for å hjelpe andre. Burde tatt hjem noen av dem og fått de i vaskemaskinen og med tøymykner. De henger på rekka hele året når de ikke er i bruk. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
quantumduck Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Hva er beste "flytetau" som kan brukes til fortøyning. Jeg vil ha flytetau, da det ikke er langt fra hekken min og in til seildrevene, og der vil jeg ikke ha noe tau. Navn og type hadde vært fint. noen med erfaringer ? Bakker jeg over et flytetau som ligger på tvers av hekken min tror jeg helt fint det klarer å skli under og rett inn i propellen. Synketau blir fort hengende rett ned, og da bekymrer de ikke meg like mye. En annen fordel med synketau er at du kan slakke det og la andre kjøre over, dersom du har fortøyd noen «inne». Det hender jo man gjør slikt som en ekstra sikkerhet i en uthavn, og hvis man ikke skal gå først blir det enkelt å slippe ut de innenfor, bare å slakke fortøyningen tilstrekkelig til at de kommer over. Umulig med flytetau. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 1x6m 12mm 1x25m 6mm 3x250m (1x750m) til ankring Seriøst, har du 1,5 km tau til ankring ombord? Og kun ett eneste til fortøyning? Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 (redigert) Bakker jeg over et flytetau som ligger på tvers av hekken min tror jeg helt fint det klarer å skli under og rett inn i propellen. Synketau blir fort hengende rett ned, og da bekymrer de ikke meg like mye. En annen fordel med synketau er at du kan slakke det og la andre kjøre over, dersom du har fortøyd noen «inne». Det hender jo man gjør slikt som en ekstra sikkerhet i en uthavn, og hvis man ikke skal gå først blir det enkelt å slippe ut de innenfor, bare å slakke fortøyningen tilstrekkelig til at de kommer over. Umulig med flytetau. Jo, ja, jau, Dam if you do, and Dam if you dont. Jeg har mange forskjellige i Synkeutgaven, men ingen i flyteutgaven, Så derfor hvis det passer seg slik best, så ville jeg ha noen av dem også på lur. Mine propeller sitter bak roret og er så nærme kanten at jeg kan ta på dem når jeg ligger nede på trinnet på hekken. De står utsatt til kan du si. På en vanlig seilbåt, er avstanden mye større og lengre. (in under båten.) Redigert 22.Juli.2011 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
quantumduck Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 Jo, ja, jau, Dam if you do, and Dam if you dont. Jeg har mange forskjellige i Synkeutgaven, men ingen i flyteutgaven, Så derfor hvis det passer seg slik best, så ville jeg ha noen av dem også på lur. Mine propeller sitter bak roret og er så nærme kanten at jeg kan ta på dem når jeg ligger nede på trinnet på hekken. De står utsatt til kan du si. På en vanlig seilbåt, er avstanden mye større og lengre. (in under båten.) Can't live with them, can't live without ... osv. Jeg har flytetau som slepeline på jolla, når det er slakkt får det ikke muligheten til å henge rett ned, siden det er festet i begge ender, og uansett vil Murphys lov virke kraftig inn også :-S Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 Angående synketau..Ref bilde i innlegg nummer 10. La for guds skyld synketauet synke lenge nok før en kjører over det.. for min del var det høyst utilsiktet å passere over... :) Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 Jeg har 4 x 10 m 16 mm, 1 x 25 m 18 mm, 3 x 16 mm flytetau og en masse annet fra tidligere båter. Det jeg lurer på er hvilken dimensjon jeg bør ha? Båten veier ca 8 tonn med fulle tanker. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 Jeg har 4 x 10 m 16 mm, 1 x 25 m 18 mm, 3 x 16 mm flytetau og en masse annet fra tidligere båter. Det jeg lurer på er hvilken dimensjon jeg bør ha? Båten veier ca 8 tonn med fulle tanker. Vekt er en ting, vindfang har kanskje mer å si når man ligger fortøyd..eller? Personlig foretrekker jeg solide tau da det er bedre å jobbe med og gjør ikke vondt i hendene om man må ta i et tak, stramme inn, når det blåser opp.. Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 Seriøst, har du 1,5 km tau til ankring ombord? Nei, har 3 lengder på 250 som kobles sammen til ett på 750. trenger det til ankring på 400m. Har en 6 metring som brukes når jeg tar opp og setter ut båten, samt 25 m som brukes til fortøyning i bøyer. Har båten stående på henger så trenger ikke noe fortøyningstau, driver ikke å besøker havner. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Kaskazi Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 Båten har flybridge og har en ganske godt vindfang, en Nimbus Carisma Sitér dette innlegget Link to post
Kent Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 ahamm når du bruker så langt dreggtau, hva har du i enden? Haler du opp så lange lengder manuelt det må være TUNGT!!! Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 Nytt av året en 100 meter kveil 19 mm. PP (polypropylen) flytetau, rødt/hvitt/blått og riktig pent. Perfekt ved behov for å legge ut landtau når en ligger på svai. Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 Haler du opp så lange lengder manuelt det må være TUNGT!!! Bruker 4 kg dregg å ca 10 kg kjetting. Hekter en blåse med stor sjakkel innpå tauet, kjører på med ca 6-7 knop. Motstanden fra blåsa i vannet løfter ankeret, når d er oppe går kjettingen gjennom sjakkelen og pga av tyngden på kjettingen blir ankeret hengende under blåsa. Så er det bare å kveile det inn mens man kjører mot blåsa. Anbefales ikke der det er mye trafikk... Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
paxo Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 Jeg kjøpte flytetau til jolla. Fant såkalt "vannski-tau". Det er litt stivt, men knall orange og syns godt i overflata. Sitér dette innlegget Link to post
Kent Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 ahamm, ikke dum du!!! Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 Velkjent metode blandt havfiskere. Er nok ikke min "oppfinnelse". Er et "must" å ankre hvis man skal fiske dypere enn 150-200 meter hvis man ikke klarer å holde båten dønn i ro og har strømmen under kontroll. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
nordan family 27 Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 jeg har 1x 30 m 1x 20 m 1x 15 m 6x 10 m av solide dimensjoner til båten (18 mm eller 16 mm). Så har jeg noen "småtteri" av variabel lengde og tykkelse til diverse formål. Så er det 50 meter kjetting foran og 50 meter kjetting akter Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 Har såpass med tau at jeg kan fortøye 2-3 andre båter om nødvendig. Tenker slik at det er ikke sikkert at jeg selv trenger det, men at andre kan være i knipe. Da er det greit å kunne trå til. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2011 50 meter ankerkjetting. Tau: Antar 2- til 300 meter annet rask av forskjellige typer og styrker. De sterkeste kan bukes til å løfte 15 tonn Hulda med god margin. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 23.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2011 Tau nok til en hvalfangstflåte i følge kona. Har dog aldri brukt alt samtidig. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 23.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2011 I badebåten har jeg 50 m tau og 20 m kjetting, fungerer helt greit. På CB er det 150 m kjetting og 400 m tauverk mener jeg å huske. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.