ut mot havet Startet 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 20.Juli.2011 Har gått å leika med tanken om å skifte ut snekka med seglbåt, har lest ein del her på forumet og andre forum om seglbåt og segling og tanken på segling og seglbåt har bltt meir og meir intressant. Vi har i dag ei Viksund 880 snekke så overgangen i henhold til fart vert ikkje noko problem, men det eg lurer mest på er utgifter til vedlikehold og opplag korleis det vil slå ut. Er det nokon her på forumet som har vert i samme situasjon og kan dele erfaringer så hadde eg vert takksam. Hadde tenkt meg ein seglbåt rundt 30 fot til rundt 200lapper, kva får eg for denne prisen? og kva er kvalitet og kva bør eg styre unna? Bruker båten til tur og bør vere enkel å segle for ein person. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 (redigert) Har aldri hatt snekke, så dette blir kun et halvgodt svar ... Utgiftene du sparer ved at motoren går færre timer kan fort bli spist opp av utgifter til vedlikehold av seilgarderobe og rigg. Men dette er veldig avhengig av ambisjonsnivå. Seilbåt er veien å gå om du vil spare drivstoff, men ikke nødvendigvis om du vil spare penger. Generelt skal du vedlikeholde to fremdriftsmidler istedenfor ett, i sum blir det neppe billigere, selv om de gjensidig sparer hverandre for bruksslitasje. Selve opplagsprisen avhenger ofte av arealet båten opptar, i tilfelle blir utgangsprisen den samme for like stor båt, men seilbåt krever mer av krybbe/opplagsstøtter, så hvis dette må leies øker prisen. Dersom opp og nedrigging er nødvendig ifm. opplag er det også med på å øke prisen. Enkelte uthavner vil kanskje bli utilgjengelige for deg pga. dyptgående. De fleste seilbåter på 30 ft vil være fullt mulig å håndtere for en person. Ett tips kan være å anskaffe noe med moderne brøkdelsrigg, noe som medfører at mye av seilarealet ligger i storseilet. Fokka blir da ikke så stor og uhåndterlig på kryss. Uansett, dette er mer et komfortspørsmål, ikke avgjørende for om man klarer å håndtere båten alene. Veldig vanskelig å svare generelt på hva man skal styre unna pga. dårlig kvalitet. Kommer ikke på noen jeg kategorisk ville avvise. Kvalitet må jo også sees i sammenheng med individuelle behov, og alle båter har sine styrker og svakheter. Vedlikeholdsinnsatsen som har vært lagt ned tidligere spiller like stor rolle. Samt - ironisk nok - motorens stand. Her er ett alternativ (får den for 200 til høsten ;-) http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29063290 . Ulempen her noe gammelmodig rigg, men det ville jeg ikke vektlagt kraftig. Trekk på tak og vegger i akterkabin og toa har tendens til å løsne. Det kan man utbedre selv. Fordeler er Yanmar motor og god byggekvalitet (basert på min egen erfaring med Rush 77 i ti år). Redigert 20.Juli.2011 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SIR DAY Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Den største faren er at du kan bli voldsomt hekta! Etterhvert som du opplever gleden ved stillheten, og den morsomme jobben med å jobbe med seilene osv. vil du forbanne deg selv for at du ikke gikk over før. En annen fare er at når du leser om båter og turer, så kan det være at du leier vekk hus og selger bil og drar på en skikkelig langtur ;-) (...Akkurat det skjer stadig flere, antar at det var ca 60 norske båter som gikk over Atlanteren i vinter...) Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
bliss X Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Er det nokon her på forumet som har vert i samme situasjon og kan dele erfaringer så hadde eg vert takksam. Etter mange år med snekke gikk jeg over til seilbåt for 11 år siden. Aldri angret på det, og overgangen gikk helt greit. Skal jeg gi noen råd, så må det være å kjøpe en båt som er 100% teknisk i orden slik at du kan få brukt tiden på å lære båten å kjenne framfor å måtte bruke masse tid på vedlikehold og utstyr. Oppgraderinger o.l får heller komme etterhvert Sitér dette innlegget Link to post
BG-21 Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Jeg har gått litt andre veien.. Jeg hadde en 31-fot seilbåt som jeg ferierte i i 11 år og brukte ganske mye også utover det. Det var fantastisk. Så fikk jeg familie og har nå 4 barn under 13 (og 2 hunder). Da syntes jeg motorbåt passer bedre for en stund. Men, seiling er fantastisk. Noen legger kan tro det er vanskelig, men det er jo ikke det. Må skjønne vindens vinkler og virkning og se for seg hva som skjer og kan skje, men ingen hokus pokus. Jeg har en bok som heter Trimming av seil og rigg og den vil jeg anbefale, så vet man litt mer. Må sikre seg ekstra når man holder på med seilene, men generelt er sikkerheten høyere (kan seile seg ut av tau/garn i propellen, motorstopp el). Min 31-foter var "gammeldags" i riggen men jeg hadde ingen problemer med å håndtere den alene. Hadde autopilot som styrte når jeg ordnet segl. Før det surret jeg bare roret slik at jeg kunne justerer når jeg gikk forbi (tau fra den ene siden i cockpit til den andre litt stramt med to runder rundt rorkult). Lykke til. Høres ut som en god plan Tror du vil like det. Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 20.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Her var det mange positive ting å ta med seg, lysten vert ikkje mindre på seglbåt etter dette. Eg er heilt grønn når det gjeld seglbåt og det er mykje eg lurer på, vil ein seglbåt som går for motor slingre mykje slik som ei snekke? Korleis vert det når eg skal ta den opp om høsten? kan ikkje ta den opp på vogn slik som eg gjer med snekka, må vel takast opp med kran og settast i krybbe? eller kan den ligge på sjøen om vinteren? kan då i såfall gå til større slipp om våren og ta pussen. Er det mykje arbeid/vedlikehald med riggen, virer og sånt? eg har tusen spørsmål som kverner i hovudet. Eit anna spørsmål som melder seg er korleis det er å segle her på vestlandet i fjordane med skiftande vind med tildels varierande styrke. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Mnja, jeg har vel ikke gått den ene eller andre veien. Har alltid hatt eller disponert seilbåt i en eller anen form og motorbåt i en eller en annen form. Fra snekke til seilbåt er jo greit. Du begynner med å bruke den som snekke. Ikke bry deg om gnomene som sutrer om seilbåter uten seil oppe og pinne, laken, kjeller og annet vrøvl. Det første du vil merke er at seilbåten går betraktelig roligere i sjøen, og, dersom du velger en med finnekjøl, seilbåtens fenomenale manøvrerbarhet under maskindrift. Når du føler for det ruller du ut en flik av genoaen, slår av motoren og nyter kicket ved å bevege seg lydløst over sjøen. Så tar du det derfra. Finner ut av storseil o.l. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 vil ein seglbåt som går for motor slingre mykje slik som ei snekke? En stødig turseilbåt slinger nesten ikke ifht en snekke. Den duver opp og ned, og har mye roligere bevegelser. Er også mye mer rentingsstabil og svinger ikke så fort ut av kurs hvis du slipper roret et øyeblikk slik det ofte er i ei snekke. Jeg går mye for motor og autopilot når jeg ikke gidder å seile og det er stort sett veldig behagelig. eller kan den ligge på sjøen om vinteren? kan då i såfall gå til større slipp om våren og ta pussen. Ja den kan ligge ute om vinteren og taes opp for vårpuss. Da jeg hadde snekke lå den alltid på land om vinteren, men seilbåten ligger ute året rundt og taes opp på slipp en gang i året. Tar hjem seilene og setter på en presenning om vinteren. Synes det er mye mindre arbeid med dette enn det var med snekka som skulle på land og sjøsettes hvert år. Er det mykje arbeid/vedlikehald med riggen, virer og sånt? Har aldri hatt noe arbeid med det, men igjen kommer selvfølgelig an på båttype og tilstand. Det kan være greit å sette seg litt inn i hvordan du trimmer riggen med riktig stramming men det er relativt enkelt og krever ikke mye arbeid. Justere litt på strekkfisker, sjekke låsesplinter i ny og ne. Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 20.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Vert meir hekta til meir dåke skryt, dette skal vurderast seriøst. Kan vi gå over til å diskutere båttype/merke? vi er to som bruker båten (kona og meg sjølv), treng vi 30 fot? godt å ha god plass vert vel stødigare og jo større. Kva merke har ei koseleg innreiing for tur? Ser det ligg ein Dufour på Finn som er i riktig prisklasse, den har ein tiltalende innreiing. Men ellers er ikkje utvalget så stort her på Vestlandet. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 x Har aldri hatt noe arbeid med det, men igjen kommer selvfølgelig an på båttype og tilstand. Det kan være greit å sette seg litt inn i hvordan du trimmer riggen med riktig stramming men det er relativt enkelt og krever ikke mye arbeid. Justere litt på strekkfisker, sjekke låsesplinter i ny og ne. Jepp, trimme riggen kan man gjøre selv, enten man har turseilambisjoner eller vil gjøre det til en egen vitenskap. Man kan lese seg til de grunnleggende prinsippene og la det bli med det, eller foreta justeringer på sjøen og notere hvordan det påvriker seilegenskapene under ulike forhold osv. Løpende rigg, dvs. fall og annet tau/wire som «løper» kan man også holde øye med og skifte ut selv ved behov. Ved slurv her kan konsekvensen f.eks. bli at fallet kiler seg fast slik at man ikke får ned seilet, at fallet ryker og man «plutselig» får ned seilet osv. Kjedelig, men ikke umiddelbart fatalt (men kan være ille nok å ikke få ned storseilet!). Stående rigg, dvs. vant og stag mv., samt selve masta, salingshorn, er det muligens best å overlate til profesjonelle å reparere/skifte, feil her kan i værste fall føre til skikkelig rigghavari. Det kommer an på egne kunnskaper og evner. Monterte rulleforstag selv på den forrige båten. Syntes det var litt i overkant spennende og det tok en del timer i ruskevær før jeg faktisk klarte å stole 100% på at det holdt. Men det gjorde det. I den stående riggen er det ikke akseptabelt med knekk på wire i vant/stag noe sted, og det skal heller ikke være antydning til oppflising av wire, cordeller som har røket. Dette oppstår gjerne først i overgang mellom wire og terminal, evt. der vant er ført gjennom salingshorn («stengene» som står ut på hver side av masta). Alle festepunkter for vant og stag til masta, og festepunkter for salingshorn er også viktige sjekkpunkter. Ved kjøp ville jeg gått gjennom dette med en fagmann første gangen, man lærer lett hva man skal se etter. Hvis alt er i skjønneste orden og godt vedlikeholdt, kan man forvente mange problemfrie år, og da nøye seg med å utføre årlig visuell inspeksjon selv, f.eks. i forbindelse med nedrigging om høsten. Når det først kommer dit at det oppstår slitasje og tretthetsskader bytter man alt, da er levetiden over, og noe annet ville medføre risiko. Viktig å få en oversikt over og gjøre seg opp en mening om verdien på seilgarderoben når man kjøper brukt seilbåt, men oversikt over riggens tilstand er enda viktigere. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Dufor er ikke noe dårlig valg tror jeg, selv om jeg ikke finner annonsen. Comfortina 32 er et annet alternativ som ofte foreslåes. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Hei utf mot Havet, jeg kan selge deg en velholdt Maxi 95'til en anstendig pris. Vi er på tur med den nå i Sunnhordland. Interessert? Mvh Even Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Hei utf mot Havet, jeg kan selge deg en velholdt Maxi 95'til en anstendig pris. Vi er på tur med den nå i Sunnhordland. Interessert? Mvh Even Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Hei utf mot Havet, jeg kan selge deg en velholdt Maxi 95'til en anstendig pris. Vi er på tur med den nå i Sunnhordland. Interessert? Mvh Even Hei. Takk for tilbudet men er nok ikkje komt så langt i prosessen at eg handler båt enno, har ei snekke som eg eventuelt må selge først og med det bruktmarkedet som er så kan det ta si tid. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.