esg022 Startet 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 20.Juli.2011 Jeg har en tohatsu 2t 4hk på brakett bak seilbåten. Den har oppført seg fint hittil, men nå ruser den seg veldig når jeg beveger litt på gasskontrollen. Den var nylig i en fuktig seilas utenfor Færder, men fungerte fint rett etter. Det er først i senere tid problemet har oppstått. Fungerer fint i lavt turtall. Har sett hurtig under lokket, men det ser greit ut. Jeg er ingen fingernem motormann, og vil nødig betale for service dersom dette er en bagatell. Tenkte å begynne den mekanikerkarrieren nå. Men hvor starter jeg? Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Kan det være propellen som "slurer" ? Jeg opplevde det engang. Da var det vulkaniseringen som var løsnet. Løsning: bytt propell ( hvis det kan være det samme da) Du merker det at turallet øker men farten minker etterhvert Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
esg022 Svart 20.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Det virker riktig. Samme symptomene. Det dannes også mye "luftstrømmer" fra propellen. Kan det være forårsaket av at motoren har gått med propellen over vannoverflaten? Overoppheting? Den sitter nemlig på brakett på knøttliten båt. Er det annen løsning enn å bytte hele propellen? De er svindyre! Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Det kan være knekt splint, og restene av splinten lager litt friksjon så propellen klarer å rotere. Dra av nødstoppsnor, sett motor i gear, og prøv å roter propell for hånd samtidig får du noen til å holde igjen på svinghjulet under motordekselet. Da skal du ikke klare å rotere på propellen. Glipper det så er det sannsynligvis enten gummi i propellen som er defekt, eller knekt splint i aksel bak propell. Splinten ser du med en gang du tar av propellen, gummien blir det tydelige sprekker i. Eventuell ny propell til en 4hk tømmer nok ikke kontoen din Sitér dette innlegget Link to post
esg022 Svart 20.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Gode tips! Tusen takk. Skal sjekke det nå. Det er allerede båtutsyr som har tømt kontoen min opp til flere ganger. :) Jeg var allikevel mest redd for servicehonoraret.. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Du bytter propell selv. Selve propellen koster under en båtlapp er vel nærmere en halv båtlapp, tar av splinten, trekker ut propellen, setter inn den nye og sett i splinten igjen.. Servicehonorar= en pils til eier etterpå Mvh Pjolter med 10 tommeltotter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
esg022 Svart 24.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Det var vulkanisering. Skal klare å bytte propell selv.. , var mer bekymret for kostnaden av en mekanikers feilsøking. Tusen takk for hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.