Jump to content

Plutselig turtallsøkning på tohatsu 2t 4hk

esg022

Recommended Posts

Jeg har en tohatsu 2t 4hk på brakett bak seilbåten. Den har oppført seg fint hittil, men nå ruser den seg veldig når jeg beveger litt på gasskontrollen.

Den var nylig i en fuktig seilas utenfor Færder, men fungerte fint rett etter. Det er først i senere tid problemet har oppstått. Fungerer fint i lavt turtall. Har sett hurtig under lokket, men det ser greit ut. Jeg er ingen fingernem motormann, og vil nødig betale for service dersom dette er en bagatell. Tenkte å begynne den mekanikerkarrieren nå. Men hvor starter jeg?

Det kan være knekt splint, og restene av splinten lager litt friksjon så propellen klarer å rotere. Dra av nødstoppsnor, sett motor i gear, og prøv å roter propell for hånd samtidig får du noen til å holde igjen på svinghjulet under motordekselet. Da skal du ikke klare å rotere på propellen. Glipper det så er det sannsynligvis enten gummi i propellen som er defekt, eller knekt splint i aksel bak propell. Splinten ser du med en gang du tar av propellen, gummien blir det tydelige sprekker i. Eventuell ny propell til en 4hk tømmer nok ikke kontoen din :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...