Jump to content

Hvordan oppgir man lengde- og breddegrad?

Medusa

Recommended Posts

Om man ved en eller annen anledning skulle oppgi den posisjonen man har, hvordan gis denne?

På plotteren står jo posisjonen temmelig nøyaktig, holder det å gi den i grader og minutter eller er det normalt og også gi sekundene?

Her er et eksempel på en posisjon hentet fra elektronisk kart: (69° 42' 26.802653536872185" 19° 0' 26.252361983839023"), hvordan leses denne om den skulle gis videre?

Ser at samme posisjonen er oppgitt slik: (69.70744518153802 19.007292322773299), er det vanlig å gi denne avlesningen videre?

(69° 42' 26.802653536872185" 19° 0' 26.252361983839023"), hvordan leses denne om den skulle gis videre?

"69 grader nord, 42 minutter og 26 sekunder| 19 grader øst 26 minutter og 25 sekunder" (alltid Nord først)

Det som forvirrer litt i dine koordinater er at det ikke står nord eller øst. Der det står 0' etter 19 er nok en Ø eller E (east), så det mangler en

tilsvarender N etter 69-grader-tallet (står foran på min)..

Jeg tror du kan oppgi 3-sifret sekunder også, om det er veldig nøye, eller komma 80 | 23, men på sjøen er nok ikke det så nøye.. om det ikke er kaffekoppen du skaf finne :lol:

Redigert av Worry II (see edit history)

På land så mener jeg det er vanlig å referere til "UTM" eller noe lignende. F.eks hvis man skal oppgi en kartreferanse til luftambulansen. Er det noen som kjenner til dette og som vet om slike kartreferanser bare brukes på topografiske (land) kart?

Ja, man oppgi hvilket format man oppgir posisjonen i.

Siden trådstarter la dette spørsmålet i Åpent Forum, regnet jeg med at det gjalt på sjøen i Norge ?

Eksempel, om Medusa var i havsnød på denne posisjonen som oppgis.

Da holder det å si "69 grader nord, 42 minutter og 26 sekunder| 19 grader øst 26 minutter og 25 sekunder"

Redigert av Worry II (see edit history)

Dette er et område hvor det har hersket stor forvirring og det blir ikke bedre av at sjø, luft og land opererer med tildels ulike systemer.

Innen maritim navigasjon er det vanlige nå å bruke, GRADER, MINUTTER og så DESIMALminutter. (Dvs ikke sekunder som man ofte brukte tidligere).

En posisjon kan f.eks oppgis til: N 59°15,3' og E 05° 42,8'

Dette ville da bli: nord 59 grader, 15,3 minutter og øst 05 grader, 42,8 minutter.

På breddeskalalen har man som kjent det forhold at ett breddeminutt tilsvarer en nautisk mil. Den oppgitte posisjonen vil derfor ligge 15,3 nautiske mil nord for 59-graden. (På lengdeskalaen har man ikke noe slikt forhold uten å trekke inn den kompliserende "cosinus til bredden").

Jeg er fullt klar over at det foregår en "desimalisering" slik at den ovenfor nevnte bredden kunne oppgis til N 59,255° og lengden kunne bli E 05,71333°, men i denne sammenheng ville det bare bidra til forvirring :confused:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Takk for gode svar, Worry og Poseidon.

Da holder det å si "69 grader nord, 42 minutter og 26 sekunder| 19 grader øst 26 minutter og 25 sekunder"

Jeg trodde det var vanlig å oppgi nord/øst(i dette tilfellet) etter siffrene, alså 69 grader, 42 minutter og 26 sekunder NORD - 19 grader, 26 minutter og 25 sekunder ØST?

.....Jeg trodde det var vanlig å oppgi nord/øst(i dette tilfellet) etter siffrene, .....

Der brukes nok begge deler.

Men jeg er rimelig konsekvent på at det er best å oppgi N / Ø / S / V først.

Da har man først etablert hovedretningen, så kommer detaljene etterhvert....

(Men "sekunder" er som sagt gått ut av bruk i maritim navigasjon, iallefall her i Norge).

Om man ved en eller annen anledning skulle oppgi den posisjonen man har

Kommer litt an på sammenhengen.

Vil du bli hentet, eller trenger assistanse av, redningskøyta eller andre så er det mer effektivt å opplyse med en referanse. For eksempel "jeg er tre mil sørøst av Færder". Da vil alle som lytter ha plassert deg på et mentalt kart og vite nøyaktig hvor du er uten bruk av andre kart.

Ja, man oppgi hvilket format man oppgir posisjonen i. WGS_84, UTM, NGO_1948 eller hva det nå er på kartet ditt eller GPS'en er stillt inn på.

Her må man ikke blande kortene. WGS-84 er et datum. UTM er et system av projeksjoner basert på en sentermeridian og en falsk nord. Man må også vite hvilken UTM sone selv om det i Sørnorge gir seg selv. Det er en mye brukt kombinasjon med kart i UTM og datumet i WGS-84.

Kommer litt an på sammenhengen.

Vil du bli hentet, eller trenger assistanse av, redningskøyta eller andre så er det mer effektivt å opplyse med en referanse. For eksempel "jeg er tre mil sørøst av Færder". Da vil alle som lytter ha plassert deg på et mentalt kart og vite nøyaktig hvor du er uten bruk av andre kart......

Helt enig!

Men også her må man sikre seg at det blir riktig oppfattet.

Det finnes ufattelig mange Langøy, Brattholmen, Svartaskjær og Flatholmen langs kysten :confused:

Vi hadde et skrekkeksempel her i Stavanger for noen få år siden. En og samme kveld skjedde to ulykker, den ene ved "Kuppholmen ved Åmøy" den andre ved "Kuppholmen ved Ormøy". Disse angivelsene klinger temmelig likt når de formidles pr telefon eller radio, og avstanden mellom dem er knap mer enn en nautisk mil.

Resultatet ble at han ved Ormøy ble reddet, mens han ved Åmøy dessverre omkom fordi man - helt feilaktig - trodde at det dreide seg om den samme hendelsen.

Derfor siterer jeg ofte min første sjef: "Alt som kan misforståes vil før eller siden bli misforstått!"

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...