Jump to content

Legge tredekk over plastret glassfiber?

Sleipner93

Recommended Posts

Lurer litt på dette, har muligens ett prosjekt jeg skal igang med hvor jeg skal sette opp nytt overbygg å styrhus. Dette bygger jeg av kryssfiner som jeg belegger med glassfiber/polyester etterpå. Er det etter dette mulig å legge tredekk med nater imellom oppå her igjenn. Dvs, alt er mulig men spørsmålet er jo om dette vil råttne vekk med en gang eller?

Ja, det er fullt mulig.

Men vil anbefale deg å heller bruke epoksy når du belegger kryssfineren med glassfiber. Er dyrere, men fester seg skikkelig til kryssfineren og blir et bedre underlag for tredekket du tenker å ha oppå der igjen. Polyester har begrenset festeevne til tre dessverre. Går ut i fra det er snakk om tresjarken på 25 fot? Da er ikke styrehuset særlig stort, så derfor holder det fint med et lag tykk glassfibermattematte eller to lag med tynnere matte. Glassfiberen er der mest for å binde sammen epoksyen slik at den danner et vanntett skikt som ikke sprekker opp så lett ved belastning. Med kun et eller to lag unngår du også at underlaget blir for ruglete når du skal lime på tredekket oppå glassfiberen. Mellom tredekket og glassfiberen bør du ha i fortykningsmiddel, ala microglasskuler, silica eller annet epoksyprodusenten har å tilby. Da slipper du dårlig heft i tilfelle du ikke skulle klare å tvinge alle borda skikkelig ned. Uten fortykningsmiddel kan du risikere at limen blir så tynn at den rett og slett renner vekk der den ikke får full kontakt.

Vil ellers anbefale deg å ta en kikk på West Systems sine sider, ikke det at du nødvendigvis trenger å bruke deres epoksy, men de har flere greie artikler med gode tips og framgangsmåter :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...